۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
دولت از «بیت کوین» بهره می برد! | «نه» قاطع بانک مرکزی به سرمایه گذاران برای ورود به بازار رمز ارزها
«بازار» گزارش می دهد

دولت از «بیت کوین» بهره می برد! | «نه» قاطع بانک مرکزی به سرمایه گذاران برای ورود به بازار رمز ارزها

با وجودی که بازار رمز ارزها طی یک ماه اخیر با نوسان شدیدی همراه و البته سود سرشاری را نصیب سرمایه گذاران کرده است، کارشناسان به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه قوی و مشخص ورود به آن را پرریسک و احتمال زیان ده شدن سرمایه گذاران را دور از ذهن نمی دانند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از رکورد زنی های پی در پی بیت کوین و رسیدن قیمت آن به حدود ۶۰ هزاردلار اما طی دو هفته اخیر نرخ این نوع رمز ارز با افت و خیزهایی همراه شده است و با وجود هشدار کارشناسان نسبت به ریسک پذیر بودن معامله آن بازهم سرمایه گذاران در چنین بازاری فعال بوده چرا که بیت کوین و سایر رمزارزها توانسته اند در این چند ماه سودهای سرشاری را نصیب سرمایه گذاران خود کنند.
حال از آنجایی که بازار سرمایه روزهای ناخوشی را سپری می کند و سایر بازارهای سرمایه گذاری نیز شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری و سود آوری ندارند، بنابراین خیلی از سرمایه گذاران جوان با کوچ از این بازار رسمی و ورود به بازارهای مجازی غیررسمی اما جذاب چون معامله رمز ارزها درصدد حفظ ارزش سرمایه های و کسب سود از این بازار نوپا هستند.
هرچند طبق قانون مبادله رمزارزها از لحاظ قانونی در کشور ممنوع و بانک مرکزی نیز تاکید دارد؛ خطر رمز ارزها بسیار زیاد است اما با وجود نبود قانونگذاری معامله رمز ارزها در کشور ولی این بازار همچنان از جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران برخوردار است.

ضرورت ایجاد سازو کار لازم برای معامله قانونی رمز ارزها در کشور
 محسن رضایی صدرآبادی، کارشناس اقتصاد فضای مجازی در گفتگو با خبرگزاری بازار معتقد است؛ بانک مرکزی باید سازو کار قانونی لازم معامله رمز ارزها را در کشور مهیا کند چرا که با قانونمند کردن معامله بیت کوین و سایر رمز ارزها شرایط برای معامله گران این بازار مجازی آسان و سرمایه گذاران از چند و چون ورود و سرمایه گذاری در چنین بازار جدیدی آگاه می شوند.
وی با بیان اینکه کم کاری های دولت، مجلس و بخش های مرتبط در خصوص ساماندهی چنین بازاری کاملا مشهود و ملموس است افزود: اگر قوانینی متقن و اصولی در این زمینه وجود داشته باشد معامله در چنین بازاری اصولی انجام خواهد شد.

هرچند رمز ارزها اکنون به عنوان یک پول در دنیا شناخته شده و فعالان این بازار از طریق چنین بازار مجازی به سودهای هنگفتی رسیده اند اما به نظر می رسد سرمایه گذاران برای ورود به هر بازار یا بیزنسی باید جوانب لازم را در نظر گیرند و با علم و تحقیقات اقدام به سرمایه گذاری کنند

رحمان معصوم پورامیرآبادی، کارشناس مالی نیز درباره تبعات سخت ورود ناآگاهانه سرمایه گذاران به بازار رمزارزها و بیت کوین گفت: هرچند رمز ارزها اکنون به عنوان یک پول در دنیا شناخته شده و فعالان این بازار از طریق چنین بازار مجازی به سودهای هنگفتی رسیده اند اما به نظر می رسد سرمایه گذاران برای ورود به هر بازار یا بیزنسی باید جوانب لازم را در نظر بگیرند و با علم و تحقیقات اقدام به سرمایه گذاری کنند.

کوچ سرمایه گذاران از بورس به بازار ارزهای دیجیتال
وی به زیانده شدن خیلی از سرمایه گذاران بی تجربه با سقوط شاخص ها دربورس اشاره کرد و افزود: رشد شاخص ها و سودآوری سرمایه گذاران در بورس موجب شد تا اوایل سال جاری همه مردم برای کسب سود به بازار سرمایه حمله ور شوند اما به دلیل ناشی بودن بخش عمده ای از معامله گران و سرمایه گذارانی که نحوه چگونگی معاملات را نمی دانستند متاسفانه با زیان شدید مواجه شدند.
این کارشناس بازار مالی خاطر نشان کرد: اکنون نیز بازار مجازی رمز ارزها سرنوشتی چون بازار سرمایه در کشور را سپری می کند و با وجودی که قیمت ها در قله قرار دارد اما عده ای از روی ناآگاهی وارد چنین بازاری شده که البته با توجه به سرازیری قیمت رمزارزها معلوم نیست سرمایه این افراد در بازار مجازی چه خواهد شد.

کسی باید به بازار مجازی رمز ارزها ورود کند که این بازار را به خوبی بشناسد، همبستگی بین رمز ارزها را به دقت بررسی کند و سایت های رسمی و فیک را از هم تشخیص دهد علاوه بر این با استفاده از ابزارهای قوی و مشاوره ای کارشناسانه پا به این عرصه بگذارد تا مشکلی سرمایه او را تهدید نکند.

معصوم پورامیرآبادی افزود: کسی باید به بازار مجازی رمز ارزها ورود کند که این بازار را به خوبی بشناسد، همبستگی بین رمز ارزها را به دقت بررسی کند و سایت های رسمی و فیک را از هم تشخیص دهد علاوه بر این با استفاده از ابزارهای قوی و مشاوره ای کارشناسانه پا به این عرصه بگذارد تا مشکلی سرمایه او را تهدید نکند.

داد و ستد نفتی از طریق بیت کوین
وی افزود: خیلی از دولت ها توانسته اند از طریق بیت کوین اقدام به فروش نفت یا خیلی از کالاهای دیگر حتی در شرایط محدود شوند  و از این طریق به درآمدهای بالایی دست یابند. البته در ایران دولت حامی معامله رمز ارزهای دیجیتال برای خود است اما قانونی شفاف و منسجمی برای ورود مردم به این بازار نوپدید و جهانی را ندارد. این در حالی است شرکت گوگل و برخی کشورهای دنیا معامله در این بازار را قانونی اعلام کرده اند.  
محمدرضا مانی یکتا معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفت: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع و مردم بدانند خطرهای این رمز ارزها بسیار زیاد است چرا که پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارزها تشکیل شده است.

هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارزها وجود ندارد
وی با بیان اینکه در موضوع رمز ارزها با یک پدیده روبرو هستیم که اثر آن در کشورها یکنواخت نیست گفت: هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارزها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال ۲۰۱۶ افزایش نداشته است. در سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات روزانه رمز ارزها ۱۳۰ میلیارد دلار بوده که همچنان این رقم حفظ شده است و به دلیل غیر مجاز بودن این حوزه برآورد دقیقی از مبادلات آن در کشور وجود ندارد.  
وی افزود: شش هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد که ۶۰ درصد سهم این بازار در اختیار بیت کوین است البته به علت پشتوانه نداشتن رمز ارزها نوسانات قابل ملاحظه‌ای در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد در روز برای آن وجود دارد.

مانی یکتا افزود: به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ بیت کوین ۲۰ هزار دلار افزایش قیمت داشت، اما در چند ساعت بهای آن کاهش بسیار زیادی داشت.

وی گفت: شبکه تراکنش‌های بیت کوین کاملا شفاف است، اما برعکس بازارهای سرمایه‌ای در فضای مبادلات رمز ارزها نهاد ناظری وجود ندارد و عرضه گسترده و ناگهانی آن موجب افزایش یا کاهش شدید قیمت رمز ارزها می‌شود.

آینده رمز ارزها قابل تحلیل نیست، حدود سه و نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور ماست

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه آینده رمز ارزها قابل تحلیل نیست افزود: حدود سه و نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور ماست.
مانی یکتا گفت: دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمز ارزها و صرافی‌های مجاز این هفته در بانک مرکزی نهایی شد و نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی رمز ارزها قرار می‌گیرد.
همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: براساس نظر کارگروهی، در مصوبه هیئت وزیران مبنی بر غیر مجاز بودن مبادلات رمز ارزها اصلاحاتی انجام و قرارشد کسانی که به صورت رسمی رمز ارز استخراج می‌کنند بتوانند برای واردات از آن استفاده کنند.
وی افزود: بنابراین مقررات آن را آماده و به زودی چند صرافی مشخص می‌کنیم تا ثبت سفارش‌هایی که به صرافی‌ها داده می‌شوند بتوانند برای واردات از طریق رمز ارزها، تامین ارز کنند.
همتی گفت: خرید و فروش رمز ارزها فقط برای کسانی است که رسمی تولید می‌کنند و فقط باید برای واردات کالا از آن استفاده شود و مبادله رمز ارزها بین یکدیگر مجاز نیست.

تصمیم مجلس برای ضابطمند کردن معاملات رمز ارزها
 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز دراین برنامه گفت: مجلس از دو سال پیش به موضوع رمز ارزها وارد شد و نشست‌هایی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نیرو برگزار کرده است.
وی افزود: موضوع رمز ارزها در مجلس یازدهم نیز در دستور کار قرار گرفته است و گزارش جمع بندی نشست‌ها با دستگاه‌های مختلف در صحن علنی مجلس است و تصمیم داریم همه دستگاه‌ها با بستر شفاف و ضابطه‌مند کردن رمز ارزها آن را در اختیار اقتصاد ملی قرار دهند.

بانک مرکزی اخیرا اقداماتی برای مدیریت فضای رمز ارزها انجام داده است، اما از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه وارد حوزه رمز ارزها نشوند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی اخیرا اقداماتی برای مدیریت فضای رمز ارزها انجام داده است، اما از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه وارد حوزه رمز ارزها نشوند.
وی گفت: جمع بندی تصمیمات درباره رمز ارزها را به زودی در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی می‌کنیم.  
محسن رضایی کارشناس اقتصاد دیجیتال نیز در این برنامه با بیان تاریخچه‌ای از شکل گیری رمز ارزها گفت: صاحبان رمز ارزها اعتقاد دارند دولت و بانک‌ها نباید در خلق پول و تراکنش‌ها دخالت کنند و در این حوزه صاحب حساب و مشخصات حساب، مقصد نامشخص است.  وی افزود: قیمت رمز ارزها بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد و اعتباری است.
 رضایی با بیان اینکه بیشتر کشورها در زمینه رمز ارزها یا سکوت یا آن را ممنوع کرده اند گفت: کشوری که رمز ارزها را قانونی اعلام کرده باشد وجود ندارد و چون رمز ارزها پشتوانه دولتی ندارند و نوسانات قیمت آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

جایی برای شکایت از کلاهبرداری در حوزه معاملات رمز ارز ها وجود ندارد
این کارشناس اقتصاد دیجیتال افزود: تحلیل‌ها در رمز ارزها امکان پذیر و قابل اعتنا نیست و جایی برای شکایت از کلاهبرداری‌ها در این حوزه وجود ندارد.

وی گفت: ۴ تا ۶ هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که هیچ کس نمی‌تواند درباره افزایش یا کاهش بهای آن‌ها در آینده اظهار نظر کند.

 رضایی گفت: ریسک بازار رمز ارزها فقط در نوسان قیمت نیست بلکه به دلیل تحریم‌های ایران ممکن است کیف پولی که در آن رمز ارزها را قرار داده ایم بلوکه شود و از بین برود.

در زمینه ساماندهی صرافی‌ها برای رمز ارزها قانونی وجود ندارد و شبکه ملی اطلاعات نیز برای ساماندهی سایت‌هایی که در کشور فعالند راه اندازی نشد بنابراین مردم نمی‌توانند معتبر بودن یا نبودن سایت‌ها را در بخش رمز ارزها تشخیص دهند البته اگر سایتی معتبر نیز باشد به دلیل تحریم‌ها هر لحظه امکان مسدود شدن حساب وجود دارد

این کارشناس اقتصاد دیجیتال افزود: در زمینه ساماندهی صرافی‌ها برای رمز ارزها قانونی وجود ندارد و شبکه ملی اطلاعات نیز برای ساماندهی سایت‌هایی که در کشور فعالند راه اندازی نشد بنابراین مردم نمی‌توانند معتبر بودن یا نبودن سایت‌ها را در بخش رمز ارزها تشخیص دهند البته اگر سایت معتبری نیز باشد به دلیل تحریم‌ها هر لحظه امکان مسدود شدن حساب وجود دارد.

وی گفت: نظارتی روی کانال‌های تلگرامی که رمز ارزها را تبلیغ می‌کنند وجود ندارد.

رضایی افزود: تا موضوعی در کشور به تهدید و بحران تبدیل نشود درباره آن چاره اندیشی نمی‌کنیم و اکنون که مردم به دلیل نا امیدی از بورس به سمت رمز ارزها رفته اند هیچ سیاست گذاری در این عرصه وجود ندارد.

مبادله رمز ارزها در کشور قابل رصد نیست
حسین خسروپور کارشناس ارزهای دیجیتال نیز در این برنامه گفت: به دلیل غیر قانونی بودن رمز ارزها در کشور میزان مبادله آن در کشور قابل رصد نیست، اما بر اساس تراکنش‌ها از فروردین سال ۹۸ تا فروردین سال ۹۹، سی و هفت هزار میلیارد ریال مبادله رمز ارزها در کشور اتفاق افتاده است.

وی افزود: در سال ۹۶ بهای بیت کوین از ۲۰ هزار دلار به ۵ هزار دلار کاهش داشت که نشان می‌دهد این عرصه به ویژه برای کسانی که سواد دیجیتالی ندارند بسیار خطرناک است.
خسروپور گفت: رفتار شبکه جهانی ارزهای دیجیتال مانند نهادهای بورسی است، اما آینده رمز ارزها به دلیل شدید بودن نوسانات آن حداکثر ۳۰ تا ۴۰ درصد قابل پیش بینی است.
این کارشناس ارزهای دیجیتال افزود: کلاهبرداری بزرگی در زمینه رمز ارزها اتفاق افتاده است و قانونی برای کنترل هوشمندانه رمز ارزها وجود ندارد.
بنا به این گزارش، با وجودی که کارشناسان نسبت به ریسک پذیر بودن معاملات در بازار ارزهای مجازی هشدار های لازم را می دهند اما هنوز خیلی ها هستند که بدون علم و آگاهی وارد چنین بازاری می شوند در چنین شرایطی است که سرمایه گذاران این بازار باید هر لحظه منتظر ازبین رفتن سرمایه های خود در این بازار مجازی باشند.

کد خبر: ۷۶٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha