۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
یک ریال از پول نفت تلف نشد/ یک بابک زنجانی کوچک هم به وجود نیامده است
جهانگیری در یزد:

یک ریال از پول نفت تلف نشد/ یک بابک زنجانی کوچک هم به وجود نیامده است

یزد- معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه یک ریال از پول نفت تلف نشده و یک بابک زنجانی کوچک هم به وجود نیامده است، بر حمایت دولت برای تبدیل یزد به قطب زنجیره کامل صنعت نساجی و توسعه دانش‌بنیان‌ها در این استان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر شنبه ۱۶ اسفند ماه ۹۹ در بیستمین نشست راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد گفت: تأمین مالی کشور در زمان تحریم یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در راستای کاهش اتکای بودجه به نفت بود که در این باره تصمیم‌گیری راهبردی صورت گرفت.

 وی افزود: اوایل اسفند امسال از مجموع ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه شده کشور، ۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمد نفت بود و با وجود تخصیص ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اقتصادی، روند عمرانی کشور متوقف نشد.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، وقتی نفت ایران خریده نشد، ایران به دنبال راه‌کارهای مختلف رفت. در این شرایط حتی مدعیان پرادعا که فقط به دنبال فضاسازی بودند نیز نتوانستند یک بشکه نفت بفروشند در حالی‌که کشور با دور زدن تحریم‌ها نفت را فروخت و پول آن را با ده‌ها ریسک و خطر به دست آورد.

وی تصریح کرد: تا این لحظه یک دلار از پول نفت تلف نشده و یک بابک زنجانی کوچک هم به وجود نیامده است، زیرا همه دقت‌ها لحاظ شد.

جدی‌ترین جهت‌گیری دولت، توسعه صنعت کشاورزی
جهانگیری گفت: در این دوره از همه ظرفیت‌های کشور برای سرپا نگه داشتن تولید کشور استفاده شد و یکی از اقداماتی که در راستای استفاده از ظرفیت داخلی کشور انجام شد، حذف بسیاری از کالاها از حوزه واردات و تولید آن در داخل کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: هنگامی‌که در سال ۹۸ مشاهده شد که نمی‌توان نفت را به اندازه کافی فروخت، در مورد برخی کالاها مثل شکر، برنج و لاستیک کامیون به سمت تولید داخل رفتیم و هر کجا که جواب نداد، رویکرد واردات با ارز دولتی پیش گرفته شد.

وی از سیاست‌های پیش گرفته پس از خروج ترامپ از برجام را اجرای سیاست ارزی نام برد و در این خصوص اقداماتی از جمله راه‌اندازی سامانه نیمایی، استخراج لیست واردات و صادرات و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی را برشمرد.

جهانگیری درون‌زایی را مهمترین جهت‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی دانست و ممنوعیت واردات دو هزار و ۵۰۰ قلم کالا را از اقدامات انجام شده در راستای حمایت از ظرفیت‌های داخلی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه کمتر از ٩ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور محصول فروش نفت بوده است، تصریح کرد: این نشان‌دهنده کم شدن وابستگی اقتصادی ایران به نفت است و بخش صنعت و کشاورزی کشور بنا بر اینکه جهت‌گیری جدی اقتصاد مقاومتی بود، با وجود بحران کرونایی به خوبی مدیریت شد.

صفر شدن ریزش شغلی در تابستان ۹۹
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه رشد کارگاه‌های صنعتی در ۹ ماه ابتدای امسال بالای ۱۰.۸ درصد بود، گفت: تابستان امسال ریزش شغلی در بخش صنعت تقریبأ صفر شد و صنعت و کشاورزی کشور که جهت‌گیری اصلی اقتصاد مقاومتی بود توانست در شرایط کرونا استقامت کند.

وی ریزش شغلی در بهار امسال را کمتر از بهار سال ۹۸ عنوان کرد و افزود: کشور در بهار سال گذشته در بخش صنعت و کشاورزی با یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریزش شغلی مواجه شد در حالی که بهار امسال ریزش شغلی به یک میلیون نفر کاهش یافت.

سختی‌ها در حال گذر است
جهانگیری سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را تنها راه توانمندی اقتصادی کشور در برابر تحریم ها دانست و گفت: نتیجه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید پایدار کردن اقتصاد کشور در برابر دشمنی‌های مختلف باشد.

وی بیان کرد: کشور با توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی متوجه شد که این فرهنگ تنها راه توانمندی اقتصادی کشور است؛ چراکه پروژه‌های تعریف‌شده در اقتصاد مقاومتی توانست کشور را با وجود مشکلات، از شرایط سخت اقتصادی عبور دهد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: هدف عالی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در ۲۴ بند با پنج رویکرد اعلام کردند باید در دستور کار همه دستگاه ها قرار گیرد و فقط مختص به دستگاه‌های اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از مؤثرترین راهکارها برای مقابله با توطئه‌های اقتصادی علیه ایران اسلامی است، درباره مذاکره ایران با آمریکا گفت: مسیر مذاکره ایران با آمریکا همان سیاست‌های مقام معظم رهبری است و زمانی ایران پای مذاکره می‌رود که تحریم‌ها رفع شده باشند.

جهانگیری عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار ضعیف جامعه را از اولویت‌های اجرایی دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست، بیان کرد: سختی‌ها در حال سپری شدن است و همه مدیران دستگاه ها باید این آمادگی را داشته باشند تا با اعمال سیاست‌های مناسب، اثرات تحریم‌ها بر زندگی مردم را کاهش دهند که در این زمینه نهادهای حمایتی برنامه‌های ویژه‌ای را در دستورکار قرار داده‌اند.

حمایت دولت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در یزد
جهانگیری دو خصیصه «قناعت» و «صبوری» از ویژگی‌های مردم استان یزد را به عنوان مهمترین شاخص‌های اخلاقی و توسعه‌ای برشمرد و گفت: یزدی‌ها همواره برای حل مشکلات مؤثرترین راهکار را داشته‌اند.

وی از تأمین آب به عنوان مهمترین مسئله استان یزد نام برد و گفت: مردم یزد از گذشته قنات‌های بسیاری را حفر کرده‌اند و قدر آب را به خوبی می‌دانند. در روزهای آینده نیز با بهره‌برداری خط انتقال آب خلیج فارس به یزد بخشی از مشکل تأمین آب صنایع این استان رفع می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در صدد است از طریق خطوط مختلف مشکلات تأمین آب در این استان را رفع کند، گفت: جهت‌گیری توسعه استان یزد باید به سمت صنایع کم‌آب‌خواه باشد که در این زمینه توسعه صنایع دانش‌بنیان از راهکارها مؤثر و جایگزین است که دولت نیز از توسعه این صنایع در استان یزد حمایت می‌کند.

وی به پتانسیل‌های صنعت نساجی استان یزد اشاره و با تأکید بر اینکه یزد از پایگاه‌های مهم صنعت نساجی ایران است، بیان کرد: یزد باید به سمتی پیش رود که علاوه بر تولید پارچه در زمینه توسعه کارخانه‌های تولید پوشاک نیز بیش از پیش فعالیت کند تا یزد به قطب زنجیره کامل صنعت نساجی کشور تبدیل شود.

کد خبر: ۷۷٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha