۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون چک فراهم نیست
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون چک فراهم نیست

شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست شورای روسای اتاق‌های استانی به آماده نبودن زیرساخت‌ اجرای قانون چک و جمع‌آوری دفترچه‌های تامین اجتماعی اشاره کرد و از پیگیری این مسائل خبر داد.

به گزراش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور گزارشی از تلفات ناشی از زلزله سی‌سخت و آتش‌سوزی در مرز ماهیرود افغانستان، ابعاد و زوایای آن ارائه شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست به اقدامات اخیر مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اشاره کرد و گفت: قرار است مطالعه‌ای درباره آنچه در طول یک قرن بر اقتصاد ایران و بخش خصوصی گذشته است، جمع‌آوری شود. این اقدام در راستای بررسی عملکرد اتاق ایران، موانع، چالش‌ها و موفقیت‌های بخش خصوصی در این دوره صد ساله انجام می‌شود.

او از روسای اتاق‌های سراسر کشور خواست تا در تهیه این پروژه با مرکز پژوهش‌های اتاق ایران همکاری کنند.

رئیس اتاق ایران، همچنین به قانون چک و آماده نبودن زیرساخت‌های اولیه برای اجرای آن در نظام اقتصادی کشور اشاره کرد و از مطرح شدن این موضوع در نشست شورای پول و اعتبار و تهیه و ارسال نامه‌ای با همین مضمون خبر داد.

شافعی همچنین از جمع‌آوری دفترچه‌های تامین اجتماعی و فراهم نبودن زیرساخت‌های اولیه در نظام درمانی کشور انتقاد کرد و از انعکاس این مسئله به معاون اول رئیس جمهور و درخواست رسیدگی آن سخن گفت.

او همچنین به نشست اخیر روسای اتاق‌های مشترک با معاون وزارت امورخارجه و تصمیمات این وزارت در راستای آماده کردن زیرساخت صدور روادید الکترونیک و تسهیل روند دریافت آن به ویژه برای فعالان اقتصادی اشاره کرد.

در ادامه حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و قائم مقام دبیر کمیته حمایت از کسب‌وکار از دستاورد این کمیته در راستای پذیرش استدلال دبیرخانه مبنی بر لزوم صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی به اداره‌های مالیاتی سراسر کشور و اعلام این مطلب که صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی خود را از سال ۹۷ به بعد انجام داده‌اند، می‌توانند از معافیت سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات استفاده کنند، خبر داد.

در این بین جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق یاسوج گزارشی از زلزله اخیر سی‌سخت ارائه داد. بر اساس گفته‌های او در این اتفاق تلفات جانی نداشتیم اما صدمات و آسیب‌های به زیرساخت‌ها و امکانات شهری این منطقه وارد آمده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ۸۰۰ واحد مسکونی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد و ۲۴۰۰ واحد کمتر از ۶۰ درصد، آسیب دیدند، همچنین ۳۰۰ واحد صنفی به تعمیرات اساسی نیاز دارند. ۲۰ واحد دامداری ۸۰ درصد و ۲۰ واحد گاوداری حدود ۶۰ درصد تخریب شدند. واحدهای پرورش قارچ، ماهی، مرغ صنعتی و کبک نیز از ۶۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند.

کیانی‌پور با بیان این مطلب که تعدادی از روستاهای این منطقه که نوع سازه‌های قدیمی داشتند و جاذبه‌های گردشگری منطقه بودند نیز تخریب شدند، گفت: اتاق ایران به همت جامعه نیکوکاری ابرار، اقدامات قابل توجهی در راستای کمک‌رسانی به اهالی سی‌سخت انجام داد. حال برای بهبود و بازسازی منطقه نیز به کمک بخش خصوصی نیاز داریم و امیدوارم در این وادی قدم‌های لازم برداشته شود.

در بخش بعدی این نشست نیز محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند به حادثه آتش‌سوزی شنبه ظهر در مرز ماهیرود افغانستان اشاره کرد و این اتفاق را با توجه به کمبود امکانات ایمنی لازم مورد توجه قرار داد. به اعتقاد او لازم است پیش از هر چیز تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارتقای سطح ایمنی مرزها و گمرکات، مهیا شود.

او تصریح کرد: در این آتش‌سوزی حدود ۶۰۰ تن بنزین و گازوئیل، سوخت و اگر ۱۰ پایگاه آتش نشانی بیرجند برای کمک به گمرک افغانستان اعزام نمی‌شدند، شاهد آسیب‌های جدی‌تری می بودیم. خوشبختانه این آتش سوزی طی ۸ ساعت مهار شد و آسیب جانی هم نداشتیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نامناسب بودن زیرساخت‌های ایمنی در گمرکات افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و خواستار رسیدگی به این مسئله شد. متاسفانه در گمرک ماهیرود به این حجم از تجارت تنها یک ماشی آتش نشانی مستقر است.

رئیس اتاق بیرجند توجه به استان‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌های گمرکی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به دنبال تجهیز گمرکات تخصصی و باز شدن پایانه‌های مرزی باشیم.

کد خبر: ۷۸٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha