۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
خرید مرغ دولتی با طعم کرونای انگلیسی؛ سرگردانی مردم در روزهای پایانی سال
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

خرید مرغ دولتی با طعم کرونای انگلیسی؛ سرگردانی مردم در روزهای پایانی سال

قم- مردم قم در روزهای پایانی سال و در شرایط جهش ویروس خطرناک کرونا، برای تهیه یک مرغ دولتی در صف‌های طولانی سرگردان هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: دوباره بازار مرغ مانند ماه‌های گذشته آشفته شده و مردم را در شرایط کرونایی بسیار خطرناک امروز دوباره به صف‌های طولانی کشانده است؛ اگر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ قم و یا مراکز توزیع مرغی دولتی شهر رفته باشید این آشفته بازارها را لمس می‌کنید.

درست در روزهای پایانی سال و در شرایطی که این روزها کرونای جهش یافته خطرناکی در نزدیکی ما در حال موج سواری است مردم دوباره سرگردان برای تهیه تنها یک مرغ دولتی با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان هستند و شاید کرونا و شرایط بد اقتصادی باعث شده مردم آجیل و شیرینی را از سبد خرید عید خود حذف کنند ولی عادلانه است که سرانه مصرف مرغ خانوار خود را هم کنار بزنند؟

از نکات عجیب در این آشفته بازار کنونی مرغ، عدم وجود مرغ کامل در برخی از فروشگاه‌ها است، به‌طوری که مردم در صورت مراجعه به آنها با جواب «نداریم» مواجه می‌شوند.

برای بررسی وضعیت موجود در بازار مرغ به چند مغازه در مناطق مختلف شهر قم، فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای که اغلب برای توزیع مرغ دولتی انتخاب اول قمی‌ها است می‌رویم اما خبری از مرغ مصوب نرخ دولتی که نیست هیچ ولی مرغ آزاد قطعه بندی و بسته بندی شده با قیمت گزاف آزاد پشت ویترین یخچال‌ها برای مشتریان سرگردان خودنمایی می‌کند.

آنچه که باعث آشفتگی در بازار مرغ در روزهای آخر سال شده اختلاف قیمت ۱۰ هزار تومانی مرغ در بازار آزاد با نرخ دولتی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی است که باعث ایجاد صف‌های طولانی برای خرید این محصول در مراکزی شده است که اقدام به توزیع با نرخ مصوب می‌کنند و اگر این روند در بازار ادامه یابد و مسئولان برای این مشکل چاره اندیشی نکنند ممکن است در کنار به خطر افتادن جان و سلامت مردم در شرایط کرونایی کنونی سبد مصرف مرغ هم از سفره‌های مردم پر بزند.

این روزها که بحران کرونا  کسب و کار مردم را گرفته و در شرایط بد اقتصادی زندگی برایشان دشوارتر شده، این آشفتگی‌های بازار که گاه و بی گاه مردم را با سرگردانی به سمت صف‌های طولانی با طعم کرونا می‌کشاند جای سؤال دارد، مگر ما در صنعت مرغ حرفی برای گفتن نداریم؟ چرا مرغ مانند ستاره سهیل برای مردم ما دست نیافتنی است؟ مصوبات ستاد تنظیم بازار مگر در بازار مرغ ضمانت اجرایی ندارد.

مسئولان خبر می‌دهند که قیمت مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما مردم زمانی که برای خرید مراجعه می‌کنند با عددهایی در حدود ۳۰ هزار تومانی برای مرغ کامل و یا قطعه‌بندی اندک آن بالای ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ انگار سریال سوء مدیریت بر کالاهای اساسی تمامی ندارد و مسئولان مردم را مقصر می‌دانند که مصرف آنها زیاد شده است؛ این سریال روزی برای روغن نباتی، روزی برای تخم مرغ و یا مرغ مصرفی تکرار می‌شود.

خرید مرغ دولتی با طعم کرونای انگلیسی؛ سرگردانی مردم در روزهای پایانی سال

کرونا در کمین صف‌های طولانی برای گرفتن مرغ دولتی
یک شهروند قمی که بازنشسته است و سرپرستی ۶ نفر را بر عهده دارد به خبرنگار بازار می‌گوید: ساعت ۱۰ صبح به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمدم دیدم پشت ویترین نوشته مرغ دولتی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، خوشحال شدم که صف نیست و راحت می‌توانم مرغی برای مصرف خانوار خود تهیه کنم؛ یک خانم و آقایی زودتر از من ۴ مرغ به قیمت مصوب دولتی خریدند، نوبت من که شد ناگهان گفتند دیگر مرغ نداریم و این مرغ‌ها از قبل وزن و خریده شده است.

رضا بیطرفان می‌افزاید: آن طرف‌تر مرغ‌های قطعه شده با قیمت ۵۶ هزار تا ۶۰ هزار به بالا در ویترین یخچال فروشگاه بود، از متصدیان سؤال کردم گفتند باید ساعت ۸ صبح برای خرید مرغ دولتی صف بایستی؛ وقتی دست اندرکاران بهداشت می‌گویند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید آیا صف‌های طولانی مرغ محلی برای سرایت کرونا نیست؟

وقتی دست اندرکاران بهداشت می‌گویند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید آیا صف‌های طولانی مرغ محلی برای سرایت کرونا نیست؟

به گفته این شهروند، یک مغازه در کنار منزل ما مرغ دولتی توزیع می‌کند ولی به قدری صف طولانی است که خانواده من ترس دارند به دلیل ناراحتی قلبی به کرونا مبتلا شوم، چون فاصله‌ای رعایت نمی‌شود چرا باید مردم سرگردان باشند؟ با این نحوه توزیع چطور انتظار دارید مردم پروتکل بهداشتی را رعایت کنند؟

کرونا بگیریم یا مرغ دولتی
در یکی از مغازه‌های مرغ فروشی در منطقه باجک صف خرید مرغ به قدری طولانی است که جای حیرت دارد؛ وجود چند بانوی قمی با نوزادی در بغل تأسف برانگیز است.

باب گفت‌وگو را با او باز می‌کنم که بیان می‌کند: در ابتدا به یکی از فروشگاه‌های بزرگ رفتیم که گفتند مرغ قیمت مصوب ما تمام شده، چند جا سر زدیم و دوباره به منطقه باجک آمدیم، صف طولانی است و من نگران فرزند و سلامتی خودم هستم؛ من مادر ۳ کودک دیگر هستیم، اگر من کرونا بگیرم که مصیبت است؛ سبد مصرفی ما به دلیل گرانی گوشت قرمز بیشتر مرغ است و اکنون که نمی‌توانیم قیمت آزاد آن را تهیه کنیم ناچارم در این صف‌ها بایستم.

از خود فروشنده هم دلیل این صف طولانی را می‌پرسم که عنوان می‌کند: طبق گفته اتحادیه صنف مرغ تولید مرغ کم شده است، حال یا به دلیل افزایش قیمت نهاده است یا این که مرغداران تولید ندارند نمی‌دانم ولی عرضه و تقاضا مرغ با هم هماهنگی ندارد و مسئولان فکری به حال تولید و توزیع مرغ به ویژه نزدیک عید کنند، مرغ را یک روز ساعت ۸ صبح می‌آورند و روزی دیگر ساعت ۱۰ و همچنان مردم سرگردان هستند که در این روزهای کرونایی ناعادلانه است.

خرید مرغ دولتی با طعم کرونای انگلیسی؛ سرگردانی مردم در روزهای پایانی سال

توزیع مرغ منجمد در قم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: برخی مشکلات بازار مرغ به تولید مرغ و برخی هم به استان‌های دیگر ارتباط دارد، در حالی که تولید سرانه مرغ در استان قم بین ۶۰ تا ۷۰ تن است اما با افزایش مصرف بالای مرغ روبرو شدیم و این مصرف تا ۱۰۰ تن هم رسیده که این ناهماهنگی بین تقاضا و عرضه مرغ باعث ایجاد چنین صف‌های طولانی در استان شده است.

مهرداد غضنفری که خود سکاندار ستاد تنظیم بازار است و از سوی استاندار و حتی معاونت بهداشت مسئول پیگیری و بررسی صف‌های طولانی در شرایط کنونی بیماری کرونا است، بیان می‌کند: قم تنها استانی است که در کشور قیمت مصوب دولتی مرغ را همچنان حفظ کرده است و این تفاوت باعث ایجاد چنین صف‌هایی در استان شده است؛ امیدوارم در آینده نزدیک با تأمین مرغ بیشتر شاهد کاهش این صف‌ها باشیم.

وی افزود: ۲۰۰ تن مرغ منجمد را به بازار تزریق کردیم تا کمبود مرغ جبران شود، درخواست‌هایی در این زمینه ارسال‌ شده که در تلاش هستیم ۸۰۰ تن مرغ منجمد دیگر برای تنظیم بازار به قم وارد کنیم و قرار است مرغ منجمد را ۵ هزار تومان ارزان‌تر از مرغ گرم نرخ دولتی با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار فروشگاه‌های معتبر و بزرگ قم قرار دهیم.

اما در ادامه مصاحبه این مسئول به موارد بحث برانگیز دیگری رسیدیم و آن این که برخی سودجویان در این آشفته بازار مرغ، مرغ دولتی را خریداری و با قیمت آزاد به رستوران داران می‌فروشند.

مرغ از سبد مصرفی مردم خارج و به سمت رستوران‌ها پرکشیده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در ادامه با اشاره به دامن زدن برخی سودجویان در این آشفتگی‌های بازار مرغ می‌گوید: خبرهایی به ما رسیده مبنی بر این که افرادی در این میان هستند که با سودجویی مرغ دولتی را به رستوران داران می‌فروشند یا به عبارتی مرغ از گردونه مصرف خانوار از سوی برخی افراد خارج به سمت رستوران‌ها می‌رود که باید برای کاهش این مشکل بازرسی و نظارت‌ها را بیشتر کنیم.

طرح نظارتی ویژه بازار استان قم در ایام پایانی سال و عید نوروز که از نیمه دوم بهمن‌ماه در قم آغاز شده تا پانزدهم فروردین سال آینده با تشدید بازرسی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد

اما در این میان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از تشدید نظارت و بازرسی بر بازار شب عید استان خبر داده و می‌گوید برای این نظارت‌ها از نیروهای بسیجی نیز استفاده می‌شود.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزود: طرح نظارتی ویژه بازار استان قم در ایام پایانی سال و عید نوروز که از نیمه دوم بهمن‌ماه در قم آغاز شده تا پانزدهم فرودین سال آینده با تشدید بازرسی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد؛ نظارت بر نحوه عرضه کالاهایی همچون شکر، برنج، روغن، حبوبات، مواد لبنی، مواد پروتئینی، پوشاک و کیف و کفش که در این ایام بیشتر مورد نیاز مردم است در اولویت بازرسی‌های بازار استان قرار دارد.

وی گفت: همه هدف این سازمان تسهیل فرآیند تأمین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم طی روزهای پایانی سال در بازار استان است که امیدواریم با همکاری مناسب اصناف فعال در قم تا پایان طرح به خوبی دنبال شود.

خرید مرغ دولتی با طعم کرونای انگلیسی؛ سرگردانی مردم در روزهای پایانی سال

استان‌های دیگر مسئول خلل در آشفتگی بازار قم هستند
در ادامه برای بررسی وضعیت بازار مرغ و به ویژه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به سراغ رئیس اتاق اصناف قم رفتیم.

حسن احمدلو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: بازار مرغ استان با نرخ مصوب دولتی همچنان ثابت است و ما جزو استان‌هایی هستیم که این نرخ را ثابت نگه داشتیم اما هستند خانواده‌هایی که از دیگر استان‌ها هنگام حضور در قم مرغ خریداری کرده و همین دلیل مصرف مرغ هم بیشتر شده است در حالی که تولید ما ۶۰ تن است نرخ مصرف افزایش یافته است و برخی این مرغ را با قیمت بالاتری در اختیار رستوران داران قرار می‌دهند.

گفتنی است؛ نظارت بر بازار شب عید از دوم بهمن‌ماه لغایت ۱۵ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت که این نظارت به همراه نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف انجام می‌شود.

کد خبر: ۷۸٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha