۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
چشم بازار نفت به اجلاس «اوپک»| نشانه های تزلزل هنوز پابرجاست
«بازار» از نشست آینده اوپک گزارش می دهد

چشم بازار نفت به اجلاس «اوپک»| نشانه های تزلزل هنوز پابرجاست

توجه بازار نفت معطوف به نشست پنجشنبه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش است چرا که در این نشست در خصوص سیاست تولید طی ماه های آینده تصمیم گیری خواهد شد. حال این سوال مطرح است که آیا روند صعودی قیمت ها ادامه می یابد؟

بازار؛ گروه انرژی: بازار جهانی نفت دوباره چشم به اجلاس اعضای اوپک و اوپک پلاس دوخته است. نشستی که تصمیمات آن می تواند پایانی باشد بر روز های خوش نفت. نفت که به دنبال شروع واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان و کاهش یک میلیون بشکه ای نفت عربستان به صورت داوطلبانه روند صعودی به خود گرفته، در آستانه نشست اوپک روند نزولی به خود گرفته است. عربستان قصد دارد که به کاهش یک میلیون بشکه ای نفت خود پایان دهد. وزیر انرژی امارات هم گفته که در صورت توفیق واکسن کرونا در کنترل این بیماری و تأثیر مثبت آن بر افزایش تقاضا برای نفت ممکن است اعضای اوپک یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز به تولیدات خود در ماه آوریل بیافزایند.

به هر تقدیر اعضای اوپک پلاس مقرر کردند که فردا پنجشنبه در روز چهارم ماه مارس نشست دیگری در خصوص مدیریت بازار نفت ماه آوریل برگزار کند.

نشانه های تزلزل هنوز از بین نرفته 
موارد ابتلا به کرونا در جهان رو به کاهش است. در ایالات متحده، تعداد پرونده های روزانه به کمترین میزان در بیش از ۴ ماه گذشته رسید، در عین حال شاخص های اقتصادی همچنان رو بهبود است. علاوه بر این گزارش های دیگری هم وجود دارد که می گوید در آسیا، تقاضای سوخت هند طی ۱۲ ماه تا مارس ۲۰۲۲ به یک رکورد دست خواهد یافت. همه این امیدواری ها طی هفته های گذشته منجر به احیای نسبی تقاضا برای نفت و افزایش قیمت ها حتی تا مرز ۶۷ دلار شده است.  

کمیته وزارتی اوپک ‌پلاس پس از نشست هفته گذشته خود در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال عدم قطعیت در در بازار نفت، این گروه ترجیح می دهد که سیاست توقف افزایش تولید را همچنان در پیش گیرد. با این وجود نگرانی ها نسبت به سرنوشت بازار نفت همچنان ادامه دارد.

رویترز به نقل از دبیر کل سازمان اوپک گفته است که بازار در وضعیت کنونی با تعادل میان عرضه و تقاضا همراه است اما در صورت وقوع موج جدیدی از بیماری کرونا ممکن است تقاضا رو به سقوط رفته و اوضاع به وضعیت سال گذشته برگردد. او همچنین گفته است که وضعیت بازار نفت به نسبت آنچه که سال گذشته بر آن جاری بود بسیار متفاوت است و این تفاوت محصول کنترل بیماری کرونا در بسیاری از کشورها و احیای مجدد تقاضا برای نفت است.

در این بیانیه آمده بود که اگرچه بازار نفت به دنبال بازگشت تقاضا وضعیت با ثباتی پیدا کرده است اما نشانه های تزلزل هنوز به طور کامل از میان نرفته است.

«بارکیندو» دبیرکل اوپک همچنین پیش‌ بینی کرده است که تا پایان سال جاری میلادی ۵.۸ میلیون بشکه نفت در روز به میزان تقاضا برای نفت اضافه شود. بر این اساس مجموعاً میزان تقاضا برای نفت در روز به رقم ۹۶ میلیون بشکه نفت خواهد سید که در قیاس با میزان تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ یعنی زمان قبل از شیوع ویروس کرونا همچنان ۴ میلیون بشکه نفت در روز کمتر است.

بارکیندو گفته است توسعه اقتصاد جهانی و به ویژه افزایش چرخه فعالیت در کشورهای آسیایی مهم ترین عامل افزایش تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ است و به همین دلیل اگر در این کشورها مجددا شاهد رویش موج جدیدی از بیماری کرونا باشیم بازار برای چندمین بار لطمه خواهد دید.

افزایش سطح تولید نفت چطور اتفاق می افتد؟
همه این ها در حالی است که روسیه و قزاقستان اعلام کرده اند که در ماه مارس تا حدودی میزان تولید خود را بالاتر می برند. سایر کشورهای تولید کننده اما اعلام کرده اند که قصد ندارند تا پایان ماه فوریه و مارس تغییری در میزان تولید نفت خود ایجاد کنند.

وزیر انرژی امارات گفته است تردیدی وجود ندارد که چشم ‌انداز بازار نفت به نسبت سال ۲۰۱۹ و ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تا اندازه قابل توجهی تغییر کرده و همین موضوع نیز کشورهای تولید کننده اوپک را واداشته است تا به طور جدی به سیاست افزایش تولید تمایل پیدا کنند. اما او تاکید دارد که همه تولید کنندگان نفت از جمله آمریکا متعهد هستند که از غرق کردن بازار در نفت جلوگیری کنند. به اعتقاد المزروعی بازار نفت با وجود بهبودی هایی که در هفته ‌های اخیر پیدا کرده هنوز در وضعیتی نیست که بخواهیم برای آن عجولانه تصمیم بگیریم.

هرچند افزایش سطح کاهش تولید نفت در نشست فردا تقریبا قطعی است اما هنوز دو ابهام اصلی وجود دارد. ابتدا این که آیا تولیدکنندگان اوپک و اوپک پلاس در ماه آوریل ۵۰۰ هزار بشکه در روز را به تولیدات خود اضافه خواهد کرد یا خیر. و دوم اینکه عربستان چطور کاهش اضافی یک میلیون بشکه ای که داوطلبانه انجام داده بود را برمی گرداند.

کد خبر: ۷۷٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha