۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
تعیین تکلیف سند دخل و خرج کشور با حکم حکومتی
تدبیری راهگشا برای بودجه ۹۹؛

تعیین تکلیف سند دخل و خرج کشور با حکم حکومتی

لایحه بودجه ۹۹ با اتمام بررسی در کمیسیون تلفیق با درخواست رییس مجلس از مقام معظم رهبری به دلیل شرایط خاص کشور به شورای نگهبان ارسال شد و به این ترتیب پیشنهادات بودجه چند دوازهم برای سال آینده منتفی است.

اسدالله خسروی- خبرگزاری بازار: لایحه بودجه سال آینده ۵ اسفندماه جاری در مجلس شورای اسلامی با رای حداکثری نمایندگان رد و قرار شد به دولت عودت داده شد  تا کار بررسی مجدد آن انجام شود.

نمایندگان مردم در خانه ملت عدم شفافیت بودجه، ناکارآمد بودن آن، فشار مضاعف به تولید کنندگان از ناحیه اخذ مالیات، تبعات فروش اوراق مشارکت و احتمال کسری فراوان بودجه برای سال آینده را عمده عیوب بودجه سال ۹۹ عنوان و خواستار بررسی مجدد آن از سوی دولت شدند.

این اقدام مجلس در حالی بود که نماینده مجلس قبلا لایحه بودجه سال آینده را در کمیسیون تلفیق تایید کرده بودند و به عقیده برخی رد کلیات بودجه تاحدودی تسویه حساب خیلی از نمایندگان مجلس با دولت بوده است چرا که بعضی از نمایندگان اذعان داشتند دولت آنها را تنها گذاشته است، از طرفی نیز چون بخش عمده ای از نمایندگان مجلس در دور جدید (مجلس یازدهم) به نوعی رد صلاحیت و یا از رای کافی مردم برخوردار نشده بودند با چنین رفتاری خواهان انجام بار مسئولیت بودجه غیر شفاف بر دوش نمایندگان مجلس آینده بودند.

همچنین  تعدای دیگر از نمایندگان معتقد بودند چنانچه با لایحه بودجه متورم سال آینده بدون بررسی مجدد و اصلاح ساختاری موافقت شود، یادگار خوبی از عملکرد آنها به جای نمی ماند. حال گذر از اظهار نظرهای متفاوت نسبت به رد بودجه لایحه سال ۹۹ اما بالاخره نمایندگان در جلسه علنی پنجم اسفند ماه جاری مجلس با کلیات لایحه بودجه سال آینده مخالفت کردند.

چرا لایحه بودجه عودت داده شد؟

ابتدا قرار بود لایحه بودجه سال آینده به دولت عودت و سازمان برنامه و بودجه برخی از بندهای آن را اصلاح کند. اما یک روز پس از رد کلیات بودجه، نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که کار بررسی لایحه بودجه ۹۹ بهتر است در مجلس و توسط کمیسیون تلفیق انجام شود که نمایندگان مجلس در جلسه غیر علنی با چنین ایده ای موافقت کردند.

علت موافقت نمایندگاه مجلس با اصلاح لایحه بودجه این بود که برخی نمایندگان معتقد بودند بودجه سال آینده ۳ دوازدهم تصویب شود و سپس مجلس یازدهم ادامه بودجه را مورد بررسی و تصویب قرار دهد.

کرونا به لایحه بودجه هم رخنه کرد!

حال در شرایطی که قرار بود کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کار بررسی مجدد و اصلاح لایحه بودجه سال آینده را شروع کند. پدیده شیوع ویروس کرونا فضای کشور را ملتهب کرد. خبری که در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت و باعث شد تا مجلس شورای اسلامی نیز تعطیل شود.

با این وجود سخنگوی هیات رییسه مجلس جمعه گذشته از تعطیلی مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی برای تعطیلی مجلس به دلیل شیوه ویروس کرونا داشته است. بنابراین تصمیم بر این شده است تا مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.

با رفتن نمایندگان مجلس به تعطیلی اجباری کار بررسی لایحه بودجه سال آینده که مهمترین سند دخل و خرج کشور است در ساختمان بهارستان بلاتکلیف ماند.

تدبیر راهگشا 

اما عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با اشاره به اعمال ماده ۸۵ قانون اساسی برای تعیین تکلیف لایحه بودجه گفت: مجوز لازم و حکم حکومتی از رهبر انقلاب اخذ شد.

به‌گفته ادیانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، بعد از تکمیل بررسیها در کمیسیون، لایحه برای بررسی کلیات به صحن رفت اما نمایندگان با کلیات لایحه مخالفت کردند وبرای تعیین تکلیف لایحه با ورود هیئت رئیسه مجلس لایحه مجدداً به کمیسیون تلفیق بازگشت.

وی افزود، درنهایت بعد از دور جدید بررسی لایحه بایستی خروجی کمیسیون تلفیق در صحن علنی بررسی می‌شد اما با شیوع بیماری کرونا و درگیر شدن برخی نمایندگان مجلس چالش جدیدی در این حوزه ایجاد شد.

این نماینده مجلس گفت: وزیر بهداشت، رییس ستاد کرونا طی نامه رسمی به رئیس مجلس اعلام کرد امکان برگزاری جلسات رسمی در مجلس وجود ندارد. با توجه به منع تشکیل جلسات علنی یک چالش جدی در خصوص لایحه بودجه ایجاد شده بود، چراکه بعد از عدم رأی آوردن کلیات و برگشت لایحه به کمیسیون بایستی مجدداً در صحن علنی برای تصویب کلیات رأی‌گیری می‌شد.

ادیانی گفت: راهکارهای مختلفی در این فضا ایجاد شده بود که یکی از آنها بررسی لایحه بودجه در مجلس در سال ۹۹ بود اما در این صورت دریافتها و پرداختهای دولت در سال بعد با مشکل روبه‌رو می‌شد. راهکار بعد نیز تصویب سه‌دوازدهم لایحه بود که این موضوع نیز با نامه محدودکننده رئیس ستاد کرونا مبنی بر عدم برگزاری جلسه رسمی تناقض داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ظرفیت قانونی دیگری که وجود داشت طلب اذن از رهبری بود تا این مسئله یک موضوع حکومتی قلمداد شود تا از طریق این حکم این چالش برطرف شود.

وی افزود: بررسیها در هیئت رئیسه نشان می‌داد این موضوع تنها راهکار پیشِ‌رو بود، در نتیجه رئیس مجلس مکاتبه‌ای را در این خصوص با رهبر انقلاب انجام داد، از سوی دیگر با توجه به اینکه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را هم پیشِ‌رو داشتیم، به این ترتیب در دو موضوع اذن حکم حکومتی از رهبری درخواست شد.

ایرادات شورای نگهبان هم در کمیسیون تلفیق رفع خواهد شد

اسدالله عباسی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز با تایید مطالب بیان شده، گفت: روز گذشته نامه‌ای از سوی علی لاریجانی به رهبر معظم انقلاب درباره ارسال بودجه ۹۹ به شورای نگهبان بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق ارسال شد که ایشان موافقت کردند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر همین اساس مصوبات کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۹۹ به شورای نگهبان ارسال شد تا نظر شورای نگهبان تأمین شود ضمن اینکه بعد از تأئید بودجه از سوی شورای نگهبان قطعاً این مصوبه به دولت ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کلیات بودجه از سوی کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان ارجاع شده است نه بودجه چنددوازدهم.

وی با ابراز اینکه همین امروز رئیس مجلس طی مکاتبه‌ای لایحه بودجه را به شورای نگهبان ارسال کرده است، تأکید کرد: اگر شورای نگهبان به این مصوبه ایرادی بگیرد باز هم ایرادات در کمیسیون تلفیق بررسی و ایرادات رفع خواهد شد تا روال عادی و اجرایی کشور دچار خلل نشود.

کد خبر: ۷٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha