۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
مرز دوغارون، فعال ترین مرز مشترک ایران و افغانستان است
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای:

مرز دوغارون، فعال ترین مرز مشترک ایران و افغانستان است

امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: مرز دوغارون در استان خراسان رضوی، فعال‌ترین مرز مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان به شمار می‌آید.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان در بازدید از پایانه مرزی دوغارون با بیان این مطلب گفت: از نظر صادرات و واردات با کشور افغانستان، فعال ترین مرز کشور، دوغارون است و با توجه به آمار، بیش از ۶۰ درصد مبادلات تجاری با افغانستان از این مرز صورت می گیرد که این خود نشان دهنده اهمیت استراتژیک مرز دوغارون می باشد.

وی در بازدید از محوطه مرز دوغارون و در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص مدیریت واحد مرزها در کشور گفت: براساس مصوبه دولت و دستور ریاست محترم جمهوری در خصوص مدیریت واحد مرزی و اختیارات ویژه به پایانه های مرزی، در سه ماه گذشته اختیاراتی به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داده شد که براین اساس مقرر شد اقدامات موثری در مرزها صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از اشکالات پایانه های مرزی در کشور را استقرار بسیاری از دستگاه های اجرایی در نقطه صفر مرزی برشمرد و ادامه داد: همین امر سبب ایجاد ناهماهنگی، ترافیک و گرفتاری های زیادی در محوطه مرزی شده است.

وی افزود: این موارد به طوری است که در برخی از مرزها حدود ۱۶ دستگاه و ارگان در همان منطقه به فعالیت می پردازند که این خود مستلزم مدیریت واحدی در این مناطق جهت ایجاد هماهنگی است.

امانی اضافه کرد: در خصوص این امر در شورای ساماندهی مرزها بحث های اساسی مطرح می شود تا فرآیند ها در مرزها اصلاح شود و به خواسته فعالان بخش خصوصی در خصوص سرعت بخشی ارائه خدمات در مرز جامع عمل بپوشانیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر این نکته که مرزها محل عبور هستند و نه توقف، افزود: بر همین اساس تلاش ما این است فرآیندها و کارهای اداری و تشریفاتی و سایر موارد غیر ضروری مستقر در منطقه مرز به پس کرانه ها منتقل شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مرز بازرگان برای اجرای طرح مدیریت واحد به عنوان اولین مرز در کشور در نظر گرفته شده است، افزود: پیش بینی می‌شود در اردیبهشت ماه سال آتی طرح مدیریت واحد پایانه های مرزی در این مرز اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص افزایش گذرگاه های مرزی ایران با پاکستان نیز به افتتاح و بازگشایی مرز ریمدان به عنوان دومین مرز بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی مرز ریمدان می‌توان شاهد رشد اقتصادی و فرهنگی بود چرا که دو کشور ایران و پاکستان دارای روابط دیرینه اقتصادی، تاریخی و فرهنگی بوده و در ۲۶ اسفند ماه سال جاری سومین مرز زمینی با این کشور نیز در پیشین افتتاح خواهد شد.

امانی همچنین در خصوص تجهیز جاده های کشور به دستگاه های الکترونیکی گفت: سازمان براساس برنامه های دانش محور گام برداشته و ساماندهی جاده‌های مرزی یکی از مهم‌ترین برنامه های پیش روی این سازمان در سال آینده می باشد و با توجه به این‌که استان خراسان رضوی چهار مرز رسمی با کشورهای همسایه دارد، جاده های منتهی این استان به مرزها توسعه خواهند یافت.

وی در خصوص مرز دوغارون نیز گفت: گمرک مرزی دوغارون یکی از مهم‌ترین و فعال ترین کانون های اقتصادی کشور به شمار می رود که از نظر استراتژیک، صادرات و حوزه مسافری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به قدمت فضاهای موجود اداری و خدماتی در پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهی و بازسازی پایانه مرزی دوغارون در دستور کار قرار دارد که عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک شروع خواهد شد و امید است با این اقدام بتوان گام های موثری در حوزه افزایش خدمات و ارتقای تعامل بین ایران و افغانستان برداشت.

امانی با بیان این‌که مرز دوغارون به عنوان یکی از مرزهای قدیمی ایران با افغانستان محسوب می شود، افزود: نیاز است در اسرع وقت طرح جامع در این مرز پیاده شود و اقداماتی از قبیل ایجاد سالن مسافربری جدید، بازسازی سایر ساختمان ها و پارکینگ ها و سایر امکانات زیربنایی اجرایی شود که همه این موارد در برنامه های تدوین شده برای این مرز وجود دارد و بودجه آن هم پیش بینی شده است.

بازنگری در طرح جامع مرز دوغارون
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این دیدار با تصریح بر این‌که مرز دوغارون هم از لحاظ ترانزیت و هم صادرات و واردات، مهم ترین مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان است، افزود: بخشی از مشکلات در این مرز به ساختارهای موجود و حاکم در کشور افغانستان بر می گردد.

جواد هدایتی با اشاره به آتش سوزی اخیر در مرز اسلام قلعه، بیان داشت: پس از وقوع حادثه آتش سوزی در سمت افغانستان در محوطه این مرز، در سمت ایران اراده‌ای شکل گرفت تا به سراغ بازنگری طرح جامع مرز دوغارون رویم و با ایجاد ساختاری جدید، تحرک پذیری مرز را افزایش دهیم. در همین زمینه باید بخشی از فعالیت های مرزی را به پس کرانه منتقل کنیم.

شایان ذکر است معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سفر به استان خراسان رضوی با استاندار خراسان رضوی دیدار و در خصوص وضعیت حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بحث و تبادل نظر کردند، دیدار با مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی و حضور در برنامه تلویزیونی گفتگو شبکه خراسان رضوی از دیگر برنامه های امانی در این سفر بود.
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، رییس سازمان همزمان با هفته درختکاری با هدف توسعه فرهنگ درختکاری، دوستی با طبیعت و محیط زیست و منظر آرایی راه‌ها در کنار راهداران تلاشگر این استان اقدام به کاشت نهال درحاشیه بزرگراه شهید شوشتری مشهد مقدس کرد.

حضور در کنار همکاران راهدار وسایر دستگاههای امداد جاده ای در روز بدون حادثه وحضور در جلسه شورای معاونین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی از دیگر برنامه های ریاست سازمان در این سفر بود.

کد خبر: ۷۷٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha