۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
نفس دام‌های شیری به شماره افتاد؛ دامداری شاهرود رو به زوال
بازار گزارش می‌دهد؛

نفس دام‌های شیری به شماره افتاد؛ دامداری شاهرود رو به زوال

شاهرود- بسیاری از دامداران معتقد هستند که جهاد کشاورزی با همکاری یک عامل توزیع در شاهرود شرایط ناعادلانه‌ای را برای توزیع خوراک فراهم کرده تا جایی که گاوداران با تعداد گاو اندک نمی‌توانند مشکلات اقتصادی‌شان را برطرف کنند.

بازار، گروه استان‌ها: مشکلات دامداران از روزی شروع شد که خوراک و نهاده‌های دامی سهمیه‌ای شد. جهاد سهمیه‌ای را دریافت می‌کند به موزعان می‌دهد و آنها با فرمول‌های خودشان خوراک دامی را ساخته و بین دامداران توزیع می‌کنند این سیستم قرار بود بدون اشکال باشد اما مشکل اینجا است که همین سیکل به ظاهر ساده هم نتوانست به درستی انجام شود تا اوج سو مدیریت را در جهاد شاهرود شاهد باشیم.

این چرخه ساده وقتی مختل شد که سه اتفاق افتاد نخست اینکه انحصار به دست فردی افتاد که در منطقه پشت بسطام کارخانه خوراک دام دارد و امروز آنقدر خود را بزرگ می‌بیند که جهاد هم نمی‌تواند چرخه توزیع را از دست او خارج کند البته دامداران معتقد هستند که برخی افراد از درون جهاد این فرد را حمایت می‌کنند مشکل دوم اینجا است که کارکنان جهاد بسیاری شأن ذی‌نفع هستند یعنی یا دامداری و مرغداری دارند و یا در کار خوراک دام هستند که گویی خودشان قرار است بر کار خودشان نظارت کنند!

مشکلات جهاد کشاورزی شاهرود
مشکل سوم دقیقاً وقتی رخ می‌دهد که در جهاد هیچ چیز سر جایش نیست و به تازگی با ورود یکی از کارشناسان پهنه جوان جهاد و اجرای یک برنامه برخط به تازگی نظارت بر چرخه کارهای کارخانه‌های خوراک دام شروع شده است موضوعی که اولاً بسیار دیر است و ثانیاً کارخانه‌های خوراک دام مانند همان فرد مذکور که همه چیز در دستانش است راه دور زدن این سیستم نظارتی را نیز فهمیده‌اند.

سیستم نظارتی جهاد به صورت کامل نشان می‌دهد که چه مقدار خوراک از کارخانه خارج شده اما تحقیقات خبرنگار بازار، نشان می‌دهد برخی کارخانه‌های خوراک دو فاکتور برای فروش صادر می‌کنند که یکی را نشان جهاد بدهند و دیگری را در جیب شأن مخفی کنند!

جهاد سهمیه‌ای را دریافت می‌کند به موزعان می‌دهد و آنها با فرمول‌های خودشان خوراک دامی را ساخته و بین دامداران توزیع می‌کنند این سیستم قرار بود بدون اشکال باشد اما مشکل اینجا است که همین سیکل به ظاهر ساده هم نتوانست به درستی انجام شود

تمام این مسائل باعث شده تا دامداران شغل شأن را در ورطه نابودی ببینند یکی از این دامداران با گلایه از کارخانه توزیع نهاده‌های دولتی دام که تحت نظر جهاد کشاورزی است و در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مشکلات ما از فروش آزاد خوراک دام شروع شد و به دلیل قیمت بالای آن مجبور به خرید نهاده دولتی ناسالم (مخلوط کردن مقدار زیادی خاک اره و آجر با کنسانتره) با قیمت پایین‌تر شدیم که این اقدام از سر اجبار دامداران باعث بیماری و تلفات تعداد زیادی گاو و گوسفند دامداران سنتی شد.

رنجبر با اشاره به اینکه سهمیه پنج کیلویی خوراک که قرار بود به ازای هر رأس گاو به دامدار بدهند دو ماهی است که به طور کلی متوقف شده، افزود: نهاده خام را در اختیار دامداران صنعتی قرار می‌دهند و مشکلی هم تاکنون در این مورد به وجود نیامده اما ما سنتی‌ها که تعداد دام موجودمان زیر ۵۰ رأس است همیشه مظلوم و ضعیف واقع شدیم و هیچکس برای ما ارزشی قائل نمی‌شود، در حال حاضر به دلیل عدم دریافت نهاده دولتی مجبور به خرید خوراک آزاد با قیمت شش هزار و ۵۰۰ تومان شدیم و از طرفی شیر حاصل از دام‌هایمان را فقط چهار هزار و ۳۰۰ تومان می‌توانیم به فروش برسانیم با این تفاوت که ۶۰ درصد شیر مصرفی و مورد نیاز شهرستان را همین دامداران سنتی تأمین می‌کنند.

نفس دام‌های شیری به شماره افتاد/ دامداری شاهرود رو به زوال

هیچ ارگانی مسئولیت توزیع را بر عهده نمی‌گیرد
این دامدار با تجربه با بیان اینکه ما حق اعتراض نسبت به پایین بودن قیمت شیر دام‌های خود را نداریم، تصریح کرد: عدله مسئولان در جواب اعتراض مذکور این است که ما نهاده دولتی دریافت می‌کنیم و حق اعتراض نداریم در صورتی که اینگونه نیست و فضا برای اثبات این حرف آماده است چرا که ما هر چه گوساله داشتیم جهت خرید و تأمین خوراک آزاد برای گاو های شیر ده و حفظ معیشتمان فروختیم.

یکی دیگر از دامداران جوان این صنعت ضمن اشاره به اینکه هیچ ارگانی مسئولیت توزیع نهاده‌های دولتی را به عهده نمی‌گیرد و سیستم توزیع هیچ حساب و کتابی ندارد، خاطر نشان کرد: هر روزه در ساعات ابتدایی صبح دامداران برای دریافت نهاده دولتی به کارخانه محل توزیع مراجعه می‌کنند آن هم در صف‌های طولانی، اما حوالی ساعت ۱۰ درب انبار توزیع برای دادن چند کیسه گزینش شده باز و بعد از ساعت‌ها مجادله، بحث و فریادهای بی جواب مجدد ساعت یک بعد ظهر بسته می‌شود، این روند تکراری خبر از وضعیت اسفناک توزیع نهادهای می‌دهد که مثلاً دولتی است اما توسط شخص و بدون ناظر ارگان‌های دولتی اتفاق می‌افتد و این چهار کیسه در واقع کفاف گاو شیری یک دامدار را نمی‌دهد و این اذیت‌ها و آزارها و ایستادن در صف‌های طولانی برای دریافت نهاده ارزش ندارد تا دامدار نظاره گر فروش شیر دام‌های خود به قیمت چهار هزار و ۳۱۰ تومان باشد.

ما حق اعتراض نسبت به پایین بودن قیمت شیر دام‌های خود را نداریم

حسین که فامیل خود را بیان نمی‌کند چون معتقد است همین اندک خوراک هم قطع می‌شود چرا که کارخانه‌های نور چشمی جهاد به هرکس بخواهند خوراک می‌دهند، پاسخ جهاد کشاورزی به این مشکلات را مقدار حواله کم نهاده از جانب مرکز استان بیان داشت و گفت: اینکه مقدار حواله نهاده دولتی از مرکز استان کم است قابل قبول، اما بیشترین و مهم‌ترین مشکل دامداران سنتی با کارخانه‌های توزیع نهاده بحث نحوه غلط و ناعادلانه توزیع و عدم نظارت ارگان‌های دولتی است چرا که همین مقدار تخصیص داده شده هم صحیح توزیع نمی‌شود با این حساب که پول ده هزار نهاده را از دامدار گرفته‌اند اما مرکز استان نهادهای که باید به ۱۰ هزار رأس بدهد به نصف هم نداده است.

مشکلات به سهمیه بر می‌گردد
رئیس امور دام در جهاد کشاورزی شاهرود اما روایت دیگری دارد و در گفتگو با خبرنگار بازار، همه مشکلات را بر گردن سمنان می‌اندازد و می‌گوید: قرار بر این بود که با توجه به ۱۰ هزار رأس گاوی که پلاک شده نهاده تخصیص شود که متأسفانه با وجود قرار گرفتن در آستانه نوروز و هزینه‌های هنگفت پاسخ‌گو نبوده‌ایم و ما آنچه که توانسته‌ایم برای نیاز اسفند ماه شهرستان تأمین کنیم مقدار دو هزار و ۹۹۰ تن کنسانتره تولیدی بوده که از این مقدار بر اساس آنچه دام داران ما ثبت هویت انجام داده‌اند به صورت گاو شیری و دام سبک تقسیم کرده‌ایم که به ازای هر رأس گاو شیری هر دامداری ۱۵۰ و هر رأس گوسفند ۵ کیلو کنسانتره تعلق بگیرد که این مقدار را بین ۸ کارخانه‌ای که در شهرستان به تولید نهاده‌های دامی مشغول هستند توزیع و تقسیم کردیم.

علی قلیان با اشاره به اینکه همکاران ما برای نظارت و ثبت سیستم نرم افرازی به داخل کارخانه‌ها رفته و کار را شروع کردند، ابراز داشت: در حال حاضر یک شرکت بر اساس فرمولی که همکاران من در جهاد در اختیارش گذاشته تولید خود را آغاز کرده است.

قرار بر این بود که با توجه به ۱۰ هزار رأس گاوی که پلاک شده نهاده تخصیص شود که متأسفانه با وجود قرار گرفتن در آستانه نوروز و هزینه‌های هنگفت پاسخ‌گو نبوده‌ایم

وی در ادامه با توجه به اینکه جهاد کشاورزی چهار نهاده از قبیل جو، ذرت، سویا و سبوس را برای تولید کنسانتره در اختیار هشت کارخانه مذکور قرار می‌دهد و نسبت به ترکیب نوع و مقدار این نهاده‌ها با هم اختلاف سلیقه‌ای بین دامداران پیدا است، افزود: از ساعت ۹ صبح امروز همکاران ما در جهاد کشاورزی فایل را بارگذاری کردند و هم اکنون مشغول تولید کنسانتره مورد نیاز دامداران سنتی هستند و بنا به در خواست مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود از فرمانداری قرار بر این شد همه کار خانه‌های تولید کننده نهاده‌های دامی تا پایان سال ۹۹ به صورت دو شیفت مشغول فعالیت باشند.

نفس دام‌های شیری به شماره افتاد/ دامداری شاهرود رو به زوال

سیکل دوباره شکل گرفت!
دامداران اما مدعی هستند که دقیقاً همین شرکتی که جهاد کشاورزی فرمول آن را داده و توسط شخصی به نام «ح. ح» اداره می‌شود اتفاقاً خودش منشأ تمام مشکلات است یکی از دامداران حتی معتقد است دست‌هایی در کار است که جهاد فقط با این کارخانه کار می‌کند شاید حتی برخی افراد از درون جهاد با وی مراوداتی داشته باشند.

از سوی دیگر دامداران معتقد هستند که هیچکدام خوراک گاو شیری دریافت نکردیم و این باعث شده میزان شیر دهی دام به دلیل خوردن خوراک پرواری کاهش یابد این دامداران خواستار یک ناظر بر توزیع از جانب جهاد کشاورزی مستقر در محل توزیع شدند چرا که در محل توزیع با برخوردهای ناشایست و بی عدالتی‌های زیادی رو به رو هستند.

هیچکدام خوراک گاو شیری دریافت نکردیم و این باعث شده میزان شیر دهی دام به دلیل خوردن خوراک پرواری کاهش یابد

پیگیری‌های خبرنگار بازار، نشان می‌دهد که بعد از این همه مدت و این همه مشکلات تازه قرار است جهاد کشاورزی یک ناظر را در زمینه توزیع نهاده‌های دامی قرار دهد تا نهاده‌ها واقعاً به دست دامداران برسد موضوعی که هم بسیار دیر است و هم کم تأثیر زیرا این ناظر هم می‌تواند مانند برخی کارشناسان جهاد بعد از یکی دو ماه خودش برای خودش دامداری بسازد و ذی‌نفع شود موضوعی که امروز در مرغداری و مجتمع دامداری‌های مختلف شهرستان شاهرود دیده می‌شود!

نکته قابل توجه اینجا است که وقتی دامداران یک صدا جهاد و فردی که کارخانه توزیع دام دارد را مسئول مشکلات بیان می‌کنند در واقع نهادهای نظارتی و امنیتی و قضائی دقیقاً کجا هستند؟ امروز هر رأس گاو شیری ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد تحقیقات خبرنگار مهر نشان می‌دهد در همین یک ماه اخیر بسیاری دامداران گوساله‌هایشان را فروخته تا گاوهایشان را خوراک دهند در این شرایط دادستانی و دستگاه‌های امنیتی دقیقاً چه کار می‌کنند؟ نام متخلف واضح است سو مدیریت هم واضح دیگر معطلی برای چیست؟ شاید این موضوع هم باید مانند مرغ شود تا کسی صدای تولید کننده را بشنود.

کد خبر: ۷۸٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عل IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      0 0
      پس به جای کشتن دامها از شدت گرسنگی صادر کنین که دامداریها پرشده و کسی در ایران نمیخرد با آذوقه گران‌.
    • سید حبیب حسینی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      0 0
      سلام. انشالله که در مراجع قضایی پاسخگوی اتهامات و قضاوتهای یکطرفتون خواهید بود.همه رو باید ثابت کنید. موفق باشید