۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
افزایش ۵۰ درصدی بهره وری با کودهای بیولوژیک| برخی تولیدکنندگان نام کود ایرانی را خراب کردند
مدیر عامل شرکت تولید کودهای شیمیایی مطرح کرد

افزایش ۵۰ درصدی بهره وری با کودهای بیولوژیک| برخی تولیدکنندگان نام کود ایرانی را خراب کردند

هندیانی، مدیرعامل یک شرکت تولید کودهای شیمیایی و بیولوژیک می گوید: برخی تولیدکنندگان داخلی کود با ارائه محصولات بی کیفیت ذهن کشاورز را نسبت به محصولات داخلی خراب کرده اند در حالی که با محصولات بیولوژیک می توان افزایش بهره وری ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: سالیان سال است که زندگی و حیات صنعت کشاورزی به انواع کود و سمومی وابسته است که محصولات کشاورزی را از انواع آفات و بیماری ها مصون می دارد و از سوی دیگر مواد مغذی مورد نیاز را به محصول می رساند. اگرچه طی سالهای اخیر استفاده از کودهای شیمیایی از سوی یکسری نهاده ها و سازندگان کودهای غیر شیمیای مورد انتقاد قرار گرفته است و در صدد جایگزینی کودهای این دسته از کودها هستند.

«علی هندیانی» مدیر عامل یکی از شرکتهای سازنده انواع کودهای شیمیایی و بیولوژیک است که در این راستا خبرنگار «بازار» گفتگویی با وی انجام داده است.

*در ابتدا در خصوص نوع فعالیت خود توضیحاتی بدهید.
ما در واقع تولیدکننده انواع کودهای شیمیای و بیولوژیکی هستیم و طی دو سال اخیر که اقدام به تولید کرده ایم با چالش های زیادی روبه رو بودیم. از جمله اینکه در بحث گرفتن مجوزهای مختلف مانند مجوز برای دریافت گاز، پروانه بهره برداری و دیگر مجوزها و در نهایت نقل و انتقالاتی که در اداره ثبت باید انجام شود با موانع بسیاری روبه رو بودیم و به اصطلاح برای رفع آنها بایستی کفش آهنی می پوشیدیم.

با این حال چون هدف ما خدمت رسانی به کشاورزان بوده همه این موانع و چالش ها را به جان خریده ایم و الان محصولاتی داریم که برخی از آنها حتی ثبت اختراع جهانی دارند. ما توانسته ایم با ارائه این نوع محصولات، گامی در راستای ارتقای محصولات کشاورزی برداریم.

استفاده از محصول بیولوژیکی ما با سه عملکرد همزمان موجب افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی بهره وری  می گردد

*چه نوآوری خاصی برای صنعت کشاورزی کشور رقم زده اید؟
حوزه فعالیت ما تولید کننده های بخش کشاورزی است و محوریت تاسیس شرکت ما به علت یک محصول خاص بود که در دنیا برای اولین بار تولید شد. در واقع یک محصول بیولوژیکی با سه عملکرد همزمان که می تواند فوق العاده در افزایش بهره وری برای کشاورزان مهم باشد؛ یعنی کشاورزان سه محصول متفاوت را می توانند با یک محصول و با قیمت فوق العاده مناسب تهیه کنند در حالی که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد در محصولات مختلف افزایش بهره وری داشته باشند.

البته ما در صدد این هستیم که امسال مجوزهای لازم و نهایی این محصول را اخذ کنیم تا بتوانیم صادرات این محصولات را به کشورهای دیگر هم داشته باشیم چون این محصول ثبت اختراع جهانی دارد و در ۱۴۸ کشور جهان پتنت (Patent) آن ثبت شده است و می تواند کمک کند به اینکه در دنیا نام ایران مطرح شود.

* در زمینه کودهای شیمیایی هم یک نوآوری ثبت کرده اید. کمی در مورد آن توضیح بدهید.
بله این نوآوری در انواع کلات ها و ریزمغذی های کشاورزی که نیاز کشاورزان است و تولیدات به نحوی است که مختص کشور است؛ یعنی در خاک های قلیایی رسوب نمی دهند و باعث شوری خاک نمی شوند. این محصول حتی توانمندی این را دارد که شوری خاک را کاهش دهد و این به کشاورزی پایدار و سالم بسیار کمک می کند.

البته ما محصولات ارگانیکی را هم داریم که سالهای اخیر بسیار مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. جالب است بدانید این محصولات ارگانیک درصد اسید فولیک فعال بسیار بالایی دارد که می تواند بافت خاک را اصلاح کند و اثر مثبتی در رشد و افزایش محصولات مختلف کشاورزی داشته باشد.

برخی از شرکتهای ایرانی با محصولات نه چندان مناسب نام کودهای ایرانی را خراب کرده اند و به همین دلیل اکثر کشاورزان کودهای خارجی مصرف می کنند

*با توجه به اینکه شما در زمینه تولید کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی همزمان فعالیت می کنید، کشاورزان را غالبا راغب به استفاده از چه نوع کودهایی می بینید؟
کشاورزان متاسفانه هنوز با کودهای جدید ارتباطی برقرار نکرده اند علت اش هم این است که شناخت کمتری نسبت به آنها دارند چون اطلاع رسانی در مورد این محصولات کمتر بوده است و این کودها هنوز نتوانسته اند خود را نشان دهند. به نظر بنده کشاورزان باید دل و جرات به خرج بدهند و به سمت استفاده از کودهای جدید بروند. متاسفانه برخی از شرکتهای ایرانی با محصولات نه چندان مناسب نام کودهای ایرانی را خراب کرده اند و لذا اکثر کشاورزان کودهای خارجی مصرف می کنند. اما اگر به شرکتهایی که در این زمینه کار می کنند و دانش بنیان هستند و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کنند اعتماد و از این شرکتها کود تهیه کنند قطعا مشتری دائمی این محصولات خواهند شد. چرا که ما معتقدیم ما می توانیم جایگزین کودهای خارجی شویم.

*فرمولاسیونی که استفاده می کنید خارجی است یا داخلی؟
ما از فرمولاسیون های خارجی  استفاده می کنیم اما بهینه شده برای خاک های ما است. چون خاک های ایران متفاوت با خاک های کشورهای دیگر است و به تبع بومی سازی شده و می تواند مفیدتر باشد اما هنوز هم تمایل کشاورز به کودهای خارجی و بعضا شیمیایی است. امیدواریم همانطور که کشاورزان تا حدودی به سمت کودهای ارگانیک متمایل شده اند به سمت کودهای بیولوژیک هم کشش پیدا کنند که بتوان کشاورزی با محصولات سالم‌تری داشته باشیم.

مزیت رقابتی ما در بحث کودهای شیمیایی این است که عناصر مضر را حذف می کند و شوری خاک ها را برطرف می سازد

*اصلی ترین تکنولوژی و نوآوری که در تولیدات تان استفاده می کنید چیست؟
نوآوری که ما استفاده می کنیم در واقع به دست آوردن سویه های مهم در تولیدات بیولوژیک است که کار بسیار پر زحمتی است و خود کشت باکتری ها نیاز به «فرمانتور راکتورهای» خاصی دارد که توانسته ایم در کشور تولید و استفاده کنیم. خوشبختانه کار ما تکنولوژی چندان پیچیده ای نیاز ندارد و ۹۰ درصد محصولات و مواد اولیه داخلی هستین و ۱۰ تا ۲۰ درصد به مواد خارجی وابستگی داریم. از سوی دیگر غالبا دانش فنی که ما داریم برای محصولات مان ارزش افزوده ایجاد کرده است.

*مزیت رقابتی تولیدات شما در بازارهای هدف چیست؟
اولین مزیت منحصر بفرد بودن محصولات ما است به خصوص همان محصولی که در ایران و جهان منحصر بفرد است و ثبت داخلی و جهانی دارد. از سوی دیگر همانطور که گفتم در بحث تولید کودهای شیمیایی مزیت محصولات ما این است که عناصر مضر را حذف کرده ایم و عملا دیگر موجب شوری خاک نمی شود و بر عکس حتی  می توانند شوری خاکها را برطرف کنند. چون کودهای تولیدی ما برای اینکه جذب کلر را انجام دهند، ظرفیت خالی دارند لذا می تواند شوری خاک را کم کند. در بحث تولید باکتری هم بقدری منحصر بفرد  و جدید است که قابل رقابت در دنیا است.

از همه مهمتر اینکه ما توانسته ایم سه محصول را در قالب یک محصول برای کنترل انگل «نماتود» ارائه بدهیم. نماتود (کرم های لوله ای) در واقع یک انگل بسیار مضر است که الان  سموم اش بسیار گران است و کشاورز تا لیتری ۷-۸ میلیون تومان باید بپردازد. اما محصول تولیدی ما با همان کارایی  با لیتری ۳۵ هزار تومان در دسترس کشاورز قرار می گیرد.

کد خبر: ۷۷٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha