۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
زمین‌گیری مستدام «اقتصاد گردشگری» در روزهای کرونایی
یادداشت؛

زمین‌گیری مستدام «اقتصاد گردشگری» در روزهای کرونایی

همدان- « صنعت گردشگری کشور و به خصوص استان همدان این روزها در شرایطی قرار گرفته که تعطیلی‌های چندین ماهه و زمین‌گیری مستدام خود را تجربه می کند اما نباید دست روی دست گذاشت بلکه باید به پا خاست و قدمی برداشت تا بیش از این اقتصاد گردشگری به فنا نرود.» این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند؛ فعال حوزه گردشگری برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازار: شیوع ویروس کرونا در حالی یک‌سالگی خود را پشت سر گذاشته که با خود تأثیرات بسیاری بر بدنه اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و حتی فرهنگی وارد آورده است.

موضوع آنجا بغرنج تر می شود که صنعت گردشگری که همواره به‌عنوان صنعتی سفید مطرح می شد و در سطح جهانی رتبه چهارم و یا به روایتی از اندیشمندان رتبه دوم را در بین مهم‌ترین صنایع صادرات کالا و خدمات به خود اختصاص داده بود در شرایطی قرار گرفته که تعطیلی‌های چندین ماهه و زمین‌گیری مستدام خود را تجربه می کند.

وضعیتی که در آن نه تنها فعالان گردشگری بلکه بسیاری از مشاغلی چون شرکت های حمل و نقلی، رستوران ها، فعالان عرصه صنایع دستی و غیره نیز در گرداب مشکلات اقتصادی قرار گرفته اند.

گزارش بانک جهانی در رابطه با تأثیرات کرونا بر تولید ناخالص داخلی و تجارت کشورها نشان از افت شدید درآمد افراد و افت رشد تولید ناخالص داخلی کشورها دارد

گزارش بانک جهانی در رابطه با تأثیرات کرونا بر تولید ناخالص داخلی و تجارت کشورها نشان از افت شدید درآمد افراد و افت رشد تولید ناخالص داخلی کشورها دارد؛ به اعتقاد بانک جهانی کرونا به چند روش توانست بر اقتصاد کشورها و به‌تبع آن جهان تأثیر بگذارد.

کرونا با کاهش اشتغال، افزایش در هزینه‌های معاملات بین‌المللی، کاهش شدید در سفر و کاهش در تقاضا برای خدماتی که نیاز به ارتباط نزدیک و مستقیم افراد با یکدیگر دارد و مواردی از این دست بسیاری از درآمدها و شغل ها را از بین برد.

حال که یکسال از این وضعیت می گذرد و اتمام این شرایط و بازگشت به روزهای عادی نامشخص است زمان آن رسیده تا به جای دست روی دست گذاشتن قدمی برداریم و به جای آن که مادام به دنبال اعمال ممنوعیت ها و محدودیت ها باشیم و با نارضایتی و ناامیدی مستدام جامعه گردشگری و مشاغل مرتبط با آن روبرو شویم، تصمیمات جدیدی بگیریم.

روزهای شیوع ویروس کرونا به همه ما یاد داد که نباید با همان روال گذشته قدم برداریم و انتظار روزهای عادی و برخورد عادی کرونا را داشته باشیم، صنعت گردشگری هم جدای از این ماجرا نیست! و توجه به احیای دوباره گردشگری در استانی چون همدان که پیش از کرونا نیز چشم انتظار برنامه ریزی هایی بود و البته نوروز ۹۸ را هم به سبب تبلیغات منفی به سبب سیلاب ها از دست داد، حیاتی تر است.

واحدهای تولیدی صنایع دستی بسیاری به سبب نبود گردشگر و زنده نشدن تن نحیف گردشگری همدان، چراغ هایشان خاموش و فعالان و هنرمندان آن بیکار شدند

شیوع ویروس کرونا یک سالی می‌شود که گردشگری همدان را در هم شکسته و به خاموشی فروبرده تا جایی که خسارت های این عرصه با یک حساب سرانگشتی به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می رسد ضمن اینکه بخش اعظمی از فعالان حرفه ای و متخصصین این عرصه دلسردانه در پی شغل دوم هستند و یا برای همیشه با این صنعت خداحافظی کرده اند کمااینکه واحدهای تولیدی صنایع دستی بسیاری به سبب نبود گردشگر و زنده نشدن تن نحیف گردشگری همدان، چراغ هایشان خاموش و فعالان و هنرمندان آن بیکار شدند.

به هر حال مواردی بسیار در این مسیر وجود دارد که یکایکشان غمنامه ای در این دوران است اما آنچه سوال ایجاد می کند اینکه آیا قرار است هم چنان دست روی دست بگذاریم؟

شاید شیوع این ویروس امتداد پیدا کرد و نتوانستیم آن طور که باید و شاید دستگاه ماساژ قلبی را بر تن گردشگری همدان بگذاریم، آن وقت چه می شود؟ آیا اهمیتی ندارد که صنایع دستی همدان از مبل و منبت گرفته تا سفال و چرم و غیره دچار چه سرنوشتی می شوند؟ آیا اشتغال های ایجاد شده در عرصه صنایع دستی و گردشگری اهمیتی ندارد که این روزها در کدامین مسیر قرار می گیرند؟

زمان آن رسیده تا طرح‌ها و برنامه‌های گردشگری را انعطاف‌پذیر پیش برد و چاشنی‌های مختلفی را به این وضعیت افزود تا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمن بودن سفر، چرخ اقتصاد گردشگری نیز بچرخد

همدان یکی از استان های غربی کشور است که می توان بر اکوتوریسم، گردشگری ورزشی، گردشگری روستایی و کشاورزی آن تکیه کرد و علاوه بر به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی استان، اشتغالزایی، درآمدزایی و ارز آوری را نیز در آن شاهد بود و زمان آن رسیده تا طرح‌ها و برنامه‌های گردشگری را انعطاف‌پذیر پیش برد و چاشنی‌های مختلفی را به این وضعیت افزود تا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمن بودن سفر، چرخ اقتصاد گردشگری نیز بچرخد و زیرساخت‌های گردشگری همدان روزبه‌روز مهیاتر شوند.

در این یک سال اخیر اگرچه زمین‌گیر شدن فعالان این عرصه را همواره شاهد بودیم اما می‌شد با تدابیری که اندیشیده می‌شود از این فرصت در جهت احیای زیرساخت‌های گردشگری در قالب گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، اکوتوریسم، گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و گردشگری صنعتی استفاده و در این مسیر، قدمی برداشت تا در دوران پساکرونا حداقل شاهد این زمین‌گیری‌های گردشگری نباشیم.

همه اتفاقات گذشته را که کنار بگذاریم در هفته اخیر خبری مبنی بر تداوم تعطیلی اصلی ترین منطقه گردشگری همدان از سوی مسئولان مخابره شد به نحوی که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده غار شگفت‌انگیز علیصدر تعطیل و میزبان مسافران و بازدیدکنندگان نیست که این اتفاق شاید بهترین فرصت برای بررسی موارد موردنظر یونسکو برای ثبت جهانی علیصدر باشد؛ مواردی که یک‌به‌یک در این فرصت ۹ و ۱۰ هفته‌ای می‌توان حداقل چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید.

به هر حال ناگفته پیداست زمان آن رسیده تا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با یک نگاه سوات‌وارانه (SWOT) قدم در پیش بگذارد و جنبه‌های مثبت و نکات قوت گردشگری همدان را احصا کند تا بتوان حداقل در برنامه‌های عید فطر به بعد، این جنبه‌های مثبت و قوت‌های گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن را ارتقا بخشد و فکری برای آن‌ها کند.

از جهتی دیگر بهتر است در این فرصت چندماهه نکات منفی و جنبه‌های تهدیدی گردشگری در همدان را بررسی و مشخص کنیم تا بتوانیم تهدیدهای شیوع کرونا را بر بدنه گردشگری کمتر و کمتر سازیم.

در کلام پایانی زمان آن رسیده تا همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن نیز قدمی بردارد و نسخه‌ای منعطف را برای گردشگری خود در پیش بگیرد، نسخه‌ای که نه‌تنها ناجی فعالین این عرصه باشد، بلکه از خروج متخصصین و افراد حرفه‌ای این عرصه ممانعت کند و چرخ زنگ‌زده اقتصاد گردشگری را نیز به حرکت درآورغ نسخه‌ای که پس‌ازاین دوران، حداقل همدان را در زمینه ثبت جهانی آثاری دیگر در کنار هگمتانه پیش ببرد.

کد خبر: ۷۸٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha