۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
قصه ادامه‌دار گرانی میوه به عید رسید؛ خرید دانه‌ای میوه این‌بار در همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

قصه ادامه‌دار گرانی میوه به عید رسید؛ خرید دانه‌ای میوه این‌بار در همدان

همدان- سال ۹۹ را با گرانی گاه و بیگاه اقلام ضروری مردم در حالی پشت سر گذاشتیم که یک‌بار لبنیات، بار دیگر مرغ‌ و هر از گاهی برنج و تخم مرغ از سفره‌ها پَر می‌کشیدند اما این‌بار گویی گرانی میوه‌ میهمان ناخوانده زندگی مردم همدان شده؛ موضوعی که با نزدیکی به شب عید، با خود ناراحتی‌ها و البته نگرانی‌هایی را به ارمغان آورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طول امسال هر از چند گاهی شاهد یک شوک قیمتی به بازار با بهانه های مختلف بودیم، یک بار صحبت از افزایش چندبرابری هزینه های تولید در کنار موضوعات دیگر همچون سرمازدگی و کاهش تولید مطرح می شد، یک بار ضعف در نظارت ها و میوه های وابسته به قیمت دلار مزید بر علت می شد و باری دیگر شاهد رسوخ دلالان به بازار بودیم تا گفته شود سودجویان، سودهای غیرقابل قبولی را به جیب می زنند.

این صحبت ها درحالی عنوان می شود که ایران به سبب دارابودن اقلیم چهار فصل و پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی، امکان تولید محصولات مختلف به منظور کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه و خروج ارز را دارا است.

در این میان استان همدان هم از این نوسانات و تغییرات قیمتی به دور نمانده و به عنوان یکی از استان ها که در بسیاری از تولیدات باغی قطب محسوب می شود، طی یکسال اخیر نه تنها در میوه هایی که از دیگر کشورها یا دیگر استان ها وارد می شد، دچار نوسان قیمت شد بلکه خیار و گوجه هایی که گلخانه های استان همدان در تولید آن ها سرآمد هستند نیز، شوک های قیمتی را تجربه کردند.

از موز کیلویی ۶۰ هزار تومان تا خیار کیلویی ۱۵ هزار تومان
بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد درحالی کمتر از یک هفته به عید نوروز ۱۴۰۰ باقی مانده که قیمت‌پرتقال، خیار، موز و سیب نسبت به هفته های اخیر دچار نوساناتی شده است و این اتفاق درحالی شکل گرفته که مسئولان خبر از ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال به عنوان دو قلم اصلی تنظیم بازار میوه شب عید می دهند و همواره اذعان می کنند که نه تنها کمبودی در سطح عرضه وجود ندارد، بلکه تولید این‌محصولات مازاد بر نیاز کشور است.

قیمت میوه در بازار همدان این روزها تامل برانگیز است به نوعی که اگر سری به میدان تره بار (سرگذر) همدان که به نوعی ارزان ترین میوه را به دست شهروندان می دهد بزنید، با موزهای چیکیتای کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، خیار سبز کیلویی ۱۵ هزار تومان، سیب درختی کیلویی ۱۵ هزار تومان، کیوی کیلویی ۲۰ هزار تومان، پرتقال خونی کیلویی ۲۰ هزار تومان، پرتقال معمولی نه چندان خوب کیلویی ۱۵ هزار تومان و لیمو شیرین کیلویی ۱۵ هزار تومان مواجه خواهید شد که همین میوه ها در فروشگاه های میوه در سطح محلات، به مراتب گران تر است!

قصه ادامه دار گرانی میوه به عید رسید/ خرید دانه ای میوه این بار در همدان

با این تفاسیر سری به میدان میوه و تره بار همدان یا همان سرگذر همدان زدیم تا علاوه بر بررسی میوه ها و قیمت های آن ها در نزدیکی عید نوروز گفتگویی نیز با شهروندان همدانی ترتیب دهیم که در ادامه آن ها را می خوانید:

میوه را از سبد خریدمان حذف کردیم
یکی از شهروندان همدانی که در سرگذر مشغول خرید مرغ بود، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درآمدمان تنها برای خرید مرغ و لباس و رفت و آمدهایمان است، ادامه داد: از سرگذر نهایت خریدم، مرغ و سیب زمینی و پیاز و هر چند وقت یکبار تخم مرغ و بادمجان و کدو است و دیگر میوه ای نمی خریم و البته نمی خوریم!

وی به نایلون هایی که در دست داشت اشاره کرد و افزود: همین سیب زمینی و پیاز هم که در گذشته با گونی و پلاستیک های بزرگ خریداری می کردیم، این روزها بدین صورت درآمده که نهایت ۶ عدد سیب زمینی متوسط و ۶ عدد پیاز خریده ام.

در حالی که از بسیاری از خریدهایمان می زنیم اما باز هم نیمه برج جیبمان خالی می ماند

خانم احمدی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روزها به سبب گرانی بیش از حد میوه در کنار گرانی دیگر اقلام و مایحتاج زندگی، رو به سمت خرید دانه ای میوه آورده است، اظهار کرد: حقوق همسرم کفاف نمی دهد، در حالی که از بسیاری از خریدهایمان می زنیم اما باز هم نیمه برج که می رسد، جیبمان خالی می ماند.

وی با اشاره به اینکه نمی خواهد دختر بچه اش را با این گرانی ها گوشه گیر و به نوعی حسرت به دل کند، مطرح کرد: برای دختر بچه ۳ ساله ام، هفته ای یک دانه موز می خرم.

این بانوی همدانی ادامه داد: راستش را بخواهید خرید دانه ای برایم بسیار سخت بود و الان هم که چند ماهی است به این نحو خرید می کنم، باز هم میوه فروش با تعجب به من نگاه می کند در حالی که واقعاً خرید موز کیلویی ۶۰ هزار تومان در وسع من و خانواده ام نیست.

قصه ادامه دار گرانی میوه به عید رسید/ خرید دانه ای میوه این بار در همدان

علی پسری جوان است که در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به مرور دلخوشی های کوچکمان از سفره ها حذف می شود، اظهار کرد: این روزها گرانی میوه و مرغ و گوشت و ماهی به نحوی شده که یک به یک باید خوردن آن ها را فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه حقوق کارمندی جوابگوی این قیمت ها نیست، ادامه داد: وای به حال فردی که شغل مناسبی ندارد یا کارگری ساده است.

این جوان همدانی با بیان اینکه به مرور شاهد حذف خیار از سالاد، سپس حذف دیگر موارد سالاد و در نهایت حذف خودِ سالاد از سفره ها خواهیم بود، مطرح کرد: هر سال دغدغه خرید میوه شب عید به میزان دغدغه امسال نبود چراکه قیمت ها به طرز وحشتناکی افزایش یافته است.

حال در ادامه این موضوع به سراغ رضا البرزی رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان می‌رویم تا از علل گرانی‌میوه طی روزهای اخیر و پیش بینی بازار میوه شب عید و میزان ذخیره سازی میوه در سردخانه ها در استان همدان با خبر شویم که در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

هزینه کارگر، هزینه حمل و نقل، هزینه سبدهای میوه که چندین برابر قبل شده و گرانی کاغذ، بسته بندی، سم و کود موجب افزایش قیمت تمام شده میوه شد

رضا البرزی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گرانی میوه بیشتر به هزینه های جانبی مربوط می شود، گفت: هزینه کارگر، هزینه حمل و نقل، هزینه سبدهای میوه که چندین برابر قبل شده و گرانی کاغذ، بسته بندی، سم و کود موجب افزایش قیمت تمام شده میوه شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان ادامه داد: سودجویی برخی دلالان باعث شده در زمانی که میوه فراوان و ارزان است، اقدام به خریداری و انبار میوه کنند و در نهایت، در زمان پیک مصرف در شب عید آن را وارد بازار کنند و به چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه این عوامل دست به دست هم داده تا قیمت میوه ها با افزایش روبرو شود، عنوان کرد: در حال حاضر بازار میوه راکد است و مردم به ندرت خرید میوه انجام می دهند چراکه فعلاً اولویت خرید، در خرید  مایحتاج اصلی خلاصه می شود.

قصه ادامه دار گرانی میوه به عید رسید/ خرید دانه ای میوه این بار در همدان

البرزی‌ در ادامه این گفتگو با عنوان اینکه خرید میوه شب عید غالباً از ۲۷ اسفندماه آغاز می شود، یادآوری کرد: مردم در چند روز پایانی سال اقدام به خرید میوه می کنند بدین سان، در حال حاضر بازار راکد، ساکت و آرامی را شاهد هستیم.

پرتقال به اندازه کافی ذخیره شده و در روزهای پایانی سال توزیع خواهد شد

وی با بیان اینکه ذخیره سازی میوه تنظیم بازار شب عید انجام شده است، افزود: پرتقال به اندازه کافی ذخیره شده و در روزهای پایانی سال توزیع خواهد شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان با بیان اینکه در شهر همدان تعداد ۳۵ غرفه عرضه میوه شب عید خواهیم داشت، اظهار کرد: در همه جای شهر همدان برپایی این غرفه ها پیش بینی شده است.

البرزی با بیان اینکه اعضای صنف که مورد تایید هستند در غرفه ها مشغول شده و به توزیع میوه می پردازند، گفت: این اقدام از یک سو باعث تنظیم بازار می شود و از سویی، قیمت ها در بازار میوه به حد تعادل و آرامش می رسند.

راه اندازی غرفه های عرضه و توزیع میوه در مکان هایی پیش بینی شده که مردم در هر نقطه از شهر دسترسی راحت و آسان به غرفه ها داشته باشند

وی با اشاره به اینکه راه اندازی غرفه های عرضه و توزیع میوه در مکان هایی پیش بینی شده که مردم در هر نقطه از شهر دسترسی راحت و آسان به غرفه ها داشته باشند، عنوان کرد: تمهیداتی نیز در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی اندیشیده شده به نوعی که غرفه هایی که در ۳۵ نقطه برای عرضه و توزیع میوه در نظر گرفته شده به خودی خود باعث می شود عرضه میوه در یک نقطه متمرکز نباشد و در تمام نقاط شهر عرضه میوه وجود داشته باشد و مردم مجبور نباشند برای خرید میوه به مرکز شهر مراجعه کنند.

قصه ادامه دار گرانی میوه به عید رسید/ خرید دانه ای میوه این بار در همدان

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان در ادامه این موضوع یادآور شد: سیستم تنظیم بازار، کارها و اقدامات خود را در خصوص عرضه و توزیع میوه انجام خواهد داد و قیمت میوه در روزهای پایانی سال توسط کمیته تنظیم بازار مشخص و اعلام می شود.

البرزی‌ در ادامه اظهار کرد: نظارت ها از طریق سازمان صمت و همچنین از طریق اتحادیه اتاق اصناف صورت خواهد گرفت و بازرسی های جدی عرضه و توزیع میوه طبق روال سال های گذشته وجود دارد و مشکل خاصی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

هیچ گونه کمبودی در عرضه میوه در بازار شب عید وجود ندارد و همه نوع میوه و سبزی به اندازه کافی موجود است

 رئیس اتحادیه میوه و تره استان همدان اضافه کرد: هیچ گونه کمبودی در عرضه میوه در بازار شب عید وجود ندارد و همه نوع میوه و سبزی به اندازه کافی موجود است.

البرزی با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی احساس نمی شود، عنوان کرد: توصیه ما به مردم این است که درراستای رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی به ندرت برای خرید به بازار مراجعه کنند و خریدها را برای روز آخر موکول نکنند تا از  ازدحام در بازار جلوگیری شود ضمن اینکه از مغازه هایی که خلوت است خریدهایشان را انجام دهند.

وی اضافه کرد: به مغازه دارها و فروشندگان توصیه شده حتماً از ماسک استفاده کنند، پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و اگر احساس سرماخوردگی یا بیماری می کنند، نفرات دیگری را برای فروش محصولات و میوه ها جایگزین خود کنند و اگر مقدور نیست کسی جایگزین شود، مغازه خود را تعطیل کنند.

گرانی را در بحث میوه ها داریم  ولی در مورد سیفی جات مشکل خاصی وجود ندارد

البرزی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سیفی جات بسیار مناسب است، افزود: سیب زمینی، خیار، گوجه فرنگی با کیفیت بسیار خوب و قیمت های بسیار مناسبی عرضه می شود و گرانی را در بحث میوه ها داریم  ولی در مورد سیفی جات مشکل خاصی وجود ندارد.

قصه ادامه دار گرانی میوه به عید رسید/ خرید دانه ای میوه این بار در همدان

وی در پاسخ به اینکه آیا این قیمت ها و نوسانات آن به فروشندگان میوه مربوط است یا خیر؟ مطرح کرد: قیمت میوه و تره‌بار در میدان بار تعیین می‌شود و همکاران ما هم با توجه به نوع میوه و سبزی‌ها سود ۱۵ تا ۳۵ درصدی را بر روی کالاها اعمال می‌کنند که این میزان سود نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و این موضوع نیز تحت نظارت قرار می‌گیرد؛ به‌نوعی که باید برگ خریدها معتبر، مهرشده و با درصد سود تعیین‌شده باشند چراکه در غیر این صورت تخلفات از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی همدان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تغییر قیمت میوه‌های وارداتی وابسته به قیمت دلار
البرزی با تأکید بر اینکه افزایش چندبرابری هزینه تولید میوه موجب افزایش قیمت آن شده است، گفت: برخی از میوه‌ها چون انبه، آناناس و موز نیز به‌عنوان میوه‌های وارداتی هستند که نرخ آن‌ها با نوسانات دلار بالا و پایین می‌رود.

وی  ادامه داد: این میوه‌ها از کشورهایی چون آمریکای جنوبی و فیلیپین وارد کشور شده، در سردخانه‌ها نگهداری و بعد روانه بازار می‌شوند.

رئیس اتحادیه میوه و تره باره استان همدان در بخش پایانی این گفتگو در خصوص گرانی خیار نیز اظهار کرد: خیار در یک فصل که در سطح باغات استان کرمان سرمازدگی به وجود آمد، باعث شد با قیمت های بسیار گزافی وارد بازار شود ولی هرچه به سمت فصل گرما پیش می رویم هم تولیدات بیشتر شده و هم سویی شاهد هستیم که قیمت خیار روبه نزول و پایین آمدن است.

قصه ادامه دار گرانی میوه به عید رسید/ خرید دانه ای میوه این بار در همدان

در روزگاری که مادام شاهد شنیدن و البته دیدن گران شدن و افزایش قیمت‌ها هستیم، یک‌بار لبنیات و بار دیگر مرغ‌ها از سفره‌ها پَر می‌کشند؛ این‌بار گویی گرانی میوه‌ها میهمان ناخوانده بعدی مردم همدان شده؛ موضوعی که با نزدیکی به شب عید، با خود ناراحتی‌ها و البته نگرانی‌هایی را به ارمغان آورده است.

به راستی درحالی که گرانی مستدام میوه را شاهد هستیم، این وضعیت چون قصه ای ادامه دار به عید نوروز می رسد و شاهدیم که موزهای دانه ای ۱۰ هزار تومان به سان میوه های لاکچری به صورت تکی و عددی خریداری می شوند و  این در حالی است که مادام از صداوسیما و رسانه‌های عمومی می‌شنویم که برای مقابله با کرونا و حتی بهبود روند درمان نیاز است که میوه مصرف شود و نباید میوه‌های حاوی ویتامین سی را حذف کنید اما همین افزایش قیمت‌های سرسام‌آور میوه موجب شده که میوه نیز به‌سان دیگر اقلام، از سفره‌ها، میزها، بشقاب‌ها و سبد خرید خانوار حذف شوند.

از سوی دیگر از مسئولین می شنویم که میوه هست، در صف های خرید تجمع نکنید مسئولین می گویند، اگر میوه گران است، نخرید تا قیمت پایین بیاید در حالی که بارها این روند را هم تجربه کرده ایم! می گویند، گرانی ها با قیمت دلار بوده اما در وضعیتی که قیمت دلار هم تاحدی پایین می آید، بازهم پایین آمدن قیمت میوه را تجربه نمی کنیم!

به عنوان نکته آخر صحبت با تولید کننده خیار و گوجه ها در داخل استان همدان این موضوع را نشان داد که این محصولات در صورت مرغوب بودن و داشتن ظاهری مناسب به بازارهای دیگر استان ها به ویژه تهران و اصفهان فروخته می شود و گاهاً از آن استان ها به دیگر کشورها صادر می شود و محصولاتی که دارای ظاهر نامناسب و نامتقارن و سایز کوچکی هستند و البته کیفیت مناسبی ندارند، وارد بازار تره بار همدان می شوند.

بدین سان امید است حال که تولید برخی از محصولات را در استان همدان به نحو مناسبی داریم و همدان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات باغی در عرصه های مختلف شناخته می شود، حداقل شاهد تزریق به موقع با قیمت مناسب این میوه ها به بازار باشیم تا سبدهای خرید همدانی ها روز به روز خالی تر از میوه نشود.

کد خبر: ۷۸٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خدایار IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      0 0
      مقصر دولته اگر دولت دستور خرید به جهاد بده و جهاد مستقیم از کشاورز خریداری کنه و مستقیم به مردم عرضه کنه هم سود به جیب دولت می ره و هم ارزانتر به مصرف کننده می رسه الان در همه گرانی ها در همه اصناف دولت مقصره آخه بنام دلال راحت تر و بیشتر سود به جیب میزنه