۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
سیاست خاورمیانه‌ای بایدن می‌تواند قربانی موفقیت پکن شود
نیوزویک گزارش داد؛

سیاست خاورمیانه‌ای بایدن می‌تواند قربانی موفقیت پکن شود

بایدن بارها بر تعهدش برای مقابله با چین در پهنه جهانی تاکید کرده و از یک رقابت راهبردی بلندمدت با چین سخن گفته است. خاورمیانه یک بخش اساسی از این مسابقه است، جایی که حضور چین به هزینه آمریکا تمام می شود.

به گزارش بازار به نقل از چین نگار، ایلان برمان، در نشریه نیوزویک نوشت:

۱- رویکرد تازه دولت بایدن نشان دهنده یک چرخش قابل ملاحظه از اولویت های عصر ترامپ است- اقدامات دیپلماتیک در برابر ایران، در پیش گرفتن رویکرد سختگیرانه تر در برابر امیرنشین های خلیج فارس و حفظ فاصله بیشتری با اسرائیل.
۲- مایکل دوران (Michael Doran)، پژوهشگر سیاسی در این باره می گوید: رویکرد بایدن عمیقا غیر طبیعی است. از یک سو، چنین رویکردی جایگاه اقلیت شیعه در برابر اکثریت سنی منطقه را تقویت می کند- درست مانند پویش هایی که منجر به حاشیه رفتن ایالات متحده در منطقه در دوران اوباما شده بود. از سوی دیگر، مسئله نگران کننده تر مزیت راهبردی مهمی است که نصیب چین می شود.

۳- طی نیم دهه گذشته چین به بزرگ ترین سرمایه گذار خاورمیانه تبدیل شده است. مبلغ سرمایه گذاری چین به ۱۲۰ میلیارد دلار می رسد. در حال حاضر مجموع تجارت چین با کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی تا ۲۹۰ میلیارد دلار برآورد شده است. با طرح یک کمربند- یک جاده نیز چین به شریک اصلی تجارت جهانی از گذر شبکه گسترده ای از زیرساخت ها و طرح های توسعه تبدیل شده است. به این ترتیب چین می رود تا همه رشته های سیاست ایالات متحده در خاورمیانه را پنبه کند.

۴- پکن از سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد سرمایه گذاری تجاری در عربستان به امضا رسانده است. پادشاهی عربستان حالا یک گره اصلی در امتداد طرح یک کمربند- یک جاده است. چین بزرگ ترین شریک تجاری عراق است و مقامات عراقی چین را مهم ترین شریک تجاری بلندمدت این کشور معرفی می کنند. اوضاع در امارات، بحرین، قطر و کویت نیز مشابه است. به رغم همه گیری ویروس کرونا، چین اهرم سازی از گذر دیپلماسی بهداشتی را در پیش گرفته تا بتواند بر تعامل با کشورهای منطقه بیفزاید.

۵- ایران و چین در تابستان گذشته پیش نویس یک توافق عظیم راهبردی امضا کردند. در صورت تحقق کامل آن، طرح یک کمربند یک جاده به یکی از سهامداران اصلی بخش مخابرات ایران تبدیل و در ساخت و ساز بنادر و تجیهزات دریایی در جنوب ایران مشارکت داده می شود.

۶- دامنه جاه طلبی های چین از دید بسیاری از افراد در واشنگتن نادیده گرفته شده است. عربستان سعودی که تا همین اواخر آخرین گزینه پیوستن به توافق آبراهام به شمار می رفت چه بسا با چرخش به سمت پکن به موضع سخت دولت تازه بایدن واکنش نشان دهد. به همین ترتیب، انصراف دولت بایدن از ابتکارات دولت ترامپ (مانند فروش هواپیماهای جنگنده به امارات متحده عربی) می تواند به طور معناداری به سود متحدان جایگزین و در راس آنها چین، باشد. اگر دولت بایدن بخواهد با ایران هم تعامل داشته باشد، خود را در دومین زمین بازی چین خواهد دید که همین حالا هم به خوبی در جمهوری اسلامی رخنه کرده است.

۷- بایدن بارها بر تعهدش برای مقابله با چین در پهنه جهانی تاکید کرده و از یک رقابت راهبردی بلندمدت با چین سخن گفته است. خاورمیانه یک بخش اساسی از این مسابقه است، جایی که حضور چین به هزینه آمریکا تمام می شود. کاخ سفید باید بر این اساس رویکرد خود را در خاورمیانه واسنجی کند.

کد خبر: ۷۸٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha