۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
کمبود عرضه ۴۰۰ تن مرغ در روز| قطعه بندی کردن راه گریزی برای گرانفروشی
«بازار» دلایل افزایش قیمت مرغ را بررسی می کند

کمبود عرضه ۴۰۰ تن مرغ در روز| قطعه بندی کردن راه گریزی برای گرانفروشی

با وجود کمبود عرضه مرغ در بازار و افزایش قیمت آن در بعضی از واحدهای صنفی به بیش از ۳۲ هزار تومان، برخی از مسئولان اقتصادی تاکید دارند که قیمت مرغ در خرده فروشی ها همچنان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: از حدود ۲۰ روز پیش بار دیگر زمینه عرضه مرغ در بازار کم شد و به تدریج قیمت آن در واحدهای صنفی عرضه کننده مرغ با روند صعودی از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۷  و سپس به ۳۲ هزار تومان افزایش یافت و عرضه آن نیز در غرفه های مرغ فروشی میادین میوه وتره بار شهرداری تهران بسیار کاهش یافت.

گزارش میدانی خبرنگار بازار از برخی از میادین میوه وتره بار تهران و به خصوص صادقیه و قزل قلعه، حاکی است که هم اکنون عرضه مرغ درغرفه های مرغ فروشی این دو میدان بسیار کاهش یافته و در بیشتر روزها مردم بدون اینکه بتوانند از این میادین مرغ بخرند، دست خالی به خانه های خود بر می گردند.

با وجود کمبود در عرضه مرغ در تهران و بسیاری از استانهای کشور در این خصوص «حشمت الله عسکری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران روز گذشته اعلام کرد که خرده فروشان مکلف هستند، مرغ را با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه کنند.

وی درباره قیمت مرغ مصوب افزود: قیمت مصوب مرغ همانطور که از قبل اعلام شده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است که این قیمت برای فروش مرغ در خرده فروشی ها است.

این در حالی است که عرضه مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران نسبت به ماه گذشته بسیار کاهش یافته و اگر هم مرغی در خرده فروشی ها عرضه شود قیمت آن بیش از ۳۲ هزار تومان است.

در این خصوص رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: عرضه مرغ در بازار کاهش پیدا کرده است و این در افزایش قیمت مرغ در سطح شهر بسیار تاثیرگذار بوده است، زیرا اگر عرضه به اندازه کافی باشد، قیمت مرغ افزایش نمی یابد.

«مهدی یوسف خانی» اظهار داشت: قیمت مصوب مرغ به ازای هرکیلو گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت مرغ زنده ۱۴ هزار تومان تعیین شده ولی به علت کمبود در عرضه شرکت پشتیبانی امور دام فقط بخشی از مرغ مورد نیاز این اتحادیه را تامین می کند.

با وجود ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه در بازار با کمبود مرغ مواجه هستیم
یوسف خانی در پایخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور پیش از این اعلام کرده بودند که ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه ریزی جوجه دارند و کمبودی در این زمینه وجود ندارد گفت: اگر هم به این میزان جوجه ریزی هم شده باشد ولی واقعیت این است که در بازار با کمبود عرضه مرغ مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران اظهار داشت: اگر تولیدکنندگان به قیمت مصوب مرغ اعتراض دارند و هزینه های تولید مرغ بیشتر از این رقم است باید تلاش کنند با مراجعه به دستگاههای اجرایی نرخ خود را اصلاح کنند.

یوسف خانی در خصوص سو ال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه روازنه به طور متوسط شرکت پشتیبانی امور دام چه مقدار مرغ به این اتحادیه تحویل می دهد گفت: روزانه به طور متوسط ۷۰۰ تن مرغ به اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران برای توزیع در سطح شهر تحویل می شود و اگر مقدار آن یک هزار و ۱۰۰ تن افزایش یابد تا حدودی کمبود عرضه مرغ در بازار تهران برطرف می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در خصوص عرضه تخم مرغ نیز گفت: در عرضه تخم مرغ در بازار هم اکنون مشکلی وجود ندارد و به اندازه کافی تخم مرغ برای توزیع در بین واحدهای صنفی در تهران توزیع می شود.

فروش تخم مرغ بیش از ۳۵ هزار تومان هر شانه گرانفروشی محسوب می شود
یوسف خانی بیان کرد: هم اکنون تخم مرغ به قیمت یک شانه ۳۵ هزار تومان به مردم عرضه می شود و اگر قیمت آن بیشتر از این رقم باشد، گرانفروشی محسوب شده و دارای پیگرد قانونی است.

این مقام مسئول در اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران با اشاره به قطعه بندی و بسته بندی کردن مرغ برای فروش به مردم تصریح کرد: قطعه بندی کردن مرغ راه گریزی برای گرانفروشی است، زیرا وقتی مرغ از حالت کامل خارج شود از قیمت خود خارج شده و سو استفاده صورت می گیرد. البته این اقدام از طرف سازمان دامپزشکی و ستاد تنظیم بازار ممنوع شده و انجام آن تخلف محسوب می شود.

این در حالی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران می گوید: مرغی که در عمده فروشی‌های میدان بهمن عرضه می‌شود، تقریباً ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان است و واحدهای خرده فروشی ها نیز مکلف هستند آن را به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه کنند، به طور طبیعی هر قیمتی بالاتر از آن تخلف محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران درباره کمبود مرغ در بازار نیز افزود: نپذیرفتن قیمت مرغ مصوب در ستاد تنظیم بازار توسط اتحادیه‌های مرغ گوشتی یک معضل شده است و هر از چندگاهی باعث می‌شود یک نوسان و نارسایی در بازار داشته باشیم و تا زمانی که این موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور حل نشود و همه به یک قیمت واحد نرسند، این مشکلات به سادگی قابل حل نیست.

عسکری با بیان اینکه اکنون تمام تلاش ما بر این است که مرغ مورد نیاز بازار را با قیمت مصوب تأمین کنیم، گفت: با توجه به این که میزان عرضه میدان بهمن در دو هفته گذشته کاهش پیدا کرده بود، بنابراین امکان این که بتوانند تمام نیازهای واحدهای صنفی را تأمین کنند، وجود نداشت.

وی افزود: لذا یک سیستم حواله‌ای مصوب شد که خود این سیستم حواله‌ای مشکلاتی به وجود آورده بود، دلیل آن نیز این بود که تقاضا در بازار قطعه بندی و بسته بندی مرغ خیلی بالا بود و این واحدها مرغ را با قیمت‌های بسیار بالا خریداری می‌کردند و همین موضوع باعث می‌شد که مرغ به جای این که از طریق خرده فروشی‌ها به دست مردم برسد، به واحدهای قطعه بندی و بسته بندی برود و در آنجا با قیمت دو سه برابری قیمت مصوب، دوباره به مردم عرضه شود.

با تغییر روش از روز گذشته بیش از ۳۰۰ کیلوگرم مرغ به خرده فروشی ها تحویل نمی شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با بیان اینکه خوشبختانه در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیم‌های خوبی در این خصوص گرفته و امروز اجرایی شد که آثارش را می‌بینیم، گفت: سیستم حواله‌ای به طور کامل برداشته شد یعنی سیستم توزیع مرغ به روال عادی خودش برگشت و به هر توزیع کننده خرده فروش بیشتر از ۳۰۰ کیلو مرغ تحویل نمی‌شود تا بتوان کل واحدهای صنفی را پوشش داد و تأمین کرد.

وی افزود: به غیر از حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغی که روزانه از سایر استان‌ها به میدان بهمن می‌آید، حدود ۵۰۰ تن نیز به شکل مرغ زنده از طریق کشتارگاه‌ها وارد شبکه توزیع استان تهران می‌شود که این میزان (۵۰۰ تن کشتارمرغ زنده) وارد شبکه توزیع نمی‌شد، این موضوع را نیز مصوب کردیم که کل مرغ کشتار شده در کشتارگاه‌های استان تهران وارد شبکه توزیع مرغ استان تهران می‌شود که امروز اجرایی شد.

عسکری با بیان اینکه هم اکنون حدود یک هزار تن مرغ در استان تهران توزیع می‌شود که به نظر می‌رسد این مقدار مرغ جوابگوی نیاز بازار تهران باشد، افزود: ضمن این که بازرسی‌ها نیز تشدید شده است و بازرسان در شهر مشغول بازرسی هستند و به خوبی تا پایان سال می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

حشمت الله عسکری در ادامه با بیان اینکه واحدهای فروش و عرضه مرغ در استان تهران به بهانه قطعه بندی و بسته بندی مرغ به هیچ عنوان مجاز به خرید و فروش و عرضه مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب نیستند، افزود: واحدهای بسته بندی و قطعه بندی مرغ را چند برابر قیمت مصوب به مردم می‌فروشند و استدلالشان این است که این را از بازار غیر رسمی با قیمت بالا می‌خرند، بنابراین مجبورند بعد از قطعه بندی و بسته بندی به قیمت بالا نیز بفروشند و با این استدلال مرغ یک کیلو و ۸۰۰ گرمی را که در واقع بایستی حدود ۳۰ هزار تومان و خرده‌ای بفروشند، حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

وی ادامه داد: بنابراین این سودجویی وجود داشت که ما در جلسه ستاد تنظیم بازار استان اعلام کردیم خرید توسط واحدهای قطعه بندی و بسته بندی با قیمت بالاتر از قیمت مصوب تخلف است، اینکه (واحدهای فروش مرغ قطعه بندی شده) این موضوع را بهانه‌ای قرار دهند و مرغ قطعه بندی را با قیمت چند برابری بفروشند، از این منظر قابل دفاع نیست و حتماً با آن برخورد می‌شود و همه ما مکلف هستیم مرغ را با همان قیمت مصوب برای شهروندان فراهم کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: مشکلی در بحث عرضه مرغ نداریم و تنها یک مقدار مشکل در شیوه عرضه بود که با این تصمیم ستاد تنظیم بازار قابل حل است.

وی افزود: امروز که از میدان بهمن گزارش گرفتیم عمده فروش‌ها با کمبود مرغ مواجه نبودند، در حالی که پیش از این عرضه مرغ در عمده فروشی‌های میدان بهمن در دو ساعت تمام می‌شد، اما اکنون با این محدودیتی که گذاشتیم، طبق گزارش‌های که ارائه شده است تا ساعات بعد از ظهر نیز مرغ در میدان بهمن به شکل عمده وجود دارد.

سهمیه مرغ فروشی‌های میادین میوه و تره بار افزایش یافته است
عسکری با بیان اینکه سهمیه مرغ فروشی‌های میادین میوه و تره بار افزایش یافته است، گفت: سهمیه‌ای را که در اختیار میادین میوه و تره بار بود به دو برابر افزایش دادیم و ساعاتی را که این واحدها مرغ حمایتی را توزیع می‌کنند نیز افزایش دادیم که بخش عمده‌ای از فشار را که ناشی از افزایش تقاضای مرغ است، جبران می‌کند.

 گزارش میدانی خبرنگار بازار از ۲ میدان یاد شده نشان می داد در تهران مرغی به مردم عرضه نمی شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تاکید کرد: البته این افزایش تقاضا طبیعی نیز هست چرا که در بهمن و دی ماه سال جاری خیلی از تالارها و رستوران‌ها بسته بودند، اما اکنون باز هستند و این موضوع باعث افزایش تقاضا شده است.

کد خبر: ۷۷٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha