۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
اجرای طرح رجیستری باعث شفاف‌سازی بازار دیجیتال شده است
رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن موبایل ایران:

اجرای طرح رجیستری باعث شفاف‌سازی بازار دیجیتال شده است

قربانی، رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن موبایل ایران گفت: ۹۸ درصد از بازار تلفن همراه تا پیش از رجیستری قاچاق بود، اما هم اینک تمام تلفن‌های همراه‌های وارداتی قانونی هستند.

به گزارش بازار، رضا قربانی در آغاز در خصوص برخی اظهار نظرها درباره هزینه رجیستری گفت: اساساً چیزی با عنوان هزینه رجیستری وجود ندارد اما متأسفانه اغلب کاربران تلفن های همراه گمان می کنند هزینه ای بابت رجیستری تلفن همراه گرفته می شود. وقتی رجیستری انجام می شود، در حقیقت جلوی قاچاق کالا گرفته شده و بنابراین تلفن همراه از مبادی قانونی وارد کشور می شود که طبیعتاً باید سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند.

وی با تصریح بر اینکه طرح رجیستری تلفن همراه از نظر شفاف سازی بازار موبایل کاملاً موفق بوده است، یاد آور شد: ۹۸ درصد از بازار تلفن همراه تا پیش از رجیستری از طریق قاچاق تأمین می شده است اما هم اینک تمام تلفن های همراهی که وارد کشور می شوند، قانونی هستند. بنابراین امروز هیچ‌کس نمی تواند به دلیل اجرا شدن طرح رجیستری، حتی یک موبال قاچاق وارد کشور کرده و از آن استفاده کند.

عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن موبایل ایران اجرای طرح رجیستری را مانع قاچاق ارز نیز دانست و عنوان کرد: وقتی کالایی به صورت قاچاق وارد کشور می شود، ارز آن نیز بر بازار غیر رسمی کشور فشار می رود و منجر به بالا رفتن قیمت ارز می شود.

وی اشاره کرد: قبلاً با سوء استفاده از چمدان های مسافری، قاچاق تلفن همراه صورت می گرفت، یعنی افراد به اسم مسافر تلفن همراه را وارد کشور کرده و اقدام به رجیستری می کردند که امروز جلوی آن گرفته شده است. بنابراین امروز قاچاق تلفن همراه نه به صورت کلان و نه به صورت خرد اتفاق نمی افتد.

قربانی با بیان اینکه تلفن همراه در ایران از ترکیه و دبی ارزان تر است، اظهار کرد: امروز نه تنها تلفن همراه گران تر از دوران پیش از رجیستری نیست بلکه ارزان تر هم است. امروز می توانید با حدود ۴ میلیون تومان یک تلفن همراه خیلی خوب خریداری کنید.

عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن موبایل ایران با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۱۳۹۸ مصوب شد تمام تجهیزات دیجیتالی که سیم کارت دریافت می کنند، باید رجیستر شوند، بیان کرد: قرار بود در فاز دوم رجیستری تلفن همراه، تمام ابزارهای دیجیتال از جمله تبلت و ساعت های هوشمند رجیستری شوند اما در آن زمان اجرا نشد. این مسئله سبب شد مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و آن را بر اساس قانون تصویب کند.

کد خبر: ۷۶٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha