۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
سهم هر ایرانی از یارانه ارزی ۳.۴ میلیون تومان| ۲۷۵ هزار میلیارد تومان به نام مردم به کام نورچشمی‌ها
«بازار» گزارش می دهد

سهم هر ایرانی از یارانه ارزی ۳.۴ میلیون تومان| ۲۷۵ هزار میلیارد تومان به نام مردم به کام نورچشمی‌ها

در حالیکه دولت در ۱۱ ماهه امسال ۱۱ میلیارد دلار یا به عبارت دیگر ۲۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی پرداخت کرده که قبادی، معاون وزیر صنعت معتقد است که این یارانه به نام مردم اما به کام عده ای خاص بوده است.

بازار؛ گروه ایران: «دولت در ۱۱ ماهه نخست امسال ۱۱ میلیارد دلار یارانه ارزی پرداخت کرده است.» این خبر را در حالی مسعود خوانساری رییس پارلمان بخش خصوصی تهران اعلام کرده که  قیمت‌ها در بازار مدام در حال افزایش است و بر اساس آخرین گزارش منتشر شده تورم خوراکی‌ها در بهمن امسال از مرز ۶۷ درصد هم عبور کرده است. برای بزرگی این عدد باید بدانید که میزان درآمدی‌های نفتی ایران در سال گذشته طبق گفته‌های جهانگیری معاون اول رییس جمهور تنها ۸ میلیارد دلار بوده است.

جالب است که بدانید با فرض در نظر گرفتن قیمت ۲۵ هزار تومان برای دلار، سهم هر ایرانی از یارانه ارزی دولت در ۱۱ ماه اخیر بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. یارانه ای که معاون وزیر صنعت معتقد است به جیب مصرف کنندگان واقعی نرفته است و نصیب عده‌ای خاص می‌شود.

عباس قبادی در گفتگو با بازار، گفت: وضعیت بازارها و رشد قیمت‌ها به هیچ وجه با یارانه ای که دولت پرداخت کرده، نمی‌خواند.

او معتقد است اگر یارانه ارزی که برای واردات کالاهای اساسی پرداخت می‌شود، به صورت نقدی به مردم پرداخت شده و قیمت گذاری کالاها آزاد شود، به طور قطع شرایط زندگی مردم بهتر می‌شود. اما اگر قرار باشد که فقط ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و هیچ پولی به مردم ندهیم، شرایط برای زندگی مردم تقریبا غیر ممکن می‌شود.

اما قاسمعلی حسنی رییس سابق اتحادیه بنکداران مواد غذایی از دیگر مخالفان اصلی پرداخت ارز دولتی برای واردات است. او می‌گوید : دلار ۴۲۰۰ مثل سم رفتار می‌کند. هرچه بیشتر پرداخت می‌شود شرایط بدتر می‌شود و رانت و فساد هم بیشتر می‌شود. میزان یارانه ارزی که دولت در روغن پرداخت می‌کند سالانه معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

 به جز رانت ارز دولتی برای عده ای خاص، اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی از کالاها، صادرات معکوس در کشور به راه انداخته است و برخی واردکنندگان کالا را با دلار ۴۲۰۰ وارد کرده و با دلار آزاد مجددا صادر می‌کردند.

قبادی معاون وزیر صمت : یارانه ارزی به جیب مصرف کنندگان واقعی نرفته است و نصیب عده‌ای خاص می‌شود.   جدای از این وضعیت بازارها و رشد قیمت‌ها به هیچ وجه با یارانه ای که دولت پرداخت کرده، نمی‌خواند

هر ایرانی سالانه چقدر یارانه نقدی دریافت می‌کند
سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت شده و در سال جاری که حتی دولت به حذف پردرآمدها اقدام کرد، گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان داد که حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی واریز شده است.

اما یارانه پرداختی دولت تنها به همین جا ختم نمی شود. دولت با وجود کاهش شدید درآمدهای نفتی از سال ۹۷ تا حالا پرداخت یارانه ارزی را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس تازه ترین اظهارات مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، دولت از ابتدای سال تا کنون ۱۱ میلیارد دلار یارانه ارزی پرداخت کرده است .

با فرض دلار ۲۵ هزار تومانی، دولت چیزی حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه برای واردات کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه امسال پرداخت کرده است. در حالی یارانه نقدی پرداختی دولت ماهانه حدود ۳۵۸۰ میلیارد تومان و یارانه ارزی دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر دولت ۷ برابر یارانه نقدی یارانه ارزی پرداخت می‌کند.

با فرض دلار ۲۵ هزار تومانی،  دولت چیزی حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه برای واردات کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه امسال پرداخت کرده است.  در حالی  یارانه نقدی پرداختی دولت ماهانه حدود ۳۵۸۰ میلیارد تومان  است که  یارانه ارزی  معادل  ۲۵ هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر دولت ۷ برابر یارانه نقدی یارانه ارزی پرداخت می‌کند

یارانه نقدی معادل خرید یک کیلو موز
یارانه نقدی (منهای یارانه معیشتی) که دولت پرداخت می‌کند چیزی حدود ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان است. برای ناچیز بودن ارزش یارانه نقدی پرداختی باید بگویم که این روزها یک کیلو موز در بازار به قیمت حدود ۴۵ هزار تومان و یک کیلو مرغ به قیمت آزاد ۳۵ هزار تومان و یک کیلو پرتقال ۲۲ هزار تومان فروخته می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان ادعا کرد که یارانه پرداختی دولت این روزها معادل خرید یک کیلو موز یا ۱.۲ کیلوگرم مرغ یا دو کیلو پرتقال است. با این وجود مسئولان نسبت به پرداخت آن اعتراض کرده اند. محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در برهه ای آن را مصیبت عظما خوانده بود و بیژن زنگنه از دردسرهای شب واریز یارانه گله کرده بود.

دولت که خود بارها سیاست‌های پرداخت یارانه دولت قبل را مورد نقد قرار داده بود، هیچ گاه زیر بار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نرفته و سه سال متوالی پرداخت ارز ۴۲۰۰ را ادامه داده است. با وجود اینکه علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر گفته بود که آماده حذف ارز ۴۲۰۰ است اما محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مصرانه تاکید دارد که پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیدا می‌کند.

ارزهایی که پرداخت آنها به نام مردم و کاهش قیمت کالاهای کلید خورد اما در نهایت و بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نه‌تنها حتی درباره یک قلم کالا منجر به مهار قیمت نشد که واردکنندگان کالا را با بهای دلار آزاد و حتی گران‌تر به مردم فروختند.

کد خبر: ۷۸٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha