۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
رایزنان بازرگانی کشورمان به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند
سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس:

رایزنان بازرگانی کشورمان به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند

عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تاکید کرد: رایزنان بازرگانی کشورمان در سایر نقاط دنیا به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند.

به گزارش بازار، ابوالفضل عمویی در رابطه با احتمال پایان یافتن فعالیت‌های رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌های کشور اظهار کرد: برای ما در شرایط فعلی دیپلماسی اقتصادی یک اصل است که موجب تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری می‌گردد.

وی همچنین فروش محصولات ایرانی و جذب سرمایه گذاری و نیز تامین کالاهای اساسی را جز اولویت‌های نخست در میان مقامات کشور عنوان کرد و گفت: در مجلس بدین مسئله بعنوان موضوعی اولویت دارمی نگریم.

عمویی ادامه داد: در شرایط فعلی افراد فعال باید در این زمینه رویکردی جدی و فعال تر داشته باشند و دستگاه‌های مختلفی وارد دیپلماسی اقتصادی شده‌اند و لذا شاهد تعدد حوزه کار در این مسیر هستیم.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه خبر فوق به رایزنان بازرگانی ارتباط پیدا می‌کند، گفت: این افراد از سوی سازمان توسعه تجارت اعزام می‌شوند و متاسفانه این سازمان وضعیتی مطلوب ندارد.

عمویی خاطرنشان ساخت: از ابتدا که با مسئولان این مجموعه صحبت کردیم، تامین منابع مالی را بعنوان چالشی اساسی مطرح کردند؛ البته بحث‌های ساختاری هم هست که ما درپی موضوع هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تعداد رایزنان بازرگانی کشورمان را در سایر نقط دنیا به اندازه تعداد انگشتان یک دست ندانست و گفت: بعضا می‌گویند سه الی ۵ نفر هستند چون در حال اعزام و رفت و آمد هستند.
عمویی چنین روندی را نشان از نقصان دانست و افزود: این مهم یکی از مطالبات جدی مجلس از وزارت صمت است.

وی در عین حال به اعزام رایزنان اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: بخش اقتصادی سفارتخانه‌های ما در این راستا فعال است و وزارت خارجه نقش تسهیل گری را در حوزه اقتصادی بر عهده گرفته است.

عمویی فعالیت رایزنان اقتصادی را اندکی کلان تر از رایزنان بازرگانی عنوان کرد و افزود: رایزنان بازرگانی سعی دارند برای محصول ایرانی بازاریابی کرده و تامین نیازهای اساسی کشور را رونق دهند ولی سحط کار رایزنان اقتصادی در وزارت خارجه ناظر بر موضوعات کلان میان دو کشور است.

وی همچنین با اشاره به کمبود نیروی انسانی در وزارت خارجه و مباحث داخلی در این وزارتخانه، اظهار کرد: هنوز نتواسته‌ایم در کشور یک چارچوب کلی را برای دیپلماسی اقتصادی تعیین کنیم و هماهنگی دستگاه‌ها در این حوزه کامل نیست.

عمویی همچنین از تعدد ماموریت‌ها و موازی کاری‌ها سخن گفت و ادامه داد: این مقوله‌ها باید حل شود و به همین جهت کمیته دیپلماسی اقتصادی در کمیسیون امنیت ملی فعال شده است و در جهت هماهنگی دستگاه‌ها و تامین نیازهای تقنینی و نظارتی ورود می‌کند.

این نماینده مجلس در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اظهار کرد: چالش اصلی وجود نیروهای انسانی مستعد و با انگیزه است که به ظرفیت دیپلماسی اقتصادی کشور کمک کنند.

کد خبر: ۷۷٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha