۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
سومین روز سبز متوالی برای تالار شیشه‌ای رقم خورد| حمایت سهامداران حقوقی؛ دلیل رشد بازار

سومین روز سبز متوالی برای تالار شیشه‌ای رقم خورد| حمایت سهامداران حقوقی؛ دلیل رشد بازار

کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد بازار را حمایت حقوقی‌ها از سهم‌های شاخص‌ساز دانست و مطرح کرد: حمایت سهامداران حقوقی و حقیقی از بورس نیاز اولیه بازار سهام است.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه سومین روز مثبت خود را مشاهده کرد و شاخص کل در این میان، رشد بسیار خوبی داشت، اما کلیت بازار به گونه‌ای پیش رفت که فشار فروش سهم‌ها بالاتر رفت و سهم‌هایی مانند سهم‌های گروه خودرویی و فولادی به شدت سقوط کردند و در این میان، سهام «شستا» هم از صف خرید به صف فروش تبدیل شد. با این حال، کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که دلیل اصلی رشد بازار حمایت سهامداران حقوقی و تشکیل صف‌های خرید کاذب است تا جو روانی بازار را کنترل کنند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل با افزایش خرید حقوقی‌ها مرز ۱.۲۱۵ میلیون واحدی را رد کرد، اما فشار فروش حقیقی‌ها در دقایق بعدی بازار بالاتر رفت و در نهایت با قرمز شدن عمده سهم‌های بازار شاخص کل روی ریل نزولی قرار گرفت. به هر حال، در انتهای معاملات درشش فرآورده‌های نفتی باعث شد تا این شاخص سبز بماند و در انتها، شاخص کل ۱۰ هزار و ۲۷۳ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۱۶۱ واحد رسید.

امروز، شاخص هم‌زن نیز نشان اد سهامداران خرد بازار بیشتر به فکر فروش و خروج پول از بازار سرمایه هستند به طوری که این شاخص بتدا رشد کرد و در ادامه، وارد فاز نزولی شد، اما در انتهای معاملات سبز باقی ماند و با رشد ۲۹۲ واحدی، روی رقم ۴۳۲ هزار و ۳۴۳ واحد قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم امروز با دو نماگر اصلی دیگر بازار هم‌مسیر بود و در پایان معاملات با رشد ۶ هزار و ۱۹۶ واحدی، رقم ۹۱۰ هزار و ۸۸ واحد را نشان داد.

در پایان معاملات روز مشخص شد که نمادهای «اپال»، «برکت»، «شپنا»، «بوعلی»، «خساپا»، «شستا» و «خودرو» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند و در این میان نمادهای «شپنا»، «فولاد»، «شبندر»، «شتران»، «نوری»، «فارس» و «مبین» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

امروز با اینکه نمادهای فولادی خوب کار خود را آغاز کرده بودند، در انتهای معاملات رو به سرخ شدن پیش رفتند به طوری که همه سهم‌های فولادی امروز در انتهای بازار رنگ قرمز به خود گرفتند و نمادهای «فولاد»، «فخوز» و «کاوه» دچار افت قیمت شدند. در گروه کانه‌های فلزی، نماد «کگل» منفی بود، اما «کچاد» رشد تقریبا یک درصدی داشت. به این ترتیب می‌توان گفت که امروز بازار حالت تعادلی خود را با کمی تمایل به سمت منفی پشت سر گذاشت و سهم‌های زیادی امروز به وضعیت قرمز رسیدند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با شرایط معاملات امروز اظهار کرد: شاخص بازار سهام در سه روز اخیر روند مثبتی را طی کرد و با توجه به دو نماد «مدار» و «حآفرین» که این هفته عرضه اولیه می‌شوند، سهامداران انتظار حمایت از بازار را داشتند، اما این افزایش حجم معاملات در بازار دو روز گذشته را اثر عرضه اولیه نمی‌دانند و معتقدند کمی اعتماد به بازار برگشته است.

وی ادامه داد: این روند صعود ساخص، حاصل کاهش ریسک‌ در بازار است. افزایش حجم معاملات در جریان معاملات چند روز گذشته نشان از برگشت اعتماد به بازار می‌دهد چراکه علاوه بر کمتر شدن نرخ ارز در چند روز گذشته، شاهد چراغ سبزهایی از جمله آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق هم بودیم که همین مسائل می‌تواند راه‌هایی برای مذاکره را هم با آمریکا باز کند

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در حال حاضر نیاز به حمایت‌های حقوقی دارد، گفت: شرایطی که بازار دارد، نیازمند حمایت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها از بازار است و این حضور نیاز به اعتمادسازی در بازار است که این اعتمادسازی از اعمال سیاست‌های حمایتی شکل می‌گیرد.

نوروزی درباره تاثیر دامنه نوسان نامتقارن بر روند بازار اظهار کرد: متاسفانه، شورای عالی بورس وارد مسائل سیاست‌گذاری در بازار شده است و این موضوع افزایش فشارهای روانی در جو بازار را به همراه دارد. باید سیاست‌گذاری از سوی هیئت مدیره بورس اعمال شود تا اگر نیازی در بازار دیده شد و اعمال نظری در آن نیاز بود، از سوی هیئت مدیره بورس گرفته شود تا بتواند حداکثر تاثیرگذاری را در بازار داشته باشد.

وی همچنین در رابطه با تزریق ۹ هزار میلیارد تومان به بازار اظهار کرد: تجربه شش ماه گذشته بازارثابت کرد که تزریق پول به تنهایی در بازار تاثیری ندارد زیرا این کار به بازار باید در کنار ایجاد اهرم‌های محرک‌سازی باشد تا بتواند در روند بازار تاثیر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به عوض شدن نگاه سهامداران به بازار سرمایه اشاره کرد و درباره روزهای آینده بازار گفت: با توجه به روند معاملات در چند روز گذشته و نظر دیگر کارشناسان، احتمال دارد اگر سیاست‌های انگیزشی برای ورود به بازار اعمال شود روند صعودی شاخص ادامه‌دار باشد.

کد خبر: ۷۸٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha