۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
احیای برجام به تحریم‌ها پایان نمی‌دهد
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران:

احیای برجام به تحریم‌ها پایان نمی‌دهد

عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: برخی معتقدند که بازگشت امریکا به برجام و به عمل رسیدن طرح جامع اقدام مشترک، ایران را تبدیل به بهشت می‌کند، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و این تفکر غلط است.

به گزارش بازار، بهمن عشقی افزود: احیای برجام، شوک کوتاه مدت به نرخ ارز می‌دهد؛ اما نمی‌تواند آن را حفظ کند ضمن اینکه این اتفاق شرایط دولتی‌تر شدن اقتصاد ایران را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه احیای برجام افزایش نرخ ارز را به همراه خواهد داشت، گفت: بر خلاف تصور عمومی، پس از برجام درآمدهای ما متناسب با نیازهای ارزی افزایش پیدا نمی‌کند؛ زیرا درآمدها از نفت است و متناسب با نیاز ارزی ما افزایش پیدا نمی‌کند؛ در نتیجه موازنه ارزی ما را بهم می‌زند.

عشقی ادامه داد: این اتفاق تنها منجر به گسترش بخش دولتی اقتصاد ایران می‌شود، بنابراین بریز و بپاش اقتصادی افزایش می‌یابد، میزان توازن عرضه و تقاضای ارز به هم می‌خورد و نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین اثرات تورمی مدت دار روی اقتصاد ایران می‌گذارد.

وی اضافه کرد: بسیاری بر این باورند که ایران پس از احیای برجام، ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر خواهد کرد؛ در حالیکه حتی اگر این میزان نفت نیز بفروش برسد باز هم اتفاق خاصی رخ نخواهد داد؛ همانطور که امروز عراق در همسایگی ما، حدود ۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشد، اما باید دید کجا ایستاده است؟

کد خبر: ۷۷٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha