۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
واکسن کرونای «جانسون و جانسون»؛ جدیدترین واکسن وارد شده به بازار
براساس گزارش‌ها؛

واکسن کرونای «جانسون و جانسون»؛ جدیدترین واکسن وارد شده به بازار

واکسن «جانسون و جانسون» بر خلاف دو واکسن ساخت شرکت‌های مدرنا و فایزر که در دو مرحله تزریق می‌شوند، تک دوزی است و در یک مرحله تزریق می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، توزیع اولین دوز واکسن های کرونای «جانسون و جانسون» آغاز شد. تزریق اولین سری از واکسن های «جانسون و جانسون» قرار است از آمریکا آغاز شود.

در همین ارتباط گزارش شده است که توزیع حدود چهار میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت «جانسون‌ و جانسون» در آمریکا آغاز شده و این واکسن قرار است از روز سه‌شنبه به مردم آمریکا تزریق شود.

واکسن جانسون و جانسون یک نوبتی است و در مطالعه‌ای بین‌المللی روی چهل هزار نفر آزمایش شده، که به نیمی از آنها واکسن واقعی، و به نیمی دیگر دارونما تزریق شد.

کاخ سفید گفته است که تمامی واکسن‌های تولیدی شرکت جانسون ‌و جانسون به سرعت در مراکز مجاز تزریق واکسن کرونا ارائه خواهد شد.

جانسون‌ و جانسون وعده داده که تا آخر ماه مارس ۱۶ میلیون دُز و تا آخر ماه ژوئن در اوایل تابستان، صدها میلیون دوز دیگر از واکسن را تولید خواهد کرد.

واکسن جانسون و جانسون بر خلاف دو واکسن ساخت شرکت‌های مدرنا و فایزر که در دو مرحله تزریق می‌شوند، تک دوزی است و در یک مرحله تزریق می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که واکسن جانسون ‌و جانسون در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹، از جمله انواع نوظهور ویروس، بسیار موثر است و آزمایش‌های بالینی واکسن جانسون ‌و جانسون ‌نشان داده که در ایالات متحده در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری، اثربخشی کافی داشته است.

واکسن شرکت جانسون و جانسون در مناطق و کشورهای مختلفی در جهان تولید خواهد شد و تولید و توزیع آن در کشورهای آمریکا، اروپا، آفریقای جنوبی و هند برنامه ریزی شده است.

انگلیس، اتحادیه اروپا و کانادا هم این واکسن را سفارش داده اند. به علاوه سفارش خرید ۵۰۰ میلیون دُز از این واکسن هم در قالب سیستم "کواکس" برای ارائه واکسن به کشورهای کم درآمد داده شده است.

آمریکا  با پرداخت یک میلیارد دلار ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را پیش‌خرید کرده است. اتحادیه اروپا نیز تا ۴۰۰ میلیون دوز از این واکسن را خریداری کرده است.

همچنین منابع تحقیقاتی و دولتی انگلیس معتقدند که این واکسن که توسط شاخه بلژیکی شرکت غول داروسازی «جانسون و جانسون» هم در حال ساخت است، می تواند در عرض چند هفته برای استفاده اضطراری در همه مناطق بریتانیا مجوز بگیرد. «سر جان بل»، استاد دانشگاه دانشگاه آکسفورد به روزنامه تلگراف گفته است که معتقد است با توجه به نتایج آزمایشی قبلی، این واکسن به خوبی عمل خواهد کرد.

واکسن جانسون و جانسون چگونه عمل می‌کند؟

واکسن جانسون‌ و جانسون یک واکسن از نوع «ناقل ویروسی» (viral vector) است. این واکسن از یک آدنوویروس (عامل سرماخوردگی) غیرفعال‌شده ساخته شده است که حاوی از «دی ان ای» است که سلول‌های بدن را به ساختن پروتئین گل‌میخی یا spike کروناویروس جدید وا می‌دارد.

ساخت این پروتئین بوسیله سلول‌های بدن به نوبه خود پاسخ ایمنی را برمی‌انگیزد و باعث حفاظت در هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس واقعی می‌شود.

واکسن جانسون‌و جانسون از لحاظ استفاده از دستورهای ژنتیکی برای ایجاد پاسخ ایمنی مشابه واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا است اما در این واکسن از مولکول mRNA  برای انتقال دستورهای ژنتیکی ساخت پروتئین گل‌میخی استفاده می‌شود.

این واکسن نمی‌تواند باعث ابتلا به به کووید-۱۹ یا سرماخوردگی شود، چرا که حاوی ویروس زنده یا فعال نیست.

واکسن جانسون ‌و جانسون در کارآزمایی‌ّ‌های بالینی اثربخشی ۸۵ درصدی در پیشگیری از بیماری شدید یا بحرانی و اثربخشی ۶۶ درصدی در پیشگیری از بیماری علامت‌دار در ۲۸ روز پس از واکسن زدن داشته است.

واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا به ترتیب ۹۵ و ۹۴.۱ درصد در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ اثربخشی دارند، اما این واکسن‌ها پیش از ظهور نوع جهش‌یافته‌ واگیرتر کروناویروس آزمایش شده‌اند و واکسن جانسون‌ و جانسون در برابر نوع جدید کروناویروس آزمایش شده و به خوبی عمل کرده است.

شایع‌ترین عارضه جانبی گزارش‌شده در کارآزمایی بالینی واکسن جانسون ‌و جانسون همان عوارض جانبی است که با هر واکسن دیگری مشاهده می‌شود، از جمله درد در محل تزریق، تب و خستگی که به طور معمول ۲۴ تا ۴۸ ساعت بیشتر طول نمی‌کشند.

در مجموع تا به حال عارضه جانبی شدیدی در برابر این واکسن گزارش نشده است. البته جانسون‌ و جانسون در حال بررسی دو مورد احتمالی آنافیلاکسی (آلرژی شدید) است که اخیرا پس از زدن این واکسن رخ داده است.

تک دوزی بودن این واکسن و نیاز نداشتن آن به نگهداری در فریزر امکان حمل‌ونقل و نگهداری آسانتر آن در اغلب جامعه‌ها و واحدهای سیار واکسیناسیون می‌دهد و بویژه فرصت خوبی را برای کشورهایی با امکانات کمتر قرار خواهد داد تا با سهولت و آسانی بیشتری به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند.

کد خبر: ۷۶٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha