۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
سهم دستمزد در قیمت کالاها ۱۰ درصد است
نماینده جامعه کارگری:

سهم دستمزد در قیمت کالاها ۱۰ درصد است

خدایی، نماینده جامعه کارگری گفت: سهم دستمزد در افزایش قیمت کالاها حدود ۱۰ درصد است یعنی اگر دستمزدها ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند قیمت محصولات حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش بازار، علی خدایی با اشاره به تعیین رقم سبد معیشت کارگران گفت: عدد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان، عددی است که جامعه کارگری و کارفرایی در تعیین آن کمترین نقش را داشته اند.

نماینده جامعه کارگری با بیان این که برنامه ریزی‌ها باید به نحوی باشد که بتوانیم حداقل مزد را به حداقل سبد معیشت برسانیم گفت: سبد معیشت اعلامی مشخص می‌کند که برای برگرداندن قدرت خرید کارگران به میزان ابتدای سال حداقل باید ۱ میلیون ۹۰۰ هزار تومان حداقل مزد آن‌ها افزایش پیدا کند.

علی خدایی گفت: سهم دستمزد را در قیمت نهایی کالاها و خدمات باید به اندازه خودش دید، تورمی که الان در کشور است ناشی از افزایش نرخ ارز و مواد اولیه و تحریم‌های ظالمانه است و ارتباطی ه دستمزد کارگران ندارد.

او با بیان این که جامعه کارگری مخالفتی با مزد منطقه‌ای ندارد و این موضوع در دست پژوهش است توضیح داد: به نظر ما زیرساخت‌های مناسب برای اجرای مزد منطقه‌ای وجود ندارد و معتقدیم ممکن است به استثمار کارگران منجر شود، ضمن این که اگر قرار است مزد منطقه‌ای شود، مالیات بردرآمد هم باید منطقه‌ای شود.

خدایی گفت: همه مشکلات با دستمزد کارگران حل نمی‌شود و با کوچک نگه داشتن دستمزدها لطمه بزرگی به تولید و بهره وری و کارفرمایان وارد می‌شود.

حمیدرضا سیفی دبیرکل کانون عالی کارفرمایان کشور نیز با تایید اسن که رقم دستمزد کارگران کافی نیست و باید به میزانی باشد که حداقل معیشت آن‌ها را تامین کند افزود: منتهی وظیفه ما تولید و اشتغال هم هست و من باید از اشتغال هم دفاع کنم.

سیفی با بیان این که مشکل ما در صنایع کوچک است که ۹۲ درصد صنایع کشور را تشکیل می‌دهد گفت: ۵ سال پیش، ۱۰ سال پیش ما اصلا شغل غیر رسمی نداشتیم، اما الان ۷.۵ میلیون شغل غیر رسمی داریم که در آن فرد نه بیمه می‌شود و نه بازنشستگی دارد.

نماینده جامعه کارفرمایی افزود: جامعه کارگری همه مطالباتش را روی جامعه کارفرمایی نباید بگذارد ۱۵ درصد اقتصاد دست بخش خصوصی است و ۸۵ درصد آن با دولت است.

سیفی با اشاره به لزوم اجرای مزد منطقه‌ای گفت: تورم روانی در کشور ما بالاست برا همین افزایش ۲۰ یا ۳۰ درصدی مزد کارگران منجر به تورمی می‌شود که چند برابرش از جیب همین کارگران خارج خواهد شد و به ضرر خود آنهاست.

کد خبر: ۷۷٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      0 0
      افزایش حقوق و ۱۰ درصد افزایش قیمت در محصول تمام شده واقعا یا کارشناسی نیست یا واقعا مسئولین افزایش حقوق جامعه کارگری و زندگی این قشر برایشان مهم نیست. و سختی کشیدن و دیدن سختی جامعه کارگری را واقعا دوست دارند.