۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
۳۰ درصد واحدهای تولیدی کم شدند؛ افزایش ۶۰ درصدی قیمت تولید
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

۳۰ درصد واحدهای تولیدی کم شدند؛ افزایش ۶۰ درصدی قیمت تولید

مشهد- افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر روی مواد اولیه وارداتی و از طرفی سایه‌اندازی کرونا بر بازار حالا تأثیرات خود را با تعطیلی واحدهای تولیدی و از طرفی افزایش قیمت تولید و بی‌رغبتی مشتریان برای خرید تولیدات داخلی نشان می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارچه کش‌باف نوعی پارچه تریکو است که در انواع گوناگون تولید می‌شود و تولید عمده پارچه کش‌باف نازک در کارخانه‌ها نساجی به‌صورت خیلی وسیع انجام می‌شود .

اگر بخواهیم یک شهر را که بازار بسیار خوبی درزمینهٔ انواع پارچه تریکو داشته معرفی کنیم، باید مشهد را نام برد. در این شهر انواع مختلفی از پارچه تریکو ارائه‌شده و در شرکت‌های مختلف کاربرد دارد. و تولیدکنندگان بسیاری برای تولید پوشاک با این نوع پارچه مشغول به کار هستند.

چون نیاز به پارچه و لباس همیشه در بازار وجود دارد برای همین تولید پارچه کش‌باف نیز رشد و گسترش پیداکرده است و تنوع تولید این پارچه فراوان هست و همیشه بازار خوب و پررونقی داشته است اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها از جانب ستاد ملی کرونا رونق این صنف هم از بین رفته است و تولیدکنندگان این عرصه را دچار ضررهای جبران‌ناپذیری کرده است.

به همین بهانه گفت‌وگو کوتاهی با جواد مفیدی رئیس اتحادیه فروشندگان تریکو کشباف مشهد داشتیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

* چند فروشنده تریکو در سطح مشهد داریم ؟
فروش نخ تریکو در حال حاضر در سطح گسترده‌ای انجام می‌گیرد و در حال حاضر در شهر مشهد ۱۱ هزار واحد صنفی در ۲۳ رسته مشغول به فعالیت هستند، شیوع کرونا تعطیلی و اعمال محدودیت بر کسب‌وکارهای مختلف را به دنبال داشت و در برخی مشاغل مانند این حوزه خسارت کرونا غیرقابل‌جبران بود.

۳۰ درصد واحدهای تولیدی کم شدند؛ افزایش ۶۰ درصدی قیمت تولید

تعطیلی‌های اجباری باعث شد تا اجناس روی دست فروشندگان پوشاک بماند به‌طوری‌که تاریخ انقضای پوشاک فصل با پایان فصول سر می‌رسد اما فروش کافی لباس صورت نمی‌گیرد لذا اجناس روی دست فروشندگان می‌ماند و ضرر می‌کنند.

فروش پوشاک به‌هیچ‌وجه ارزش‌افزوده ندارد و تعطیلی‌های اجباری جز ماندن اجناس روی دست واحدهای صنفی و ورشکستگی آنان ثمری برای واحدهای صنفی نداشت.

* چند درصد واحدهای تولیدی تعطیل شدند؟
در صنف تریکو هم از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۳۰ درصد از واحدهای صنفی به دلیل عدم تأمین هزینه‌ها و نداشتن درآمد کافی اقدام به جمع‌آوری مکان صنفی کردند.

با توجه به موقعیت استثنایی شهر مقدس مشهد به دلیل حضور بارگاه منور رضوی، اقتصاد این شهر وابسته به گردشگری است که در حال حاضر به علت نبود گردشگر و اعمال محدودیت‌ها از سوی ستاد مقابله با کرونا، اکثر واحدهای مستقر در مجاورت حرم مطهر به علت نبود مسافر به‌صورت تعطیل یا غیرفعال هستند  و به علت کاهش تقاضا میزان فروش نزدیک به صفر هست که موجب بروز مشکلات متعددی شده است.

* تحریم‌ها تا چه حد بر تولید تأثیر داشته است؟
تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان را در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه ساخته و برگرانی مواد اولیه تأثیر مستقیم داشته است و طبیعی است این موضوع برافزایش قیمت تولید تأثیر گذاشته است.

از طرف دیگر با افزایش شدید قیمت مواد اولیه، تولیدکننده نیز با خود فکر می‌کند که شاید تولید این جنس بازدهی لازم را در بازار نداشته‌ باشد و به همین دلیل تولید نمی‌کند.

صنف پوشاک در پی شیوع ویروس کرونا آسیب زیادی دیده است؛ چراکه علاوه بر خساراتی که تاکنون متحمل شده باید منتظر ضررهای پساکرونایی در این صنف نیز باشیم.

* قیمت پوشاک چقدر افزایش‌یافته است؟
باید اذعان کرد افزایش مواد اولیه موجب شده تا در یک سال اخیر شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت پوشاک باشیم.

افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت تمام‌شده کالا می‌شود و به همین علت است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش چندین برابری قیمت پوشاک بودیم .

در حال حاضر با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟
با توجه به شرایط اخیر و همچنین رکود بازار و نبود تقاضا ، یکی از عمده‌ترین مشکلات ما انباشت سرمایه در فروشگاه‌هاست و چون بازار پوشاک تابع فصل  و مد است  و همین موضوع نیز بر تعطیلی حدود ۳۰درصد از واحدهای صنفی پوشاک تأثیر گذاشته است.

همچنین لازم به ذکر است وقتی واحد صنفی در زمستان فروشی نداشته باشد به دلیل عدم بازگشت سرمایه قادر به تأمین کالای موردنیاز متناسب با فصل بعدی نیست.

از طرفی پرداخت مالیات،بیمه تأمین اجتماعی ، عوارض پسماند و  موعد سررسیدهای بانکی در شرایط کنونی کرونا و نبود حمایت‌های حداقلی از سوی دولت مشکلات صنوف وابسته به پوشاک را دوچندان کرده است.

۳۰ درصد واحدهای تولیدی کم شدند؛ افزایش ۶۰ درصدی قیمت تولید

متأسفانه افزایش بی‌ضابطه اجاره‌بهای واحدهای تولیدی نیز بر مشکلات آنان افزوده و همه دست‌به‌دست هم داده تا این واحدها به سمت تعدیل نیرو و کاهش تولید بروند.

* پوشاک چینی و قاچاق چه تأثیر بر بازار شما داشته است؟
اغلب پوشاک وارداتی از چین یک‌بارمصرف و بی‌کیفیت است و باید اذعان کرد واردات بی‌رویه پوشاک چینی باعث رکود و ورشکستگی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی در مشهد شده و این صنف را با چالش مواجه کرده است.

ارزانی جوراب‌ها و پوشاک تریکویی چینی باعث شده که به تولیدات داخلی در این زمینه آسیب‌های جدی وارد شود.

* انتظارات شما از دولت چیست؟
پرداخت تسهیلات بانکی با تنفس حداقل یک‌ساله و بازپرداخت بلندمدت با بهره کم، بخشودگی مالیات سال ۹۹ صاحبان مشاغل به‌شدت آسیب‌دیده از کرونا مخصوصاً پوشاک ،کاهش عوارض پسماند، تشویق مالکین واحدهای تجاری با ضمانت حمایت‌های دولتی (معافیت قسمتی از مالیات مستغلات)به جهت مساعدت با مستاجرین در خصوص پرداخت اجاره‌بها از اهرم‌هایی است که دولت برای تولید و حمایت این صنف می‌تواند از آن استفاده کند.

* آیا راهکار یا پیشنهادی دارید؟
قیمت‌ پوشاک متناسب با شرایط فعلی اقتصادی خانواده‌ها نیست و بسیاری از خانواده‌ها قدرت تهیه پوشاک را ندارند این امر موجب ضرر به خانوار و اقتصاد کشور است و کاهش فروش کسبه موجب بیکاری بسیاری از افراد می‌شود لذا باید تلاش شود وضعیت اقتصاد هرچه زودتر رویه به حالت سابق برگردد مخصوصاً شهر مشهد که اقتصاد آن متأثر از ورود زائر هست و تدابیر لازم هرچه زودتر انجام شود.

کد خبر: ۷۶٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha