۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
عمده مشکل پیاز کاران خراسان شمالی عدم صادرات و قیمت پایین است
رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی:

عمده مشکل پیاز کاران خراسان شمالی عدم صادرات و قیمت پایین است

بجنورد- پاک مهر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی عمده مشکل پیاز کاران خراسان شمالی را عدم صادرات و قیمت پایین ذکر کرد.

سید محمد پاک مهر در گفت‌وگو با بازار با اشاره به قیمت پایین و عدم صادرات پیاز اظهار داشت: یکی از محصولات تولیدی مهم استان خراسان شمالی و سایر استان‌های کشور محصول پیاز بوده به طوریکه زندگی و معاش اکثر مردمان این خطه وابسته به فروش این محصول ارزشمند است.

وی افزود: با توجه به قیمت پایین این محصول در سال جاری، عدم صادرات و تولید فراوان، کشاورزان از این ناحیه متضرر شده و همچنین موجودی زیاد در انبارهای استان باعث ضرر و زیان و اسراف محصولات تولیدی شده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جر گلان در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: عدم صادرات پیاز به نقاط دیگر سبب افت شدید قیمت این محصول شده به طوریکه هر کیلو پیاز به مبلغ کمتر از ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

پاک مهر افزود: متأسفانه این مبلغ، پاسخگوی هزینه برداشت و کرایه حمل محصول نیست، لذا با پیگیری مجدانه از طریق مکاتبه و مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی و صنعت تصمیمات خوبی در حمایت از کشاورزان برای جلوگیری خسارت بیشتر اخذ خواهد شد.

وی تصریح کرد: تأمین اعتبار لازم برای خرید تضمینی محصولات کشاورزان ازجمله پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، کشمش و خرما و... به‌ویژه پیاز، نیازمند ورود وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت به عبارتی دولت و مجلس است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی و عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به متضرر شدن پیازکاران در فروش محصول، بیان کرد: باید دولت با خرید تضمینی پیاز و فراهم کردن بستر جهت صادرات و ایجاد بازارهای هدف در خارج کشور از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری کند.

پاک مهر تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید در حین بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ به بحث تأمین اعتبار برای خرید تضمینی محصولات کشاورزان در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ورود پیدا کند.

کد خبر: ۷۷٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha