۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
تدوین برنامه هفتم متأثر از پساکرونا
رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد

تدوین برنامه هفتم متأثر از پساکرونا

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید بتوانیم قبل از تدوین برنامه هفتم، شناخت لازم از شرایط پساکرونا داشته باشیم.

به گزارش بازار، محمد باقر نوبخت در همایش ارائه یافته‌های مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پسا کرونا، گفت: پاسخ به سوالاتی، چون آثار پاندمی کرونا در سال‌های آینده بر زندگی، اقتصاد و عرصه‌های مختلف اجتماعی چه خواهد بود، به عهده مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری است.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه مسولیت راهبردی و رصد توسعه کشور را بر عهده دارد، از این رو لازم است پاسخ این سوالات را داشته باشد.

نوبخت گفت: ماموریت اصلی این مرکز، تبیین مسائل مربوط به توسعه است، بنابراین باید با برخورداری از نقطه نظرات صاحب نظران و جامعه علمی کشور رهیافت‌ها و راهکارهای آن‌ها را در این خصوص پیدا و ارائه کنیم تا بتوانیم متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در برنامه هفتم توسعه و حتی فراتر از آن، درباره موقعیتی که جهان در سال‌های آینده در شرایط پساکرونا خواهد داشت و اینکه چه اقداماتی در این زمینه باید انجام شود، وظیفه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری است.

نوبخت گفت: گرچه کرونا در عرصه بهداشتی و درمانی پیش آمده، اما بر اقتصاد هم تاثیر گذاشته بطوریکه کشورهایی که از نظر بهداشتی و درمانی پیشرفته‌تر محسوب می‌شوند، نسبت به سایر کشورها تحت تاثیر بیشتری قرار گرفته‌اند و از نظر اقتصادی هم بر کشورهایی که اقتصاد قوی‌تری داشته‌اند، بیشتر تاثیر گذاشته و حجم اقتصادشان نسبت به کشورهای در حال توسعه کوچک‌تر شده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد مناسبات پیشرفته بودن کشورها تغییر کرده است، یعنی کشورهای پیشرفته مصونیت بیشتری ندارند، حتی در این پاندمی آسیب پذیرتر بودند، گرچه ممکن است این طور توجیه شود که شفافیت اطلاعات این کشورها نسبت به کشورهای در حال توسعه و جهان سوم دقیق‌تر است.

نوبخت گفت: واقعیت این است که کرونای انگلیسی را نمی‌توان کتمان کرد و کشورهایی مانند ایتالیا و انگلیس که مصونیت بیشتری از نظر بهداشتی داشتند بیشتر ضربه خوردند بنابراین با بیماری پیچیده و ناشناخته‌ای مواجه هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در زمینه اقتصاد نیز کاهش رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته و صنعتی بیشتر بوده که این موضوع نیاز به مطالعه دارد.

وی تاکید کرد: اگر ما در برابر پرسش‌های اساسی این گونه، اطلاعات کسب نکنیم و همین طور با موج زمان حرکت کنیم ممکن است به کشورمان صدماتی وارد شود، بنابراین از مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری انتظار داریم به مطالعات خود بسنده نکند و همه یافته‌ها را به عنوان گام نخست ثبت و ضبط کند و از همه صاحب نظران کشور در عرصه‌های مختلف دعوت کند تا نسبت به تبیین و شناخت این موضوع مجهز شوند و راهکارهای مطرح شده درباره این موضوع ارائه کنند.

نوبخت گفت: بی تردید با احساس مسئولیتی که در صاحب نظران و نخبگان ایرانی وجود دارد می‌توانیم پاسخ این سوالات را دریابیم، اما لازم است مطالعات فراتر از مرزها را در برگیرد و با سایر مراکز پژوهشی جهان مرتبط شود.

وی در پایان از همه کسانی که در بخش بهداشت و درمان و پشتیبانی مالی، مطالعاتی و پژوهشی در شرایط کرونا دست به دست هم دادند تا واکسن مناسب تهیه شود قدردانی کرد.

کد خبر: ۷۷٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha