۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۶
داد وستد اندک مصنوعات با روند کاهشی قیمت طلا| امیدواری رونق فروش طلا در رجب و شعبان
بازار طلا در هفته بعد به کدام سو می رود؟

داد وستد اندک مصنوعات با روند کاهشی قیمت طلا| امیدواری رونق فروش طلا در رجب و شعبان

با توجه به سیاست های با ثبات کننده بانک مرکزی در حفظ نرخ ارز در ۲ هفته اخیر، داد و ستد مصنوعات طلا ‌در بازار تهران در هفته جاری در حد اندکی انجام شد که این میزان معاملات برای بسیاری از فروشندگان طلا در بازار راضی کننده نبود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در مجموع افزایش قیمت طلا در ماه های اخیر قدرت خرید مردم را برای تهیه مصنوعات طلا بسیار کمتر کرده است و حتی روزهای پایانی سال نیز بر روند افزایش فروش طلا در بازار بی تاثیر بوده است.

در طول سال های گذشته و در روزهای پایانی سال معمولا خریداران بیشتری در بازار طلا برای خرید مصنوعات اقدام می کردند اما امسال به علت شرایط اقتصادی خریداران کمتری برای خرید مصنوعات طلا اقدام کردند و این به هیچ وجه برای تولید کنندگان مصنوعات طلا در داخل راضی کننده نبوده است.

در آخرین روز هفته جاری قیمت سکه کامل بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید، قیمت نیم سکه ۶ میلیون و۳۰۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و۹۵۰ هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون  ۳۰۰ هزار تومان بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۶۶ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه ۱۳  اسفندماه سال جاری، دلار به رقم ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان، یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان،  پوند ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۹۷۰ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۴۷۰  تومان رسید.

وضعیت خرید و فروش طلا در بازار تهران در هفته جاری
در این خصوص «محمد کشتی آرای» نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار در تحلیل وضعیت فروش مصنوعات طلا در هفته جاری و هفته آینده در بازار تهران اظهارداشت: با توجه به اینکه بانک مرکزی در ۲ هفته اخیر در ثبات قیمت ارز موفق عمل کرده، لذا در این هفته شاهد ثبات نسبی قیمت ها در بازار طلا و سکه بودیم.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه همین وضعیت باعث افزایش نسبی تقاضای خرید مصنوعات طلا در بازار در هفته جاری شد، گفت: با این حال در مجموع با توجه به بالا بودن قیمت طلا این مساله در کاهش فروش مصنوعات طلا در بازار نسبت به سال های گذشته شده تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: در روزهای پایانی سال قرار داریم در حالی که طبق رویه معمولا در روزهای پایانی سال و شب عید که فروش مصنوعات طلا بیشتر می شود افت فروش در بازار و واحدهای تولید مصنوعات طلا در این روزها کاملا مشهود است.

کشتی آرای تاکید کرد: در هفته جاری در مجموع در مقایسه با هفته گذشته که مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) روز پدر داشتیم  

فروش طلا کاهش یافت و علت آن هم این است که مردم در ماه های قبل برای از حفظ ارزش دارایی های خود طلای آب شده و سکه  خریدند تا پس از گران شدن بفروشند، اما قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی روند کاهشی داشته است.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآورشد: در هفته جاری که معاملات اندکی در بازار طلا انجام شد همه منتظر قیمت جدید طلا هستند، ضمن اینکه کاهش حباب سکه نیز تقاضای خرید مصنوعات طلا را در بازار کاهش داد.

وضعیت بازار مصنوعات طلا در هفته آینده
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه وضعیت بازار طلا را در هفته آینده چطور ارزیابی می کنید، گفت: در آستانه ماههای رجب و شعبان  قرار داریم و انتظار ما این است که در این ۲ ماه وضعیت داد و ستد طلا در بازار بهتر شود، اما سکوت معنی داری در بازار حاکم است.

کشتی آرای افزود: فعالان عرصه بازار طلا انتظار دارند با توجه به روزهای پایانی سال و شب عید فروش مصنوعات طلا در هفته آینده با نشاط در بازار رونق بگیرد.

 قیمت طلا در بازارهای جهانی نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص میزان قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی گفت: تقریبا کارشناسان حوزه طلا و فلزات قیمتی پیش بینی کرده بودند که قیمت طلا در این روزها روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

کشتی آرای بیان کرد: علت آن هم آغاز واکسیناسیون گسترده بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان بود که باعث انتشار نشانه های مثبتی از رونق اقتصاد جهانی شد.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: انتشار ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد و رشد آن را تقریبا متوقف کرد و این در کاهش قیمت دلار و افزایش قیمت طلا بی تاثیر نبوده است.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید: روند مثلت وضعیت سیاسی در جهان و به خصوص امریکا بر افزایش ارزش دلار تاثیرگذاشته و با افزایش ارزش این ارز، قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی روند کاهشی گرفته است.

قیمت اونس جهانی طلا ۱۷۳۵ دلار 
همزمان با روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در هفته جاری نسبت به هفته قبل قیمت هر اونس طلای جهانی با کاهش حدود ۸۰ دلاری به  ۱۷۳۵ دلار رسید که نسبت به روزهای  گذشته روند آن کاهشی بود.

«اکبر نقوی نیا» اظهارداشت: سکه در روزهای پایانی هفته با توجه به قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی به کانال ۱۰  میلیون تومانی بازگشت و قیمت اونس جهانی طلا  نیز در هفته جاری کاهش یافت.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما این است همچنان قیمت اونس جهانی وضعیت کاهشی داشته باشد گفت: بازار جهانی به احتمال زیاد در هفته آینده همچنان ثبات و آرامش خود را حفظ خواهد کرد و این می تواند در خرید و و فروش مصنوعات طلا در بازارهای داخلی تاثیرگذار باشد.

پیش بینی قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی
خبرگزاری رویترز روز گذشته در تحلیل بازار طلا در جهان اعلام کرد: در حالی که رشد سود دهی اوراق قرضه دولت آمریکا جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا را کاهش داده است،  قیمت طلا در بازارهای جهانی در روزهای اخیر اندکی کاهش داشت و به کمترین میزان در حدود ۹ ماه گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲ درصد افت به ۱۷۳۴ دلار و ۱۶ سنت رسید. روز سه شنبه گذشته قیمت فلز زرد به پایین ترین رقم از ۱۵ ژوئن یعنی ۱۷۰۶ دلار و ۷۰ سنت رسیده بود، اما روز چهارشنبه حدود ۲۰ دلار در هر اونس افزایش و به ۱۷۳۵ دبار رسید.

شاخص سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا پس از رسیدن به بالاترین رقم یک سال اخیر در جلسه قبل، امروز برای چهارمین جلسه متوالی کاهش داشت، اما همچنان در نزدیکی ۱.۴ درصد باقی ماند و سبب شد تا جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا برای سرمایه گذاران کاهش یابد.

مقامات فدرال رزرو آمریکا که با چشم انداز افزایش نرخ تورم در بهار امسال روبرو هستند اواخر این هفته تاکید کردند که به رغم احتمال افزایش تورم سیاست پولی انبساطی خود را حفظ خواهند کرد تا زمانی که شهروندان آمریکایی بیکار شده در جریان بحران کرونا مجددا مشغول به کار شوند.

از طرفی سرمایه گذاران اکنون منتظر خبرهای بیشتر در مورد بسته محرک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت آمریکا هستند که هفته گذشته به تصویب مجلس نمایندگان رسید و این هفته سنا بحث در مورد آن را آغاز می کنند.

قیمت نقره امروز با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۶ دلار و ۶۷ سنت رسید، در حالی که فلز پالادیوم با ۰.۶ درصد رشد به ۲۳۷۶ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت پلاتین هم امروز با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۲۰۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.

طلا همواره به عنوان فلزی گرانبها مورد توجه بشری بوده ‌است و ویژگی‌های خاص طلا مانند ارزش ذاتی آن، اکسیده نشدن در مقابل هوا، تقسیم پذیری بدون از دست دادن ارزش، مقبولیت عمومی، قدرت نقد شوندگی و هزینه پایین نگهداری آن باعث شده‌است تا طلا تبدیل به یک پول کالایی (و در شرایط تورمی و رکودی یک سپر تورمی) و پشتوانه ارزی شود.

بنابراین طلا در کنار نفت یکی از کالاهای استراتژیک در بازارهای بین المللی محسوب می‌شود و در نتیجه عوامل متعددی بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

نظر سنجی هفتگی کیتکو نیوز از آینده قیمت طلا  
نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو نیوز نشان داد فضا در بازار طلا پس از این که قیمت‌ها تحت تاثیر رشد بازده اوراق خزانه به پایین‌ترین حد در ۸ ماه اخیر نزول کردند، منفی شده است.

تحلیلگران وال استریت قاطعانه نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه مدت بدبین شده‌اند و خوش بینی سرمایه گذاران غیر حرفه ای به پایین‌ترین میزان در چند سال اخیر افت کرده است.

در حالی که تحلیلگران می گویند قیمت طلا در کوتاه مدت همچنان فضا برای پایین‌تر رفتن دارد، بازده بالاتر اوراق قرضه ممکن است بانک مرکزی آمریکا را به دخالت و کنترل منحنی بازده وادار کند.

آدریان دی، رئیس و مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: افت طلا طولانی تر و عمیق تر از آنچه انتظار داشتم، بوده است اما ما به مرحله ای نزدیک شده‌ایم که در آن افراد فروشنده هستند.

در نظرسنجی کیتکو نیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر معادل ۷۱ درصد به کاهش قیمت طلا و سه نفر معادل ۱۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۱ درصد نظر خنثی داشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خُرد، ۱۲۹۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۵۵۳ نفر معادل ۴۳ درصد به افزایش قیمت طلا و ۵۱۲ نفر معادل ۴۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۲۲۳ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

برخی از تحلیلگران اقتصادی بانک سوسایت جنرال فرانسه همچنان بر این باورند که قیمت طلا در بلند مدت روندی نزولی خواهد داشت و افزایش ارزش دلار و بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا موجب کاهش بیشتر قیمت این فلز زرد خواهد شد.  

استفانی آیمس تحلیلگر سوسایت جنرال در این باره می گوید: چشم انداز قیمت طلا همچنان نزولی و کاهشی است و تا زمانی که طلا نتواند به بالاتر از سطوح ۱۲۲۵ تا ۱۲۴۰ دلار در هر اونس برسد این فلز زرد به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۷۷٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha