۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
ایجاد مدیریتهای تحلیلی کشاورزی، تولیدی و مواد غذایی توسط بانک مرکزی ترکیه
یادداشت میهمان؛

ایجاد مدیریتهای تحلیلی کشاورزی، تولیدی و مواد غذایی توسط بانک مرکزی ترکیه

«سید جلال ابراهیمی»، رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی نوشت: با کنترل های مالی به همراه نیازسنجی واحدهای تولیدی از طریق اعتبارات، گسترش صادراتی تولید، حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی حاصل از وام، مزرعه، کشت و زرع یعنی کشت و صنعت ها بررسی، آنالیز و تحلیل اقتصادی مالی میگردد.

سید جلال ابراهیمی؛ بازاربانک مرکزی ترکیه سه مدیریت در حوزه تحلیل، تحقیق و آنالیز در زمینه کشاورزی، تولیدات و غذایی ایجاد کرد.

این سه واحد برای کمک به رشته های تولیدی و حوزه شناسی مصرفی به همراه بررسی مشکلات ناشی از تولید و رفع نواقص با نگاهی علمی و آماری به وجود آمده است.

در این سه مدیریت جدید که در ساختمان مرکزی بانک ایجاد می شود، هر سه رشته مورد آنالیز و تحلیل اقتصادی مالی قرار میگیرد و بر اساس این تحلیل ها، کنترل مالی و یا گسترش عملیاتی صورت میگیرد و به طور کلی هر سه رشته پیوسته از زیر ذره بین «داشت و برداشت، تولید، مصرف، اضافه تولید بیشتر از مصرف داخلی، کمبودها برای تأمین نیاز و حتی نیاز سنجی های صنعتی، تولیدی» می گذرد.

بر اساس ارگانیزاسیون ایجاد شده و بر حسب نیاز احتیاج به این سه واحد، برداشت و تولید در رشته های مواد غذایی، کشاورزی (صنایع تبدیلی کشاورزی به غذایی)، آنالیزور های مالی و اقتصادی بررسی های میدانی صورت داده و به صورت نمونه و کلان واحدهایی تحت نظر قرار گرفته و گزارش های علمی آماری تهیه و به طور روزمره آمار و ارقام و تحلیل در اختیار ارگان های تصمیم گیری قرار می گیرد.

این تصمیم بر اساس نیازهای بانکی، سازمانی و تشکیلاتی فاینانس در یک سیستم در هم تنیده هر سه رشته انجام میشود و بدین جهت در محل بانک مرکزی مستقر شده است.

بر اساس این تصمیم با کنترل های مالی به همراه نیازسنجی واحدهای تولیدی از طریق اعتبارات، گسترش صادراتی تولید، حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی حاصل از وام، مزرعه، کشت و زرع یعنی کشت و صنعت ها بررسی، آنالیز و تحلیل اقتصادی مالی میگردد.

در این مرکز هرگونه آسیب های احتمالی در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی قبل از وقوع آن تحلیل و بحران های احتمالی از لحاظ کمبودها، و یا تولید منتهی به پائین آمدن قیمت ها و هرگونه اموری که عامل بالا رفت قیمت بازار باشد بررسی میگردد و برای هر کالا رقیب شناسی در کشورهای تولیدکننده معمول میشود و نتایج آن به صورت یک گزارشی که میتواند عکس العمل ها و بازتاب های تولید و مصرف ( بازار) تأثیرگذار باشد و به کمیسیون های تصمیم گیری در اقتصاد کلان ارائه میگردد.

در تحلیل های صورت گرفته نقش مدیریت های سازمان یافته، تأثیرات منطقه تولید و بوم شناسی مسائل لجستیکی، تأثیر آن بر بودجه و همچنین ضرورت افزایش مواردی بر بودجه برای بهبود روش ها مد نظر است.

آنچه مهم است کنترل بازار، ایجاد زمینه برای افزایش تولید بعضی از اقلام مورد نیاز کشور و برای مصرف کنندگان، امکان سازی برای صادرات و تقویت سیستم های مالی برای کمک به کشاورزان و دامپروران و تولیدکنندگان مواد غذایی است .

ترکیه با ایجاد مدیریت های جدید، اقتصاد تولیدی را با اقتصاد مصرفی و گردش پول در این دو قسمت و همچنین تأثیرات بحران های منطقه ای و فرا کشوری را مورد مدّاقه قرار میدهد، یعنی استفاده از دیدگاه های تحلیلی، اقتصاد دانان و نظریات کارشناسانه هر رشته و حوزه کاری در امر کشاورزی، دامپروری و صنایع جنبی آنها، تأثیرات افزایش قیمت، تورم و نیاز مصرفی را تجزیه و تحلیل و استنتاج کرده و در اختیار برنامه ریزان، برنامه های پنج ساله، ۱۰ ساله، بیست ساله و برنامه ریزی کلان قرار خواهد داد.

لزوما باید یادآور شد که دولت ترکیه در ردیف بودجه های تنظیمی برای برنامه های کلان اقتصادی از جمله کشت و صنعت ها، سدها، پل ها، زیرساخت ها، راه های روستایی و استانی، فرودگاه ها و خطوط لجستیکی هیچ ردیف اعتباری را لحاظ نمیکند، بلکه کلیه این امور بعد از مطالعات و تحقیق تفحص و تحلیل به صورت داده های علمی در اختیار بخش خصوصی قرارداده می شود و آنها با جذب سرمایه های سرگردان داخلی و سرمایه گذار خارجی اقدام به ساخت و ایجاد می نماید و برای  هر پروژه طول زمان ساخت، سرمایه لازم، سود کاملا مشخص است و اگر به علل خاص و  فورس ماژور پروژه ای متوقف و  عامل ضرر و زیان سرمایه گزار شود دولت ضمانت های لازم را در قبال سرمایه گذار خارجی برای حفظ سرمایه و تأمین منافع عملیاتی میکند و این مهم در مورد پیمانکاران کردستان عراق و لیبی عملیاتی شد و دولت ضرر و زیان آنها را تأمین کرد.

کد خبر: ۷۷٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha