۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
نقش صنعت و دانشگاه در توسعه اقتصادی؛ ضرورت آشنایی دولت با ادبیات بخش خصوصی
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش صنعت و دانشگاه در توسعه اقتصادی؛ ضرورت آشنایی دولت با ادبیات بخش خصوصی

سمنان- موضوع تعامل بین صنعت و دانشگاه و همچنین بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات همواره در استان سمنان مورد بحث است اما هنوز در جذب سرمایه گذارانی که بتوانند میان این سه رکن و همچنین رکن چهارم یعنی جامعه اقتصادی ارتباط برقرار کنند، مشکلاتی وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ارتباط بین صنعت و دانشگاه مدام در سطوح مختلف استان سمنان موردبحث قرار می‌گیرد حتی برای آن نشست‌هایی نیز برگزار و اتاق فکر و اتاق مسئله‌هایی نیز با مشارکت بخش خصوصی و دانشگاه‌ها ایجادشده است اما هنوز آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم شاهد کارهای بزرگ در این حوزه باشیم.

برخی کارشناسان معتقد هستند که در این زمینه موفقیت‌هایی حاصل نمی‌آید مگر اینکه به این دو رکن اصلی یعنی صنعت و دانشگاه، بتوانیم فناوری و جامعه اقتصادی را نیز بیفزاییم در این راستا مسئولان استان سمنان در تکاپو هستند تا بتوانند سرمایه‌گذاران و افرادی را بیابند که قدرت ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشند.

راه‌اندازی مراکز هدایت شغلی
مدیرکل ارتباط با صنعت و دانشگاه وزارت علوم از راه‌اندازی در حاشیه نشست تعامل بین صنعت و دانشگاه‌های استان سمنان و در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه راه‌اندازی مرکز هدایت شغلی در ۴۰ دانشگاه کشور در دستور کار است، گفت: هدف از راه‌اندازی این مراکز تسهیل دریافتن کسب‌وکار و فرصت شغلی و بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه محسوب می‌شود.

راه‌اندازی مرکز هدایت شغلی در ۴۰ دانشگاه کشور در دستور کار است

محمد سعید سیف بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری با همراهی دانشگاه‌ها و صنعت هشت هزار و ۴۲۷ قرارداد حوزه ارتباط صنعت و جامعه و دانشگاه در کشور منعقدشده است و این نشان می‌دهد که ارتباط این ارکان تا چه اندازه در کشور درک شده است.

وی با بیان اینکه ارزش این قراردادها دو هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان است، افزود: دانشگاه‌ها می‌بایست به بحث برند سازی، تجاری‌سازی و ایجاد درآمد از محل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان خود توجه ویژه داشته باشند.

افزایش ارزش‌افزوده تولیدات
مدیرکل ارتباط با صنعت و دانشگاه وزارت علوم با اشاره به ضرورت افزایش ارزش‌افزوده تولیدات، گفت: این امر در حالی حاصل می شود که دانشگاه ها بتوانند تولیدات علمی شان را برند سازی و عرضه نمایند.

سیف بیان کرد: یکی از راه های مهم در کاهش مشکلات تعامل بین بخش ها، تعامل بخش صنعت، استانداری و گردشگری در کنار استفاده از ظرفیت دانشگاه به همراه برنامه‌ریزی دقیق و مدون و به‌کارگیری نیروی کاربلد، متخصص و باتجربه است.

وی درباره اهمیت تعامل بین صنعت و دانشگاه در کنار آنها جامعه،  افزود: در صورت عدم توجه به رشد بیکاری فساد، اعتیاد و سایر مشکلات برای جامعه ایجاد خواهد شد لذا برای پیشگیری می‌بایست از ظرفیت‌ها، امکانات، دستاوردهای موجود دانشگاه‌ها و صنعت استفاده شود.

ارتباط با صنعت از طریق ترویج آموزش
رئیس سازمان صمت استان سمنان نیز با بیان اینکه اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه ورود کرده است، گفت: یکی از چالش های پیش روی پیشرفت صنعت در کشور، عدم ارتباط واقعی و زیرساختی صنعت و دانشگاه و بالعکس است.

در صورت عدم توجه به رشد بیکاری فساد، اعتیاد و سایر مشکلات برای جامعه ایجاد خواهد شد

علی تشنه دل با بیان اینکه با توجه به عقب ماندگی که در این حوزه وجود دارد، علی رغم اقدامات انجام شده، نیاز است تا این موارد تقویت شود، گفت:  تاکنون در قالب طرح فاجد، فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی، ۳۷ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه در بحث طرح کارورز، از سال ۹۷ تاکنون، ۱۵۰ نفر از دانشجویان کارورز به شرکت های تولیدی و صنعتی معرفی شدند، افزود:  در حوزه جذب نیروی فارغ التحصیل جوان در قالب سربازتاپ، ۱۲ نفر سهمیه برای استان تعیین شده است.

تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت
 معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان  نیز با بیان اینکه تقویت ارتباط و تعامل مابین دانشگاه و صنعت، با ارائه راه حل های نوین راهگشای مشکلات حوزه تولید و زمینه ساز توسعه خواهد بود، گفت:  دانشگاه‌ها استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان در حوزه های مختلف را در دستور کار قرار دهند.

فاطمه منصوری بیان کرد: دانشگاه ها این توانمندی را دارند تا با توجه به راهبردهای توسعه استان، راه حل های نوین را برای حل مشکلات صنعت، پیشروی این بخش قرار داده و با ارتقاء فرصت های شغلی، برخی مسائل و مشکلات جامعه را نیز برطرف سازند.

وی افزود: در این بین نیاز است تا دانشگاه‌ها با شناسایی توانمندی ها و ظرفیت ها و تولیدات برتر و شاخص صنعت و کشاورزی استان، بحث برندسازی را در دستور کار قرار داده و صنعت نیز با اعتماد به دانشگاه این ارتباط و تعامل دو جانبه را تقویت کند.

ضرورت توجه به تحقیق و مسئله
معاون استاندار سمنان ادامه داد: صنعت می تواند در بخش تحقیق و توسعه در قالب پژوهش ها و با استفاده از ظرفیت نهادی به نام دانشگاه و تعمیق روابط دوجانبه، با بکارگیری تکنولوژی های استوار بر علم و دانش و نیروی ماهر و متخصص، زمینه توسعه همه جانبه را فراهم سازد.

در بحث طرح کارورز، از سال ۹۷ تاکنون، ۱۵۰ نفر از دانشجویان کارورز به شرکت های تولیدی و صنعتی معرفی شدند

منصوری بیان کرد: ظرفیت های بسیار مطلوبی در دستگاه‌های مهارت‌آموزی استان وجود دارد که باید در قالب شورای مهارت استان از این مهم در راستای پرورش نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده استفاده نمود.

وی افزود:  معاونان برنامه ریزی فرمانداری ها موارد و مسائل مرتبط با بحث ارتباط صنعت و دانشگاه را بررسی، پالایش و آسیب‌شناسی کرده و گزارشات را به منظور رسیدگی و برطرف نمودن کمبود ها و آسیب ها در این حوزه به صورت مستمر ارسال کنند تا با هم افزایی و اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها آینده‌ای بهتر را در این حوزه شاهد باشیم.

ارائه گزارش عملکرد دانشگاه ها ضروری
ارائه گزارش عملکرد اقدامات دانشگاه های استان در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین  ارائه توضیحات در خصوص قرارداد های منعقد شده در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه در استان سمنان یکی از مباحث مهمی بود که در این نشست مطرح شد.

همچنین مسئولان حاضر در این نشست با تاکید بر توجه ویژه به طرح های دانشگاهی با موضوع تحقیق و توسعه مسائل مرتبط با صنعت در شورای برنامه ریزی استان سمنان، بر اهمیت داشتن برنامه در این حوزه تاکید کردند.

 تاکید بر اتخاذ تمهیدات لازم برای پذیرفته شدن دوره های مهارت آموزی دارای استاندارد سازمان فنی و حرفه ای به عنوان واحد درسی دانشجویان به منظور تقویت مهارت آموزی همراه با تحصیل از دیگر مسائلی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

کد خبر: ۷۷٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha