۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
تاسیس شرکت تضمین پول های سپرده گذاران در عراق
پس از چند سال از هم پاشیدگی بانکهای خصوصی ...

تاسیس شرکت تضمین پول های سپرده گذاران در عراق

هفته گذشته و پس از سالها از هم پاشیدگی اوضاع برخی بانک های خصوصی عراق رسما تاسیس شرکت تضمین سپرده ها در بغداد اعلام شد.

به گزارش بازار، به نقل از الجزیره طی سالهای پس از ۲۰۰۳ تعدادی بانک خصوصی در عراق دچار فروپاشی شد از جمله بانک ورکاء، بصره، دار السلام و الاقتصاد و ... و از زمان ورشکستگی این بانک ها تا امروز سپرده گذاران با برپایی تظاهرات منظم در مقابل نهادهای مالی عراقی همچون بانک مرکزی خواستار اعاده اموالشان بوده اند.
اما سرمایه شرکت عراقی تضمین سپرده ها چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دینار (۸۳.۳ میلیون دلار) برآورد می شود که ۴۲ بانک خصوصی، دولتی و خارجی فعال در عراق در کنار شرکت ملی بیمه و صندوق بازنشستگی کارکنان دولت در آن مشارکت دارند.
در همین زمینه ولید عیدی مشاور رئیس بانک مرکزی عراق در گفتگو با الجزیره تصریح کرد که هدف از تاسیس این شرکت تقویت اعتماد شهروندان عراقی به بخش بانکی بوده است.

لازم به ذکر است دولت عراق اخیرا دو طرح ملی را راه اندازی کرده که اولی پرداخت حقوق کارمندان، بازنشستگان و افراد تحت پوشش خدمات اجتماعی از طریق بانک ها بوده و دومی گسترش تجهیزات پرداخت الکترونیک در سراسر کشور است تا از این رهگذر بر تعداد افرادی که با بخش بانکی سروکار دارند بیافزاید. 
ولید عیدی با اشاره به اینکه شرکت ضمانت سپردها طبق استاندادردهای بین المللی تاسیس شده و در هیمن راستا مسیرش به سوی پیشرفت را طی خواهد کرد افزود: همه بانک های مشارکت کننده در این شرکت به مشتری هایشان اعلام خواهند کرد که سپرده هایشان تحت ضمانت شرکت تضمین سپرده ها قرار دارد.
از سوی دیگر علی طارق مدیر عامل انجمن بانک های خصوصی عراق می گوید شرکت ضمانت سپرده ها پوشش لازم برای تضمین اموال افرادی است که فقط در بانک های موجود در عراق سپرده گذاری کرده اند.
وی با اشاره به اینکه این شرکت دو صندوق ایجاد خواهد کرد که یکی ویژه سرمایه گذاری و دومی مخصوص مشارکت در بانک های اسلامی است، خاطر نشان کرد جبران خسارت فوری سقفش ۱۵۰ میلون دینار برای هر سپرده گذاری است که بانک مرکزی بازپرداخت سپرده اش را تایید کرده باشد.
وی در ادامه گفت: تاسیس این شرکت در جذب پولهای انباشته در خانه ها و به جریان انداختن آن در سیستم بانکی و به تبع آن توسعه اقتصاد عراق نقش مهمی خواهد داشت.
طبق ماده ۱۳ قانون شرکت سپرده های بانکی مبلغ های زیر صد میلیون دینار جبران خسارتش ۵۱ درصد و مبلغ های بالای صد میلیون دینار جبران خسارتش ۲۵ درصد است.
 

کد خبر: ۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha