۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
رسیدن واردات نفت چین از ایران به میزان قبل از تحریم‌ها| نفت به استقبال برجام رفت
«بازار» گزارش می دهد

رسیدن واردات نفت چین از ایران به میزان قبل از تحریم‌ها| نفت به استقبال برجام رفت

ایران در ماه گذشته مقادیر زیادی نفت خام را به مشتری اصلی چین منتقل کرده و رویترز در تازه‌ترین گزارش خود از صادرات یک میلیون بشکه ای به این کشور در حالی خبر داده است که برخی از کارشناسان دلیل رشد صادرات را سیگنال های مثبت ناشی از احتمال لغو تحریم‌ها می‌دانند.

بازار؛ گروه انرژی: صادرات نفت ایران در حال افزایش است. چین که گفته می‌شد در دوران تحریم واردات نفتش از ایران به حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود، حالا به روزهای قبل از تحریم برگشته است.

بر اساس گزارشی که رویترز به تازگی منتشر کرده، در ماه گذشته چین حدود یک میلیون بشکه نفت (معادل واردات دوران قبل از تحریم‌ها)  از ایران وارد کرده است. افزایش وارداتی که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن سیگنال‌های مثبت ناشی از رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. اگرچه تحریم‌های اقتصادی همچنان وجود دارد، اما بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده تلاش کرده است تا مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته‌ای را که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در سال ۲۰۱۸ رها شده بود، احیا کند.

همبن مساله موجب شده که امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام بیشتر شود. این امیدواری‌ها به قدری است که هند که واردات نفت از ایران را تقریبا متوقف کرده بود، حدود یک ماه پیش اعلام کرد که آماده خرید نفت از ایران است. مذاکرات پشت پرده مسئولان دولتی با مهم ترین بازارهای نفت ایران یعنی چین و هند در حالی آغاز شده که «نرسی قربان» کارشناس انرژی به بازار می‌گوید که برای بازیابی سهم خود از بازارهای هدف باید انگیزه خرید از ایران را افزایش دهیم. این تنها با ارائه تخفیف به مشتریان حاصل می‌شود.

او همچنین می‌گوید: بخش زیادی از پالایشگاه‌های هند متناسب با ویژگی‌های نفت ایران تجهیز شده است. استفاده از نفت ایران در پالایشگاه‌های هندی موجب تولید فرآورده‌های با کیفیت تری می‌شد. به همین دلیل در دوران تحریم‌ها این مساله هزینه سنگینی را به پالایشگاه‌های این کشور وارد می‌کرد.

جدای از این به گفته قربان، کشورها هیچ تمایلی به اینکه با یک یا چند کشور محدود تجارت داشته باشند ندارد و معمولا به دنبال متنوع سازی شرکای خود چه در بحث صادرات و چه در بحث واردات هستند. این مساله در مورد خرید نفت هم صدق می‌کند.

مذاکرات پشت پرده مسئولان دولتی با مهم ترین بازارهای نفت ایران یعنی چین و هند آغاز شده است. قربان کارشناس انرژی می‌گوید که برای بازیابی سهم خود از بازارهای هدف باید انگیزه خرید از ایران را افزایش دهیم. این تنها با ارائه تخفیف به مشتریان حاصل می‌شود

چین بزرگترین واردکننده نفت از ایران حتی در دوران تحریم
به دلیل شرایط نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند معمولاً برای جلوگیری از شناسایی، ردیاب های خود را خاموش می‌کنند اما از طریق ماهواره‌های نزدیک بندرهای عمان، امارات و عراق قابل ردیابی هستند. به همین دلیل برخی از آنها قبل از اینکه به چین بروند محموله‌های خود را به کشتی‌های دیگر در نزدیکی سنگاپور یا مالزی منتقل می‌کنند. این روش‌های صادرات موجب شده که آمار دقیقی از صادرات نفت ایران وجود نداشته باشد.

«مجیدرضا حریری» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین که خیلی به آمار اعلامی از طرف رویترز اعتماد ندارد، در گفتگو با بازار می‌گوید: هرچند که چین در آمارهای رسمی خود به واردات نفت از ایران در دوران تحریم‌ها هم اذعان داشته اما میزان صادرات نفت ما به این کشور کاملا محرمانه است. نه دولت چین آماری اعلام می‌کند و نه دولت ایران.

او با بیان اینکه چین حتی در دوران تحریم هم بزرگترین واردکننده نفت از ایران بود، تاکید می‌کند که روند صادرات نفت ایران به این کشور در ماه‌های گذشته روند افزایش به خود گرفته اما اینکه به یک میلیون بشکه رسیده باشد، کمی غیر واقعی است.

چین حتی در دوران تحریم هم بزرگترین واردکننده نفت از ایران بود؛ روند صادرات نفت ایران به این کشور در ماه‌های گذشته روند افزایش به خود گرفته اما اینکه به یک میلیون بشکه رسیده باشد، کمی غیر واقعی است

ایران چقدر نفت به چین صادر می‌کند؟
بر اساس تحقیقات نفتی رفینیتیو نفت ایران طی ۱۴ ماه گذشته حدود ۱۷٫۸ میلیون تن (۳۰۶ هزار بشکه در روز) نفت خام را به چین صادر کرده که حجم آن در ژانویه و فوریه به رکورد بالایی رسیده است. از این میزان، حدود ۷۵ درصد واردات «غیرمستقیم» بود که از عمان، امارات متحده عربی یا مالزی صادر می‌شد، این صادرات عمدتاً از طریق بندرهای شرق استان شاندونگ (محل استقرار اکثر پالایشگاه‌های مستقل چین)، یا بندر یینگکو در شمال شرقی استان لیائونینگ چین صورت می‌گرفت.

اما لی، تحلیلگر جریان نفتکش‌ها در رفینیتیو گفت: «حجم واردات نفت چین از ایران از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش کرد، در حالی که استان شاندونگ به عنوان بهترین منطقه پذیرنده شناخته شده است که نشان می‌دهد پالایشگاه‌های خصوصی عمده‌ترین مصرف‌کنندگان نفت ایران هستند.»

بر اساس تحقیقات نفتی رفینیتیو نفت ایران طی ۱۴ ماه گذشته حدود ۱۷٫۸ میلیون تن (۳۰۶ هزار بشکه در روز) نفت خام را به چین صادر کرده که حجم آن در ژانویه و فوریه به رکورد بالایی رسیده است

افت ۱.۶ درصدی قیمت نفت
نفت در هفته‌های گذشته با واکنش به لایحه رونق اقتصادی آمریکا و کشف واکسن کرونا به بالاترین حد خود در یکسال اخیر رسید و حتی تا ۷۰ دلار در هر بشکه بالا رفت. اما امروز قیمت نفت در این بازار با کاهش ۱.۶ درصدی از ۷۰ دلار در هر بشکه عقب‌نشینی کرد.

با این وجود گزارش‌هایی که برخی از بانک‌ها و موسسات نیز منتشر کرده‌اند و رویکردی بلمدت‌تر دارند هم عمدتا قیمت نفت را از سه ماهه دوم امسال به بعد بالای ۷۰ دلار برآورد کرده‌اند و حتی گلدمن ساکس از نفت ۸۰ دلاری حرف به میان آورده است.

ترس بازارهای بزرگ انرژی از نفت ۱۰۰ دلاری!؟
هرچند که بسیاری امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام را دلیل اصلی افزایش صادرات نفت ایران اعلام می‌کند، اما به نظر می‌رسد که ترس بزرگترین مصرف کنندگان انرژی از رشد قیمت نفت هم در شرایط پیش آمده بی‌تاثیر نبوده است. قیمت نفت در روز گذشته از مرز ۷۰ دلار هم گذر کرده است. در این بین برخی از کارشناسان و تحلیل گران بازار انرژی از احتمال افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار هم سخن می‌گویند. هر چند که جواد سلیمان پور کارشناس بازار انرژی به بازار می‌گوید که این رشد قیمت‌ها کوتاه مدت خواهد بود اما این جهش قیمت‌ها برای کشورهایی که مصرف بالایی دارد، هزینه سنگینی را می‌تواند تحمیل کند.

کد خبر: ۷۸٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha