۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
آن چه از واکسن کرونای ساخت هند می‌دانیم
براساس آخرین گزارش‌ها؛

آن چه از واکسن کرونای ساخت هند می‌دانیم

شرکت «بهارات بیوتک» به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی واکسن کرونا در هند اعلام کرده که واکسن های تولیدی این شرکت کارایی لازم و مناسب در مقابله با همه گیری کرونا را دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، تازه ترین بررسی ها نشان می دهد که واکسن کرونای تولید شده توسط شرکت هندی «بهارات بیوتک» کارایی ۸۱ درصدی دارد.

نهادهای درمانی و بهداشتی هند دو ماه یپش مجوز اضطراری استفاده از واکسن کرونای ساخته شده توسط شرکت «بهارات بیوتک» با نام «واکسن کوواکسین» را صادر کردند، این در حالی بود که مرحله سوم آزمایش های بالینی واکسن های تولیدی این  کشور هنوز در جریان بود و روند آزمایشی این واکسن ها هنوز به طور کامل به سرانجام نرسیده بود.

برهمین اساس نیز در آن زمان، صدور مجوز اضطراری استفاده از واکسن کوواکسین، به مخالفت‌ها و اعتراض‌هایی در این کشور دامن زد و کارشناسان نیز درباره ایمنی و همچنین میزان موثر بودن آن ابراز تردید کردند و در مقابل رئیس شرکت هندی بهارات بیوتک به رغم این مخالفت‌ها اعلام کرد که ایمنی و موثر بودن این واکسن در مقابله با شیوع کرونا تائید شده است.

با این حال شرکت «بهارات بیوتک» به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی واکسن کرونا در هند اعلام کرده که واکسن های تولیدی این شرکت کارایی لازم و مناسب در مقابله با همه گیری کرونا را دارد. این شرکت اعلام کرده که واکسن های تولیدی شان در هر سه مرحله آزمایشی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند و تا کنون بر روی ۲۷ هزار نفر بکار برده شده است.

هند بزرگترین برنامه واکسیناسیون مقابله با کرونا را از ماه ژانویه سال  جاری آغاز کرد و تا کنون ۱۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور واکسینه شده اند. مقامات هندی همچنین اعلام کرده اند که تا پایان ماه ژوئیه در نظر دارند که حداقل  ۳۰۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور بزرگ و پرجمعیت آسیا را واکسینه کنند.

در فاز نخست طرح واکسیناسیون ۱۰ میلیون نفر از کارکنان بخش بهداشت، ماموران پلیس، سربازان ارتش و دیگر افرادی که شغل آنها ضروری طبقه‌بندی شده واکسن دریافت کردند و در فاز بعدی افراد بالای ۵۰ سال و کسانی که زیر ۵۰ سال دارند اما بیماری‌های مزمن با شرایط زمینه‌ای خطرناک دارند واکسن دریافت خواهند کرد.

تزریق واکسن در هند داوطلبانه خواهد بود و کسانی که واکسن دریافت کند گواهی ویژه واکسینه شدن - بعد از تزریق دوز دوم - دریافت خواهند کرد.

هند همچنین بزرگترین تولید کننده واکسن در جهان به شمار می رود و ۶۰ درصد از کل واکسن های جهان در این کشور تولید می شود.

شرکت بهارات بیوتیک سابقه ۲۴ سال سابقه در تولید انواع واکسن های مختلف، در حال  حاضر مشغول آزمایش برای تولید حداقل ۱۶ نمونه مختلف واکسن کروناست که قرار شده این تولیدات علاوه بر هند برای ۱۲۳ کشور دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در عین حال معروف ترین واکسن تولید شده از سوی شرکت هندی بهارات بیوتیک، همان واکسن «کوواکسین»  است که از ویروس های غیرفعال کرونا ساخته شده و تزریق آن به بدن انسان با حداقل خطر همراه است.

گفته شده روش کار این واکسن کرونا به این صورت است که هنگام استفاده سلول های ایمنی بدن انسان می توانند ویروس مرده را تشخیص دهند و تشخیص همین ویروس مرده باعث می شود سیستم ایمنی بدن آنتی بادی علیه ویروس همه گیر ایجاد کند.

در عین حال واکسن هندی «بهارات بیوتک» در دو مرحله می بایست تزریق شود و فاصله دو مرحله تزریق نیز نیاز است تا چهار هفته باشد.

روش نگهداری واکسن کرونای کوواکسین نیز بین دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد گفته شده که به نسبت شرایط آسان تری در مقایسه با دیگر واکسن های کرونا از جمله واکسن آمریکایی فایزر دارد که نیازمند نگهداری و حمل و نقل در دمای منفی ۷۰ درجه است.

شرکت بهارات بیوتک اعلام کرده که در حال حاضر که ۲۰ میلیون دوز واکسن کوواکسین را ذخیره دارد و همزمان در نظر دارد تا پایان سال میلادی جاری حداقل ۷۰۰ میلیون دوز از چهار مرکز تولیدی واکسن در دو شهر هند را تولید کند.

اما «کوواکسین» تنها واکسن کرونای تولیدی در هند نیست و واکسن آکسفورد-استرازنیکا که در انگلیس ساخته شده نیز از سوی شرکت «سرم» در هند تولید انبوه می شود و همین واکسن در هند با نام واکسن «کوویشیلد» مجوز استفاده و تزریق در مراکز درمانی را دریافت کرده است.

بنابراین در حال حاضر سیستم واکسیناسیون در هند با دو واکسن «کوواکسین» و «کوویشیلد» در حال واکسیناسیون کردن جمعیت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیونی نفری این کشور است و دولت این کشور ۶۰۰ هزار نفر نیز را برای انجام این پروژه آموزش داده است.

کد خبر: ۷۷٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha