۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی؛ کام قنادان خراسان شمالی تلخ شد
بازار گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی؛ کام قنادان خراسان شمالی تلخ شد

بجنورد- با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، التهابات اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز برای این صنف شرایط متفاوت و سختی را رقم‌زده است یکی از این اصناف شیرینی فروش ها هستند که کاسبی شان رونق سال‌های قبل را ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرسال با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، صنف قنادی و فعالان این عرصه با جنب‌وجوش هر چه بیشتری به فعالیت می‌پرداختند و به‌تبع  آمادگی خود را برای تأمین شیرینی شب عید تقویت می‌کردند. اما اکنون در اواخر سال گذشته و روزهای نزدیک به ایام نوروز با گسترش شیوع کرونا، سال ۹۹ سال سختی برای این صنف بود و سبب شد تا بازار شب عید خود را از دست دهند و دچار ضرر و زیان شوند.
به گفته قنادان سال گذشته قبل از شیوع کرونا تمام سرمایه خود را صرف تهیه مواد اولیه  کرده بودند که با شیوه این بیماری و بی‌رغبتی و ترس مردم ؛ محصول تولیدی قنادان روی دستشان ماند و قادر به فروش آن محصولات نشدند.

درخانه کیک می پزیم
محسنی از شهروندان بجنوردی در گفتگو با بازار؛ در خصوص واهمه از خرید شیرینی در دوران کرونا می‌گوید: در اوایل نخست شیوع ویروس کرونا باوجود رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی و نظارت‌های مجدانه بهداشت از  ترس سرایت به این بیماری، از خریدن شیرینی و کیکی از قنادی‌ها خودداری می‌کردم و این موضوع سبب شد تا اقدام به پخت کیک و شیرینی‌های خانگی کنم و با این کار باوجود ضربه اقتصادی که به صنف قنادی و شیرینی‌پزی وارد می‌شد اما رضایت روانی بیشتری داشتم.

افزایش قیمت اولیه
یکی از قنادان و شیرینی پزان خراسان شمالی که بیش از ۴۰ سال سابقه در صنف قنادی و شیرینی فروشی دارد، می‌گوید: متأسفانه یکی از اصنافی که بیشترین آسیب را به‌واسطه شیوع کرونا و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه دید صنف ما بود.

یکی از اصنافی که بیشترین آسیب را به‌واسطه شیوع کرونا و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه دید شیرینی فروش ها بودند

موحدی می‌افزاید: این حرفه به‌صورت موروثی در خانواده ما مرسوم بوده و من و برادرانم  بیش از ۴۰ سال در این حرفه مشغول بکار بودیم و موفق به راه‌اندازی سه شعبه در بجنورد شدیم اما متأسفانه همه‌گیر شدن ویروس کرونا آسیب جدی به حرفه ما وارد کرد و سبب شد تا انگیزه ما برای ادامه همکاری کاهش پیدا کند.

وی بابیان اینکه حدود ۲۰ نفر در این شعبات مشغول به کار بودند ادامه می‌دهد: شیوع ویروس کرونا و کاهش سطح فروش ما و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه سبب شد باوجود ۴۰ سال سابقه کار حرفه‌ی موروثی خودمانم را تغییر دهیم و قنادی را تبدیل به فروش تجهیزات کوهنوردی کنیم .

افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی/ کام قنادان خراسان شمالی تلخ شد

دستمزدها افزایش یافت اما فروش خیر
یکی دیگر از قنادان خراسان شمالی نیز می‌گوید: به‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگران و سایر هزینه‌ها امسال قیمت شیرینی افزایش نیافته است درصورتی‌که هرسال قیمت شیرینی با توجه به تورم سالانه کارشناسی شده افزایشمی‌یافت.

محمدی با اشاره به آسیبی که کرونا به کسب‌وکار آن‌ها و دیگر اصناف وارد کرد، می‌گوید: ویروس کرونا در سال گذشته هم‌زمان با فصل کاری قنادان و شیرینی فروشان شیوع پیدا کرد و روزبه‌روز شرایط سخت‌تر و دشوارتر شد بطوریکه برخی همکاران از ادامه کار در این صنف انصراف دادند و به شغل دیگری گرایش پیدا کردند.

وی بابیان اینکه برای شب عید امسال انگیزه‌ای برای بسته‌بندی در بین همکاران وجود ندارد، می‌افزاید: باز یا بسته بودن قنادی‌ها هم چندان تأثیری بر کسب‌وکارمان ندارد چراکه بازار فروش قنادان به سطح خرید مردم و دل‌خوشی آن‌ها برمی‌گردد.

وی می‌گوید: در اکثر سوپرمارکت‌ها می‌بینیم که برخی افراد با پخت شیرینی‌های خانگی در طی سال بخصوص در ایام عید و ایامی چون ماه مبارک رمضان محصول خود را برای فروش عرضه می‌کنند که به دلیل اینکه نظارتی به آنان نمی‌شود سلامت مردم به خطر می‌افتد.

کاسبی فایده ندارد
یکی دیگر از قنادان سطح شهر بجنورد اظهار می‌دارد: با توجه به شرایط فعلی که در سال جاری به وجود آمد نه کاسبی وجود دارد و نه مواد اولیه‌ای، به‌طوری‌که چند ماهی است، تأمین روغن برای ما تبدیل به یک معضل شده است.

یزدانی به افزایش قیمت‌های مواد اولیه همچون شیر، خامه، تخم‌مرغ، آرد و روغن، کارتن برای تهیه جعبه شیرینی اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت مواد اولیه روزبه‌روز افزایش می یاید به‌طوری‌که یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی که در ماه گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت اکنون به ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیداکرده است.

با توجه به شرایط فعلی که در سال جاری به وجود آمد نه کاسبی وجود دارد و نه مواد اولیه‌ای، به‌طوری‌که چند ماهی است، تأمین روغن برای ما تبدیل به یک معضل شده است

وی ادامه می‌دهد: قیمت پودر کاکائو و نارگیل و... که قبلاً ۵۰تا ۶۰هزار تومان بود اکنون به بیش از ۱۰۰هزار تومان رسیده زیرا قیمت این مواد به دلار مرتبط است که با نوسانات نرخ ارز، قیمت این مواد هم افزایش می‌یابد از سوی دیگر  میزان فروش شیرینی به میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد که متأسفانه قدرت خرید مردم اکنون بسیار پایین است و فقط در مناسبت‌ها می‌توانند از شیرینی و شکلات استفاده کنند.

این قناد در ادامه پرفروش‌ترین شیرینی را شیرینی خشک عنوان می‌کند و می‌افزاید: ذائقه مردم بیشتر شیرینی خشک است و شیرینی خشک تقاضای بیشتری نسبت به شیرینی‌تر و خامه‌ای دارد.  سال گذشته تمام قنادان استان قبل از این بیماری اقدام به خرید مواد اولیه شیرینی کرده بودند و با شیوع کرونا فروشی نداشتند و محصولات تولیدی در دستشان ماند که در این راستا دچار ضررهای فراوانی شدند.

افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی/ کام قنادان خراسان شمالی تلخ شد

وضعیت خوب نیست
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در مرکز استان خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار با اشاره به وضعیت عرضه شیرینی در شب عید امسال بیان می‌کند: با توجه به همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و همچنین آسیب اقتصادی ناشی از این ویروس به اقشار مختلف جامعه وضعیت خوبی را برای بازار شب عید امسال پیش‌بینی نمی‌کنیم.

علی رحمتی می‌افزاید: شیوع ویروس کرونا شرایط کاری را برای همه اصناف خصوصاً صنف قنادی و شیرینی پزان سخت و خراب کرده است به‌طوری‌که همکاران ما انگیزه و رغبتی برای ادامه فعالیت ندارند، به‌گونه‌ای که برای بازار شب عید امسال هیچ بسته‌بندی در خصوص شیرینی‌ها صورت نگرفته است.

وضعیت خوبی را برای بازار شب عید امسال پیش‌بینی نمی‌کنیم

وی با اشاره به تأثیر کرونا بر صنف قنادان و شیرینی فروشان می‌گوید: ازآنجایی‌که صنف قنادان تولیدی است خسارات زیادی را از کرونا متحمل شده‌اند و بیش از ۱۰درصد از قنادان شهرستان بجنورد از این شغل کناره‌گیری کردند.

ضعیت ناراحت کننده است
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در مرکز استان خراسان شمالی می‌افزاید: برای ما بسیار ناراحت‌کننده و دردناک است که قنادی در بجنورد با بیش از ۴۰ سال سابقه درخشان در این صنعت به دلیل آسیب‌های ناشی از کرونا تغییر شغل دهد و به حرفه‌ای دیگر چون فروش لوازم مسافرتی گرایش پیدا کند.

رحمتی در خصوص افزایش قیمت شیرینی در این ایام، می‌گوید: باوجود افزایش نرخ مواد اولیه شیرینی‌ها، در پایان سال افزایش قیمتی برای شیرینی نداریم.

وی در ادامه به قیمت‌ شیرینی‌های پرمصرف در بازار اشاره می‌کند و می‌افزاید: هر کیلو شیرینی‌ معمولی شامل ( زبان، دانمارکی، کره‌ای) ۳۵ هزار تومان و شیرینی‌های تر شامل ( تر، رولتی، نارنجی، خامه) از ۳۸ هزارتویمان تا ۴۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی/ کام قنادان خراسان شمالی تلخ شد

روغن معضل بزرگ
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در مرکز استان خراسان شمالی بزرگ‌ترین مشکل قنادان و شیرینی فروشان بجنورد را نبود روغن عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل قنادان و شیرینی فروشان بجنورد، نبود روغن و افزایش قیمت مواد اولیه صنف شیرینی‌پزی است و ازآنجایی‌که آرد، روغن و شکر مواد اولیه  تولید این محصول بوده تأمین این موارد از ملزومات و واجبات است چراکه تولیدکنندگان در چند ماه اخیر به دلیل نبود روغن مجبور بودند مواد اولیه را باقیمت بالا و چند برابری خریداری کنند.

رحمتی خاطرنشان می‌کند: قیمت مواد اولیه از سال گذشته تاکنون به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است و این در حالی است که میزان فروش قنادان در مناطق مختلف تا ۵۰ درصد نسبت به سال پیش کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه بیش از ۳۰۰ نفر در صنف قنادی و شیرینی‌پزی در شهرستان بجنورد مشغول بکار هستند، می‌افزاید:  در حال حاضر ۶۵ واحد صنفی قنادی در بجنورد وجود دارد که با احتساب تعداد نیروی کار می‌توان مدعی شد ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم در این صنف مشغول کار هستند که با وضعیت فعلی امنیت شغلی این افراد به خطر می‌افتد.

نظارت بر قیمت ها نیست
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در مرکز استان خراسان شمالی با اشاره به چگونگی نظارت بر فعالیت افراد  شاغل در این صنف بیان می‌کند: نظارت بر قیمت ، کیفیت و بهداشت فردی و محیط از ابتدا تاکنون بوده و در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا این نظارت بیشتر از قبل شده است و خوشبختانه تاکنون مورد نارضایتی و شکایتی نداشته‌ایم.

بیش از ۳۰۰ نفر در صنف قنادی و شیرینی‌پزی در شهرستان بجنورد مشغول بکار هستند

گفتنی است در خصوص بحث نظارت بهداشت محیط بر قنادی‌ها و شیرینی سراهای استان خراسان شمالی متأسفانه با تماس‌های مکررموفق به مصاحبه با معاونت بهداشت محیط استان نشده‌ایم.

در نهایت باید گفت بهار برای هر کس آمد داشته باشد، فعلاً برای قنادان خراسان شمالی مانند دیگر استان‌های کشور، آمد نداشته و مشکلات یکی پس از دیگری گریبان شان را گرفته است باید دید آیا مسئولان می توانند اقدامی برای کاهش ضرر این قشر صورت دهند؟ 

کد خبر: ۷۷٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha