۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
پرونده توتال در ایران نهمین پرونده بزرگ تاریخ رشوه در جهان| هر چه شرکت چندملیتی بزرگتر رشوه‌ها نجومی‌تر!
۱۰ رشوه بزرگ تاریخ کدامند؟

پرونده توتال در ایران نهمین پرونده بزرگ تاریخ رشوه در جهان| هر چه شرکت چندملیتی بزرگتر رشوه‌ها نجومی‌تر!

ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی بازمی‌گردد زمانی که برخی مسئولان شیفته حضور توتال در فاز دو و سه پارس جنوبی شدند. هرچند که به گفته مسئولان هنوز مستنداتی در این باره وجود ندارد اما سایت اینسایدرمانکی پرونده این شرکت را در ارتباط با ایران در لیست ده رشوه بزرگ جهان در طول تاریخ گنجانده است .

گروه آب و انرژی؛ بازار: رشوه‌خواری یکی از جنبه‌های مختلف فساد است که کنترل آن علی‌رغم تمام قوانین وضع شده در کشورها برای جلوگیری از آن، دشوار است، زیرا در همه سطوح اتفاق می‌افتد، چه در مقیاس کوچک مانند راننده ای که با رشوه به افسر راهنمایی و رانندگی برای دور شدن از نقض استفاده نکردن از کمربند ایمنی می‌دهد چه در دامنه وسیع‌تری که اتفاق می‌افتد. مثلاً وقتی یک شرکت دارویی برای تبلیغ محصولات خود به پزشکان رشوه می‌دهد و سابقه داشته که بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای رسیدن به منافع خود رشوه می‌دهند.

 در ادامه مطلب ترجمه شده سایت اینسایدرمانکی را با اندکی تغییر و توضیحات بیشترمی خوانید که به ترتیب داستان ده رشوه‌خواری بزرگ را بیان کرده است. در عین حال نگاهی به  پرونده های بزرگترین رشوه های پرداخت شده و جریمه های پرداختی نشان می دهد که هر چه شرکت های چند ملیتی بزرگتر باشند ، رشوه های پرداختی انها برای گرفتن پروژه ها بزرگترند.

۱۰- دایملر

شرکت اتومبیل‌سازی آلمان "دایملر" ۱۸۵ میلیون دلار به ایالات متحده آمریکا پرداخت کرد تا در سال ۲۰۱۰ اتهام رشوه‌خواری و فساد مالی را تسویه کند. این شرکت برای به‌دست‌آوردن قراردادهای دولتی بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸ به مقامات خارجی پول و هدایا می‌داد و بیش از ۵۶  میلیون دلار به حدود ۲۰۰ مورد در ۲۲ کشور مختلف کشف شد.

۹- توتال

شرکت نفت فرانسه، توتال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی در جهان است که به پرداخت رشوه‌های فراوان از جمله رشوه ۱۵ میلیون یورویی در ایتالیا در سال ۲۰۰۸ و رشوه ۶۰ میلیون دلاری به مقامات وقت مرتبط با شرکت گاز در ایران متهم شد.

 این رشوه‌ها بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سود برای شرکت به ارمغان آورد، اما در نهایت به دلیل رسوایی رشوه جریمه‌های حدود ۴۰۰ میلیون دلاری را پرداخت کرد.

ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی است و این موضوع مربوط به حضور توتال در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی است. به گفته مسئولان شرکت گاز البته هنوز مستنداتی در این باره وجود ندارد، اما این مطلب نشان می‌دهد که دستکم پرداخت رشوه به سه متهم اصلی پرونده به اثبات رسیده است.

 پرونده مذکور پرونده‌ای پیچیده بود که رسانه‌های وقت آن را به آقازاده‌ای متصل می‌دانستند که در زمان رسیدگی پرونده در فرانسه به «آقازاده زندانی» معروف شده بود. سایت میز نفت درباره این پرونده نوشته بود: سه متهم اصلی پرونده فساد مالی شرکت توتال در عقد قرارداد با ایران که پیشتر تحت پیگرد قضایی داشتند، درگذشته اند و تنها شریکشان معروف به آقازاده زندانی ردپای بزرگی نیز در قرارداد استات اویل و کرسنت داشت همچنان در ایران زندگی می‌کند.

۸- کلوگ براون و روت «Kellogg Brown and Root»

 شرکت ساختمانی آمریکایی «Kellogg Brown and Root» در پرداخت رشوه‌های زیادی از جمله رشوه میلیارد دلاری به مقامات نیجریه برای گرفتن قراردادهای خارجی مشارکت داشت و این شرکت با پرداخت ۴۰۲ میلیون دلار جریمه و حبس ۳۰ ماه مدیرعامل سابق آن تاوانش را پس داد.

۷- سیستم‌های بی آی ای «BAE»

سیستم‌های بی آی ای، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنایع هوافضا و دفاع، به پرداخت رشوه برای فروش سلاح به چندین کشور از جمله شیلی، تانزانیا، آفریقای جنوبی و رومانی متهم شد. بااین‌حال، این شرکت هنوز هم از قبول اتهام پرداخت رشوه خودداری کرده است.

اما در نهایت او به دلیل اتهامات فساد در خارج از کشور ۴۰۰ میلیون دلار به ایالات متحده آمریکا و ۳۰ میلیون پوند به انگلیس پرداخت.

۶- صندوق توسعه مالزی «۱MDB»

 رسوایی صندوق توسعه مالزی «۱MDB» در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، زمانی که نخست‌وزیر پیشین مالزی نجیب رزاق به انتقال حدود ۷۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه مالزی به‌حساب‌های بانکی خود و کشف ده‌ها میلیون دلار دارایی در خانه‌اش متهم شد.

 به دلیل فساد، بدهی‌های صندوق توسعه مالی  به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسید که حدود ۳ میلیارد دلار آن مربوط به اوراق قرضه منتشر شده توسط دولت بود. گلدمن ساکس در این پرونده نقش داشته و با انتشار میلیاردها دلار اوراق قرضه در سواستفاده از بودجه کمک کرده بو.

۵- اودبرچت «Odebrecht»

اودبرچت شرکت ساختمانی برزیل، اعتراف کرد که رشوه را نه‌تنها در برزیل بلکه در ۱۲ کشور دیگر پرداخت کرده است.

 برای تأمین قرارداد این شرکت بیش از ۷۸۸ میلیون دلار رشوه در سراسر آمریکای لاتین بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۶ پرداخت کرده و این جرایم باعث شد تا مدیرعامل آن نزدیک به ۲۰ سال در زندان برود و بعدها شرکت در سال ۲۰۱۹ تقاضای ورشکستگی کند.

۴- زیمنس

 شرکت آلمانی "زیمنس" برای تأمین قرارداد رشوه‌های زیادی پرداخت کرد. این شرکت در پرداخت بیش از ۱.۳ میلیارد دلار رشوه در آلمان و چندین کشور دیگر نقش داشت. در نهایت، زیمنس جریمه‌های متعددی که اندازه آن بیش از ۸۰۰ میلیون دلار بود به ایالات متحده آمریکا و آلمان پرداخت که بزرگ‌ترین جریمه رشوه در سال ۲۰۰۸ بود.

۳- پول‌شویی ترویکا Troika

«Troika» یک شرکت نیست، زیرا اصطلاح "Troika Laundromat" برای حدود ۷۰ شرکت جعلی که برای پول‌شویی مبالغ هنگفت تأسیس شده بودند به کار می‌رفت. به همین دلیل برای تبدیل و مخلوط کردن پول کثیف به پول بی‌دردسر  و تمیز از روسیه به کشورهای غربی منتقل شد.

۲- گلکسواسمیت کلین «GlaxoSmithKline»

شرکت دارویی انگلیسی گلکسو اسمیت کلین «GlaxoSmithKline» پس از دست‌داشتن در رسوایی بازاریابی برخی از داروها بدون تأیید رسمی و همچنین پرداخت رشوه به پزشکان برای تبلیغ داروهای خود با هزینه رقبا، با جریمه ۳ میلیارد دلاری روبرو شد.

اگرچه این ۳ میلیارد دلار مبلغ هنگفتی است، اما بسیاری از مردم این مبلغ را جریمه‌ای ناچیز در مقایسه با سود حاصل از فروش این داروها در حدود ۲۵ میلیارد دلار اعلام کردند.

 ۱- ایرباس

 شرکت اروپایی "ایرباس" در لیست بزرگ‌ترین پرونده‌های رشوه‌خواری در تاریخ شرکت‌ها قرار گرفت، زیرا این شرکت به دلیل پرداخت رشوه به مقامات چندین کشور بیش از ۵ میلیارد دلار به فرانسه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا جریمه پرداخت کرد.

منبع: Insider Monkey

کد خبر: ۷۶٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha