۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
 افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت پلی اتیلن در سال جاری| نایلون های گلخانه ای به ۴ کشور صادر می شود
«بازار» از مشکلات شرکت های پوششی صنایع گلخانه ای گزارش می دهد

افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت پلی اتیلن در سال جاری| نایلون های گلخانه ای به ۴ کشور صادر می شود

قنبری، مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده نایلون های گلخانه ای معتقد است: علاوه بر حفظ کیفیت برای باقی ماندن در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی باید حاشیه سود را کاهش دهیم. اگرچه در سال جاری شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مواد پلی اتیلن بوده ایم و این امر روی قیمت محصول نهایی تاثیر گذار بوده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کشت گلخانه ای از جمله کشت های روبه توسعه است که دولت برنامه بلند مدتی برای گسترش آن در سطح کشور در نظر گرفته ست. با این هدف که محصولاتی صادراتی در تمام فصول سال با کمترین مصرف آب و بالاترین بهره وری تولید نماید. این در حالی است که ایران به دلیل اقلیم خاصی که دارد در برخی فصول امکان کشت در مناطق گرمسیر و سردسیر کشور میسر نیست. بنابراین توسعه سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای از برنامه های هدفمندی است که از سوی دولت پیگیری می شود.

در این بین اما ابزار و لوازم کشت گلخانه ای از موارد بسیار ضروری است که یا باید در داخل تولید و تامین گردد و یا باید از دیگر کشورهای صاحب نام تهیه شود. با این وجود تولیدکنندگان این بخش نیز مانند دیگر واحدهای تولیدی با مشکلات و چالش هایی روبه رو هستند که امر تولید را تا حدودی سخت می سازد.

اصلی ترین چالش ما و هم صنفی ها ما نوسان قیمتی مواد اولیه مورد نیاز است که ما را نیز وادار به تغییر قیمت می سازد

صالح قنبری، کارشناس فروش یکی از شرکت های تولید کننده نایلون های گلخانه ای در رابطه با عمده چالش هایی که در این بخش با آن رو به رو هستند به «بازار» می گوید: اصلی ترین مشکل ما قیمت انواع مواد است که دائما در حال تغییر است و به تبع آن ما نیز مجبور به تغییر قیمت ها می شویم.

قنبری با بیان اینکه از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرده ایم می افزاید: در حال حاضر فعالیت ما در بحث تولید نایلون های گلخانه، نایلون های کشاورزی و نایلکس است. البته اصلی ترین تولید مجموعه ما تولید نایلون های گلخانه ای است و سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن تولید داریم؛ و امسال نسبت به سالهای قبل تولید بسیار کمتر بوده است.

صادرات نایلون های گلخانه ای به چهار کشور ارمنستان، عراق، پاکستان و عراق
وی در پاسخ به این سوال که نایلون های گلخانه ای شما عمدتا مصرف داخلی است یا صادراتی، می گوید: ما برای تامین بازار داخلی و خارجی  همزمان کار می کنیم و علاوه بر پوشش دادن کلیه شهرهای ایران، صادرات مان عمدتا به کشورهای «ارمنستان، عراق، پاکستان و افغانستان» است.

پلی اتیلن اصلی ترین مواد اولیه ای صنعت ما است که از طریق بورس تهیه می کنیم و در سال جاری افزایشی ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کرده است

قنبری در خصوص ویژگی اصلی تولیدات خود که موجب شده در بازار رقابت کند نیز اظهار می دارد: در حال حاضر نایلون های گلخانه ای با عرض ۱۸ متر نایلون گلخانه را تولید می کنیم که این قابلیت را کمتر شرکتی دارا است. از سوی دیگر کیفیت محصولات ما مهمترین قابلیتی است که روی آن غالبا مانور می دهیم؛ به طوری که الان بزرگترین گلخانه داران ورامین از محصولات ما استفاده می کنند.

نوسان ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت پلی اتیلن در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته
این فعال بخش نایلون های گلخانه ای در خصوص عمده مواد اولیه مورد نیاز و نحوه تهیه آنها نیز می گوید: مواد اولیه ما غالبا پلی اتیلن است که به طور کامل از بورس خریداری می کنیم که قیمت این مواد امسال نسبت به سالهای گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسان داشته است و روند صعودی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در برابر افزایش قیمت مواد اولیه چه سیاستی را به کار گرفته اید تا بتوانید بازارهای تان را نیز حفظ کنید، می گوید: قطعا سودمان را کم کردیم چون مخاطبان ما کشاورزان هستند که منابع مالی محدودی غالبا دارند لذا سود مان را کاهش داده ایم و در عوض میزان فروش را بالا برده ایم.

تاکید گلخانه داران بر ضمانت محصولات و قیمت مناسب نایلون های گلخانه ای است
قنبری همچنین در پاسخ به این سوال که انتظار گلخانه داران از شما به عنوان یک تولیدکننده چیست و چه آیتم هایی را باید برای تامین نیاز آنها در نظر بگیرید تا پذیرای تولیدات شما باشند، می گوید: در درجه اول بحث ضمانت است که خوشبختانه تا به امروز در این مورد به هیچ مشکلی برنخورده ایم اما به طور کلی نایلون های گلخانه ای را ضمانت می کنیم.

وی می افزاید: از سوی دیگر  غالبا تاکید کشاورزان روی قیمت محصول است که در این شرایط بازار، کار برای کشاورز هم باید صرفه اقتصادی داشته باشد تا تولیدات خود را افزایش دهد. به همین دلیل ما نیز غالبا روی قیمت محصولات مانور می دهیم.

قنبری در خصوص برنامه های سال برای سال ۱۴۰۰ این مجموعه نیز اظهار می دارد: قصد داریم که تولید را افزایش دهیم و از سوی دیگر تولیدات دیگری را آغاز کنیم. همچنین ما همواره در پی ارتقای کیفیت محصولات هستیم.

کد خبر: ۷۷٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha