۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
گرانی‌های سرسام‌آور پایان سال در بازار کرمان؛ مردم توان خرید ندارند
گزارش بازار؛

گرانی‌های سرسام‌آور پایان سال در بازار کرمان؛ مردم توان خرید ندارند

کرمان- بازار شب عید کرمان امسال در سایه کرونا و گرانی، روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند و قیمت بالای اجناس مانع خرید مردم شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها و در آستانه سال نو، برخلاف گذشته دیگر مردم در تب و تاب خرید عید نیستند و تنها تماشاگر ویترین مغازه‌ها شده‌اند.

قدرت خرید اقشار مختلف به شدت کاهش یافته و به نظر می‌رسد در این آشفته بازار، صدای پای بهار دیگر برای بسیاری آنچنان که باید خوشایند نیست. خانواده‌های طبقه متوسط و ضعیف جامعه دیگر رمقی برای گذراندن نوروز ندارند و قیمت‌های نجومی شیرینی، میوه و آجیل در کنار کمبود مرغ و روغن و شکر سبب شده تا استقبال از نوروز مثل همیشه نباشد.

نظارت موثر بر اصناف وجود ندارد
یکی از شهروندان کرمانی با اشاره به قیمت کالاها در آستانه شب عید، به خبرنگار بازار گفت: برای خرید اقلامی مانند میوه و تره‌بار یا خریدهای سوپرمارکتی مجبور هستم در طول هفته به مغازه‌ها و یا بازار سر بزنم.

وی افزود: قیمت‌ها نجومی شده‌اند و توان خرید همه مایحتاج را نداریم، سعی می‌کنم فقط لوازم ضروری را خریداری کنم.

این شهروند کرمانی در خصوص نصب برچسب بر روی کالاها، توضیح داد: بر روی کالاهایی مانند پوشاک معمولا برچسب نصب نمی‌کنند و تره‌بار هم هر کدام یک قیمت دارند. برخی میوه‌فروشان یکسری از میوه‌ها و سبزیجات را بیرون از مغازه می‌گذارند و آن‌ها را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند و بعضی را هم گران‌تر می‌دهند.

وی ادامه داد: در زمان خرید از جاهایی مانند بازار و یا بازارچه‌های روز که اجازه سوا کردن میوه و تره‌بار را به مشتری نمی‌دهند و مغازه‌دار خودش میوه را داخل نایلون به دست مشتری می‌دهد معمولا آن‌ چیزی که به مشتری تحویل می‌دهند با آن‌چه که برای نمایش گذاشته‌اند فرق می‌کند.

وی با بیان این‌که نظارت و بازرسی بر کار اصناف در کرمان بسیار ضعیف است، گفت: در کرمان نظارت قوی و موثری وجود ندارد و هر کس با هر قیمتی که بخواهد جنس را عرضه می‌کند.

به نظر می‌رسد نظارتی بر بازار نیست زیرا اگر مغازه‌داران مطمئن بودند کسی برای کنترل و نظارت ممکن است هر لحظه به محل کسب آن‌ها سر بزند مطمئنا بر اساس قیمت‌های مصوب اجناس را عرضه می‌کردند

در بسیاری از مغازه‌ها برچسب قیمت نصب نشده است
خانم دیگری که برای خرید به یکی از مغازه‌های سطح شهر کرمان آمده، نیز اظهار کرد: قیمت‌ها خیلی سرسام‌آور هستند.

وی ادامه داد: قیمت یک کیلو پرتقال ۱۵ هزار تومان است. در یک خانواده پنج نفره شاید یک پرتقال هم به هر فرد نرسد.

این شهروند کرمانی افزود: قیمت اجناس خیلی بالا رفته و به نظر می‌رسد نظارتی بر بازار نیست زیرا اگر مغازه‌داران مطمئن بودند کسی برای کنترل و نظارت ممکن است هر لحظه به محل کسب آن‌ها سر بزند مطمئنا بر اساس قیمت‌های مصوب اجناس را عرضه می‌کردند.

وی گفت: در بسیاری از مغازه‌های خرده‌فروشی مانند خرازی‌ها و پلاسکوها، هیچ برچسب و اتیکتی روی اجناس نصب نشده و باید مرتب قیمت‌ها را از فروشنده سوال کنیم.

بازرسان صمت و اصناف نظارت دارند
فروشنده یک مغازه نیز درباره عدم نصب اتیکت بر روی اجناسی که درب مغازه گذاشته است، به خبرنگار بازار گفت: روی اجناسی که جلوی مغازه گذاشته‌ایم اتیکت را نصب نمی‌کنیم زیرا مشتری بعد از دیدن برچسب رد می‌شود و می‌رود.

وی افزود: تمام اجناس داخل مغازه برچسب قیمت دارند و سازمان تعزیرات هم اگر مراجعه کند مشخص است که تمام اجناس دارای اتیکت هستند.

این فروشنده با اشاره به بازرسی‌هایی که از مغازه‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: مرتب برای بازرسی از سوی سازمان صمت یا بازرسی اصناف به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند و فاکتورها و برچسب قیمت کنترل می‌شود.

وی درباره اعتراض مردم به عدم درج قیمت بر روی اجناس، افزود: تعدادی اصلا دقت نمی‌کنند و حتی زمان خرید اصلا از قیمت اجناس سوال نمی‌کنند و فقط پول را پرداخت می‌کنند و می‌روند.

امکان نظارت بر همه واحدهای صنفی مقدور نیست
در همین رابطه، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره قیمت‌گذاری میوه و تره‌بار در کرمان، گفت: بحث قیمت‌گذاری میوه و تره‌بار به‌صورت هفتگی و یا اگر ضرورتی وجود داشته باشد شاید در مقاطع کوتاه‌تر در سازمان صمت با حضور دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

محمدرضا قوام افزود: در مبادی تامین و جاهایی که به‌صورت عمده‌فروشی است؛ قیمت‌ها دقیقا رعایت می‌شود و از آن‌جا به بعد که قیمت میوه ‌و تره‌بار در واحدهای صنفی به شکل افسارگسیخته ارائه می‌شود، بحث تخلف است و ما می‌توانیم با توجه به بازرسی‌ها و گزارشاتی که به سمت سازمان صمت و بازرسی اصناف می‌آید رسیدگی کنیم.

هم در مغازه‌ها و خرده‌فروشی‌ها و هم در مراکز عمده‌ عرضه میوه و تره‌بار بازرسی انجام می‌شود اما با توجه به تعداد زیاد واحدهای صنفی که در سطح شهر وجود دارد عملا شاید با توجه به ابزار و نیرویی که ما در اختیار داریم رسیدگی به همه واحدهای صنفی مقدور نباشد

وی با تاکید بر اینکه قیمت میوه و تره‌بار به صورت عمده در میادین میوه و تره‌بار رعایت می‌شود، اظهار کرد: هم در مغازه‌ها و خرده‌فروشی‌ها و هم در مراکز عمده‌ عرضه میوه و تره‌بار بازرسی انجام می‌شود اما با توجه به تعداد زیاد واحدهای صنفی که در سطح شهر وجود دارد عملا شاید با توجه به ابزار و نیرویی که ما در اختیار داریم رسیدگی به همه واحدهای صنفی مقدور نباشد.

قوام ادامه داد: از این‌رو ما تمرکز را بر روی دریافت شکایت‌های مردمی گذاشتیم که از طریق شماره تلفن ۱۲۴ یا شکایت حضوری و یا به صورت مکاتبه‌ای، سازمان را در جریان می‌گذارند و همکاران ما مراجعه و بررسی می‌کنند و اگر احیانا تخلفی انجام شده باشد برخورد خواهند کرد.

وی توضیح داد: با توجه به این‌که میوه درجه‌بندی می‌شود قیمت‌ها تفاوت دارد اما با توجه به کیفیت و نوع میوه ممکن است میوه به دلیل کیفیت بهتر قیمت بالاتری داشته باشد و قیمت درجه دو قیمتش پایین‌تر باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: بحث نظارت را جدی گرفتیم و در حقیقت بخش معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت وظیفه رسیدگی به شکایات مردمی را دارد که در اولویت است و امیداوریم بتوانیم اگر جایی تخلفی مشاهده و احراز شد با تشکیل پرونده و معرفی به تعزیرات با آن‌ها برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازوکار نظارت به صورت مستمر و جدی از سوی سازمان‌های متولی در حال انجام است، اظهار کرد: به طور متوسط در هر ماه بیش از شش هزار بازرسی در مرکز استان و به تبع آن در شهرستان‌ها انجام می‌شود و پرونده‌های متخلف هم وجود دارد.

قوام ادامه داد: این‌طور نیست که نظارت وجود نداشته باشد اما با توجه به گستردگی بازار شاید ملموس نباشد.

نصب برچسب قیمت الزامی است
وی درباره لزوم نصب برچسب قیمت بر روی اجناس نیز گفت: نصب برچسب قیمت یکی از الزامات واحد صنفی است که باید روی کالا و خدماتی که ارائه می‌دهد نصب شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: اگر نصب برچسب قیمت انجام شود بسیاری از تخلفات رخ نخواهد داد و ممکن است وقتی شهروندان به واحد صنفی مراجعه می‌کنند نیازی به سوال کردن از فروشنده نداشته باشند.

وی اظهار کرد: عدم نصب برچسب یکی از تخلفاتی است که اگر رعایت نشود شامل تعزیر و جریمه می‌شود و بر اساس اطلاعاتی که به صورت جمع‌بندی شده در کشور ارائه می‌شود استان کرمان یکی از استان‌هایی است که در این زمینه موفق بوده است.

قوام ادامه داد: اگر به صورت تصادفی به مغازه‌های شهر مراجعه کنید بسیاری از واحدهای صنفی نصب برچسب را رعایت کردند.

قیمت میوه‌های شب عید را ستاد تنظیم بازار کشور اعلام می‌کند و به‌صورت یکپارچه در کشور قیمت‌ها یکسان است و بعد از اعلام قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار کشور در استان‌ها بر  اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار استان اعلام می‌شود

توزیع میوه شب عید از ۲۵ اسفند

وی درباره کمیت محصول و تامین میوه شب عید، توضیح داد: با توجه به تمهیداتی که اتخاذ شده و جلسات مستمر ستاد تنظیم بازار استان و کشور، بحث ذخیره‌سازی میوه، امسال به خوبی پیش رفته و میوه مورد نیاز پایان سال با توجه به قراردادهایی که مباشرین خرید انجام دادند خریداری و ذخیره‌سازی شده و از ۲۵ اسفند توزیع میوه یارانه‌ای شروع می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: قیمت میوه‌های شب عید را ستاد تنظیم بازار کشور اعلام می‌کند و به‌صورت یکپارچه در کشور قیمت‌ها یکسان است و بعد از اعلام قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار کشور در استان‌ها بر  اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار استان اعلام می‌شود.

وی افزود: قیمت میوه‌های یارانه‌ای بر روی بنر در غرفه‌هایی که محل توزیع میوه است نصب می‌شود و برای مرکز استان ۲۰ غرفه در نظر گرفته شده که با همکاری اتاق اصناف و سازمان میادین شهرداری این غرفه‌ها در مکان‌های پرجمعیت شهر کرمان جانمایی می‌شوند.

قوام ادامه داد: در ایام پایانی سال و ایام نوروز طرح نظارتی ویژه اجرا می‌شود که بازرسان ما در سطح شهر حضور دارند و به صورت مستمر موارد را کنترل می‌کنند و نظارت بر بازار نیز وجود دارد و احیانا اگر تخلفاتی وجود داشته باشد بر اساس موازین قانونی برخورد خواهند کرد.

عزم همگانی برای برخورد با دلال ها نیاز است
وی درباره برخورد با واسطه‌های غیرمجاز و دلالان در بازار میوه، یادآور شد: بحث دلال و واسطه هم در میوه و هم در بسیاری از کالاها ممکن است وجود داشته باشد ولی در هر صورت افرادی که شناسایی شدند و دارای پروانه کسب هستند اگر تخلفی مرتکب شدند با آن‌ها برخورد می‌شود و بحث دلال‌ها و واسطه‌ها در واقع نیازمند این است که دستگاهای مختلف با هم همکاری کنند تا بساط دلالی برچیده شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: برخورد با دلال وظیفه یک دستگاه به تنهایی نیست و نیازمند یک مشاوره و عزم جمعی است.

توان خرید مردم به شدت کاهش یافته و عرضه کالاها با قیمت‌های متفاوت به بهانه تاریخ تولید و ... در مغازه‌ها بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است.

نظارت جدی بر بازار وجود ندارد و یا بسیار ناملموس است. در بسیاری از مغازه‌ها کالاها برچسب قیمت ندارند و به نظر می‌رسد اگر جریمه‌ای هم برای اصناف اعمل می‌شود قدرت بازدارندگی را ندارد.

در حالی که بسیاری از مغازه‌داران به امید فروش شب عید و جبران خسارت یک‌ساله ناشی از کرونا هستند اما به نظر می‌رسد، با توجه به گرانی‌ها و قیمت‌های افسار گسیخته بسیاری از خانواده‌ها نوروز را زیر فشار اقتصادی و بدون خریدهای عیدانه سپری کنند.

کد خبر: ۷۸٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha