۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
گام بلند صنعت فولاد به سوی حذف کربن| تأمین انرژی از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی
بازار گزارش می‌دهد؛

گام بلند صنعت فولاد به سوی حذف کربن| تأمین انرژی از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی

صنعت فولاد یکی از آلاینده ترین صنایع در دنیا است ولی در ماه های اخیر گزارشهای زیادی در مورد تلاش این صنعت برای کاهش ردپای کربن منتشر شده است. سوئد نام خود را به عنوان اولین کشور سرمایه گذار در ساخت کارخانه فولادسازی سبز در دنیا ثبت کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اصلی ترین چالشی که این روزها در دنیا وجود دارد تغییرات جوی و تاثیر آن روی میزان بارش و کیفیت محصولات غذایی در دنیا است.

افزایش دمای زمین باعث شده است که بیماریهای زیادی در دنیا ایجاد شود و مشکلات اقتصادی زیادی در دنیا به وجود آید. به همین دلیل است که تمامی کشورها در صدد کاهش انتشار کربن هستند. صنعت فولاد یکی از آلاینده ترین صنایع در دنیا است و در سالهای اخیر تلاش زیادی برای کاهش انتشار کربن از این صنعت انجام شده است.

نشریه استیل نیوز در گزارش اخیر خود نوشت: «در ماه های گذشته در مورد طرح های استفاده از سوختهای پاک به عنوان بخشی از انرژی مورد استفاده درصنعت فولاد در کشور آلمان و سرمایه گذاریهای انجام شده در این کشور صحبت شده است ولی طبق گزارش سی ان بی سی سوید نام خود را به عنوان  اولین کشور تولید کننده فولاد سبز در دنیا ثبت کرده است.»

طبق این گزارش سوئد در نظر دارد در بخش شمالی خود یک کارخانه فولادسازی راه اندازی کند که تمامی انرژی مورد نیاز برای کار این کارخانه از منابع احیا شدنی تامین می شود و در پروسه تولید هم از زغال سنگ و کک استفاده نخواهد شد. ساخت این کارخانه فولادسازی که «اچ ۲ گرین » نام دارد از سال ۲۰۲۰ شروع شده است و تمرکز اصلی آن روی پروسه های تولید بدون استفاده از سوختهای فسیلی است و قرار است محصولات این کارخانه به کشورهای اروپایی صادر شود.

تولید از سال ۲۰۲۴ شروع می شود
طبق بیانیه منتشر شده توسط این شرکت مدیر عامل این شرکت فولادسازی هنریک هنریکسون خواهد بود که هم اکنون در سمت مدیر عامل شرکت اسکانیا در سوید فعالیت می کند. در بخش دیگری از این بیانیه در مورد زمان تقریبی شروع تولید فولاد در این کارخانه آمده است: «انتظار می رود از سال ۲۰۲۴ تولید فولاد در این کارخانه شروع شود. این تحولی بزرگ در صنعت فولاد است و می تواند یکی از آلاینده ترین صنایع دنیا را به یکی از پاک ترین صنایع  تبدیل کند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ حجم تولید فولاد در این کارخانه به ۵ میلیون تن در هر سال برسد.»

راه اندازی این کارخانه می تواند به عنوان الگویی برای کارخانه های فولادسازی در دنیا معرفی شود و نشان دهد که این صنعت هم امکان استفاده از منابع احیا شدنی و عدم انتشار کربن را دارد.

هنری هنریکسون در مصاحبه ای با سی ان بی سی در مورد این طرح گفت: «صنعت فولاد یکی از مهمترین صنایع دنیا است و تاثیر زیادی روی توسعه زیر ساختی و صنعتی در دنیا دارد. به همین دلیل همسو کردن این صنعت با نیازهای تازه دنیا و کاهش انتشار کربن  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»

سالانه ۲.۶ گیگاتن  کربن در نتیجه فعالیت صنعت فولاد منتشر می شود
طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی در نتیجه فعالیت صنعت آهن و فولاد در دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی  ۲.۶ گیگا تن دی اکسید کربن در هر سال منتشر شد که نسبت به سال قبل از ان ۲ درصد رشد داشته است.

این حجم از کربن منتشر شده در نتیجه فعالیت این صنعت بیش از میزان کربن منتشر شده از صنایع شیمیایی  و صنعت سیمان سازی است. بر طبق این گزارش صنعت فولادسازی  بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ  در دنیا است و ۷۵ درصد از انرژی مورد نیاز این صنعت با استفاده از زغال سنگ تامین می شود.

در کارخانه تازه ای که در سوید در حال احداث است به جای زغال سنگ و کک به عنوان منبع انرژی از هیدروژن استفاده می شود و پروسه تولید فولاد در این کارخانه بدون انتشار کربن انجام می شود.

قرار است هیدروژن مورد نیاز برای تولید انرژی از فرایند الکترولیز تامین شود و با استفاده از انرژی برق  آب به اتم های اکسیژن و هیدروژن تجزیه شود. در صورتیکه انرژی الکتریکی مورد نیاز برای این کار از نیروگاه های بادی و خورشیدی تامین شود می توان میزان انتشار کربن در فرایند تولید این کارخانه را به صفر رسانید.

دولت سوید اعلام کرده است سرمایه مورد نیاز برای اجرای فاز اول این پروژه ۲.۵ میلیارد یورو  است که بخش اعظم این بودجه از طریق وام دریافت شده از بانک مورگان استنلی تامین خواهد شد.اخیرا دولت آلمان هم از  تولید آلومینیوم بدون استفاده از انرژی های فسیلی خبر داده است. طبق این گزارش آلمان در نظر دارد در تولید الومینیوم  از برق خورشیدی استفاده کند که در نتیجه این طرح انتشار کربن به صفر می رسد.

کد خبر: ۷۷٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha