۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
اقتصاد دیجیتال به کمک شرکتها آمد| مسئولیت اجتماعی سازمانها در بحران
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد دیجیتال به کمک شرکتها آمد| مسئولیت اجتماعی سازمانها در بحران

در این روزها که تکنولوژی در تمامی بخشهای اقتصاد مشاهده می شود، استفاده از پتانسیل های آن برای خدمات رسانی به جامعه ضرورت دارد. به همین دلیل می توان از آن برای اطلاع رسانی به جامعه در مورد مسئولیتهای اجتماعی شرکتها و در نهایت کسب سود از این طریق استفاده کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در سالهای اخیر در مورد پتانسیل های اقتصاد دیجیتال در دنیا بسیار صحبت شده است ولی در مورد استفاده  از این ابزار در حوزه مسولیتهای اجتماعی اطلاعات زیادی در دست نیست.

طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت Csr.ir در شرایط کنونی که بحران کرونا آسیب زیادی به کسب و کارها و مردم وارد کرده است، انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

در واقع در همین زمان است که شرکتها می توانند وظیفه خود را در مقابل مردم یا جامعه انجام دهند و بستر را برای رشد انها فراهم کنند. در این گزارش آمده است: «انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در روزهای کرونایی یک ضرورت است و تا کنون گزارشهای زیادی در این زمینه ارایه شده است. در این دوره که دنیا با چالشهای زیادی روبرو است و بی ثباتی در اقتصاد مشاهده می شود، حضور شرکتها در عرصه مسولیتهای اجتماعی اهمیت زیادی دارد و مطالعات نشان داده است ۸۵ درصد از مردم بر این باورند که شرکتها باید تاثیر مثبت خود را روی جامعه بر جای بگذارند.»

به گزارش مرکز مطالعاتی پورتر نولی ۶۳ درصد از مصرف کنندگان انتظار دارند حتی در روزهای کرونایی هم به مسایل اجتماعی و زیست محیطی  توجه کنند و بودجه های مسولیت اجتماعی خود را در این حوزه صرف کنند.اما در دنیایی که  فضای مجازی و ارتباطات آنلاین سهم زیادی در تعاملات مردم دارد، چگونه می توان در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی انجام داد. نشریه فوربس در گزارش اخیر خود نوشت: «در دنیای امروز ارتباط با کاربران در فضای مجازی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل اطلاع رسانی در مورد مسولیتهای اجتماعی شرکت و نتایج آن در دنیا مجازی می تواند تاثیر زیادی در عملکرد کشورها داشته باشد.»

از پتانسیل های اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی استفاده کنید
اما سوال این است که آیا شرکتها باید در فضای مجازی در زمینه  فعالیتهایی که در حوزه مسولیتهای اجتماعی انجام می دهند اطلاع رسانی کنند یا خیر؟ اگر قرار است این اطلاع رسانی به صورت مستمر انجام شود، چگونه باید این کار انجام شود و چه نتایج مثبتی برای جامعه به همراه دارد؟ فوربس در این مورد نوشت: «ضرورت دارد که شرکتها از پروژه هایی که در حوزه مسولیتهای اجتماعی انجام می دهند، عکس و فیلم تهیه کنند و یا با افرادی که در جریان این کار منتفع شده اند ارتباط برقرار کنند و در مورد تاثیر این طرح روی جامعه یا زندگی خودشان از آنها سوال کنند.»

در ادامه این گزارش با اشاره به این مساله که در این روزها بخش زیادی از اطلاعات از طریق فضای مجازی به افراد منتقل می شود آمده است: «اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی به معنای حرکت در مسیر درست اطلاع رسانی است. امروزه مردم از فضای مجازی استفاده های زیادی می کنند و بهتر است آگاه سازی جامعه در مورد  پروژه های مسئولیتهای اجتماعی شرکتها هم در این همین حوزه انجام شود. از طرف دیگر باید زمینه برای حضور داوطلبانه افراد در این فضا فراهم شود زیرا تجربه افرادی که داوطلبانه با شرکت برای رساندن منفعت به جامعه همکاری می کنند، می توانند نقش مهمی در نمایش توانمندی های شرکت ها در حوزه مسولیت اجتماعی داشته باشند.»

افزایش فروش شرکتهای فعال در عرصه مسولیتهای اجتماعی
وب سایت csr.ir نوشت: «شرکتهای فعال در حوزه مسولیتهای اجتماعی محبوبیت بیشتری در جامعه به دست می آورند و افراد توانمند و ماهر تمایل بیشتری برای همکاری با آنها خواهند داشت. در این شرایط است که امکان استخدام بهترین و توانمندترین نیروهای کاری را خواهند داشت. به کار گیری  این نیروها به معنای افزایش راندمان کار شرکت و افزایش میزان تولید به ازای هر واحد زمان و انرژی صرف شده در شرکت است که معیار مهمی در موفقیتهای اتی شرکت محسوب می شود.»

تاثیر انجام مسولیتهای اجتماعی در جذب سرمایه هم غیر قابل اغماض است. مطالعات انجام شده توسط نشریه سی اس آر نشان داده است ۶۱ درصد از سرمایه گذاران بزرگ برای سرمایه گذاری، شرکتهایی را انتخاب می کنند که بیشترین فعالیت را در حوزه مسولیتهای اجتماعی دارند و تصویر بهتری از انها در میان مردم وجود دارند.

در واقع  عملکرد مثبت و زیاد شرکتها در حوزه مسولیتهای اجتماعی نمادی از آینده اقتصادی شرکت، میان تقاضا برای محصولات شرکت و حتی میزان تمایل برای خرید سهام شرکت در صورت عرضه به بازار است و همه این فاکتورها می تواند نقش بسزایی در آینده اقتصادی شرکت بر جای بگذارد.

کد خبر: ۷۸٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha