۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
راه تنظیم بازار تعادل در عرضه و تقاضا است
مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران:

راه تنظیم بازار تعادل در عرضه و تقاضا است

اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران با تأکید بر اینکه نظارت دولت نباید خیلی طولانی شود، گفت: نظارت دولت باید در پروسه زمانی کوتاه مدت انجام شود اما در کشور ما به یک رویه تبدیل شده است.

به گزارش بازار، محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران درباره نظارت بر نرخ گذاری دستوری در بازار کالا و خدمات گفت: ما باید بین بحث نظارت و دخالت کمی تفاوت قائل شویم.

وی افزود: دخالت دولت در قیمت گذاری و انجام پروژه های اقتصادی به نحوی که خودش عامل و فعال اقتصادی تلقی شود اشتباه است اما در بحث نظارت، دولت باید ورود کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران منطقی ترین راه تنظیم بازار را در تعادل عرضه و تقاضا دانست و اظهارکرد: در مواردی که رقابت سالمی در بازار وجود ندارد و رقابت ها کاذب است دولت مجبور به دخالت می شود و برای کالای مورد نظر قیمت اجباری و دستوری تعیین می کند.

اسفنانی با تأکید بر اینکه نظارت دولت نباید خیلی طولانی شود، گفت: نظارت دولت باید در پروسه زمانی کوتاه مدت انجام شود اما در کشور ما به یک رویه تبدیل شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران اظهار کرد: اگر شرایطی فراهم شود که قیمت گذاری بر اساس ضرورت های بازار توسط خود تولیدکنندگان و حتی گاهی مصرف کنندگان تنظیم شود شاهد این وضعیت نخواهیم بود.

در ادامه، خسرو ابراهیمی نیا، نائب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: دولت میلیاردها تومان از بیت المال هزینه کرده تا مرغ به اندازه قدرت خرید مردم توزیع شود که این اقدام دولت خیرخواهانه است.

وی مشکلی اصلی را در عدم نظارت دقیق و نبود مجازات بازدارنده برای متخلفان این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر پرونده های زیادی در تعزیرات وجود دارند که مثلاً عده ای نهاده دامی را گرفته اما مرغی تولید نکرده و نهاده را در بازار آزاد فروخته است.

نائب رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه قیمت برخی از لوازم خانگی شرکتها از قیمت جهانی بالاتر است، گفت: اصناف صلاحیت دخالت در این قضیه را ندارند اما دلیل اینکه قیمت ماشین لباسشویی تولید داخل از قیمت جهانی بالاتر است نبود نظارت و حمایت از این حوزه است.

ابراهیمی نیا با بیان اینکه در هیچ زمینه ای کمبود کالا نداریم، گفت: ما حتی در سیب و پرتقال شب عید مازاد هم داریم و لذا قیمت ها باید کاهش پیدا کنند اما این اتفاق نمیفتد که تنها دلیلش، وجود رانت و کمرنگ بودن نظارتهاست.

وی با بیان اینکه تحریم ها نمی توانند زندگی ما را مختل کنند، گفت: مشکل اصلی ما عدم برنامه ریزی و خودتحریمی هایی است که در داخل کشور اتفاق میفتد.

نائب رئیس اتاق اصناف تهران با انتقاد از قیمت دستوری در حوزه نهاده های دامی گفت: دولت به جای واردات می تواند همین این نهاده ها را در داخل تولید کند.

ابراهیمی نیا تصریح کرد: با وجود تلاش های زیاد و پرداخت یارانه از سوی دولت اما شاهد خروجی خاصی در حوزه تنظیم بازار نیستیم که همه این مسائل ناشی از نظارت ضعیف و عدم رفع موانع تولید است.

کد خبر: ۷۷٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha