۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
ذرت ۱۲ شهر اصفهان یخ زد/ خسارت ۲۴۹ میلیاردی کاهش دما به کشاورزان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ذرت ۱۲ شهر اصفهان یخ زد/ خسارت ۲۴۹ میلیاردی کاهش دما به کشاورزان

اصفهان– شیشه فروش، ‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:‌ محصول ذرت در ۱۲ شهرستان استان دچار سرمازدگی شد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در سال جاری کاهش محسوس دما ایام زیادی از زمستان و پاییز را به خود اختصاص داد، اظهار داشت: در این زمینه در استان اصفهان شاهد کاهش دو تا سه درجه‌ای دمای هوای استان اصفهان نسبت به سال‌های گذشته بودیم.

خسارت سرمازدگی به ۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی و کشاورزی اصفهان
وی با بیان اینکه این کاهش دما منجر به افزایش مصرف سوخت و همچنین وارد شدن خساراتی به محصولات کشاورزی شد، ابراز داشت: طی سال جاری در مجموع ۲۲ هزار هکتار از محصولات زراعی و باغی استان تحت تاثیر سرمازدگی قرار گرفتند.

‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کاهش شدید دما در سال جاری در دو فصل بهار و پاییز منجر به وقوع این خسارات شد، تصریح کرد:‌ در فروردین ماه محصولات زراعی غلات و کلزا و همچنین محصولات باغی هسته‌دار مانند بادام و زردآلو در ۹ شهرستان تحت تاثیر سرمازدگی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در پاییز و به ویژه مهر ماه سرمازدگی خسارت جدی به محصول ذرت ۱۲ شهرستان استان وارد کرد، افزود: مجموع خسارات ناشی از سرمازدگی محصولات باغی و زراعی در استان اصفهان تاکنون ۲۴۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

شیشه فروش مهم ترین راهکار مقابله با سرمازدگی را رعایت توصیه‌ها و توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی اعلام کرد و گفت: برای جبران خسارات نیز بیمه کردن محصولات کشاورزی بهترین راهکاری است که ارائه شده است.

پرداخت ۴۵ میلیارد تومان خسارت سرمازدگی به کشاوزان اصفهان
وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان برای پرداخت خسارات به محصولات کشاورزی و باغی استان اصفهان تخصیص یافته است، ابراز داشت: تنها ۱۰ درصد از کشاورزان استان اصفهان نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کرده‌اند که این میزان بسیار کم است.

‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در سال جاری با پیگیری‌ها و اطلاع رسانی‌های مکرر میزان بیمه محصولات کشاورزی در استان را تا ۵۰ درصد افزایش داده‌ایم،‌گفت: برای این امر بسته‌های تشویقی خوبی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت سرمازدگی به کشاورزان استان اصفهان پرداخت شده است، ادامه داد:‌ مقرر شده است که بانک کشاورزی به صورت خاص با همکاری جهاد کشاورزی کارگروه‌هایی در شهرستان‌ها تشکیل شود و مشمولان را طبق ضوابط تصویب نامه هیات وزیران مشخص کند و برای اعطای وام خسارت‌دیدگان برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

شیشه فروش دومین راهکار کمک به کشاورزان خسارت‌دیده از سرما را استمهال وام آنها عنوان کرد و گفت: این مهم در دستور کار قرار دارد و کسانی که از بانک‌ها وام گرفته و بنا بدلایلی در بازپرداخت آن دچار مشکل شده‌اند طبق مواد تصمیم نامه هیات وزیران و ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، مشمول استمهال وام می‌شوند.

کد خبر: ۷۷٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha