۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
ضعف غرب برای مقابله با کرونا

ضعف غرب برای مقابله با کرونا

بعد از یک سال و با وجود واکسن های در دسترس، به نظر میرسد کفۀ ترازوی موفقیت در مقابله با بحران کرونا به سمت شرق کرۀ زمین سنگینی می کند.

به گزارش بازار به نقل از ایل جورناله ایتالیا، در عصر همه گیری کرونا تقابل میان غرب و شرق به عرصۀ مربوط به نبرد علیه ویروس کرونا تغییر یافته است. اینکه کدام کشور توانست به طرز موثرتری این ویروس را مهار کند؟ کدام کشور قادر بود بیشتر از خسارات اقتصادی جلوگیری کرده و در عین حال امنیت بهداشتی شهروندان را تأمین نماید؟

امروز بعد از یک سال و با وجود واکسن های در دسترس، به نظر میرسد کفۀ ترازو به سمت شرق کرۀ زمین سنگینی می کند. علت آن فرهنگی، ارزشی و سیاسی است. در آسیا منافع جمعی همواره بر خودخواهی های فردی غلبه داشته است. به عبارت دیگر افراد سهم بسزایی در نبرد علیه کووید داشته اند.

البته نباید نقش نظام های سیاسی را نیز نادیده گرفت. تا حدودی حکومت های غیر دمکرات مانند چین و ویتنام و تا حدودی نیز دمکراسی های لیبرال مانند کرۀ جنوبی، ژاپن و تایوان.

چنانچه نگاهی به بولتن های مربوط به این پاندمی بیندازیم متوجه می شویم که بخش غربی کرۀ خاکی یعنی اروپا، آمریکا و آمریکای لاتین بهای بیشتری به لحاظ ابتلا و مرگ و میر پرداخته اند به طوری که برخی را بر آن داشت که بحران ویروس کرونا را یک پاندمی بسیار غربی بخوانند.

پاسخ به این پرسش که چرا غرب در حالی که در حال غرق شدن بود از خواب بیدار شد ولی شرق نشان داد که قادر است در این دریای پرتلاطم شنا کند، کار آسانی نیست. باید جنبه های متعددی را در نظر گرفت.

به عنوان مثال می توان به ویژگی های مردم غرب که سالمندتر و متمدن تر هستند و در نتیجه طعمه های خوبی برای ویروس به شمار می آیند، اشاره کرد. اینکه کسانی که در کشورهای غربی زندگی می کنند به دلیل پایبندی بیشتر به نظافت ممکن است بیشتر در معرض برخی از عوامل بیماری زا قرار بگیرند زیرا از دفاع کمتری برخوردار می باشند. به عبارتی در غرب این اندیشه وجود دارد که برای زندگی امن بیشتر لازم است تمامی میکرب ها را از بین برد. در حالی که کارشناسان معتقدند که هر چه بیشتر سعی در اجتناب از خطر نماییم آسیب پذیرتر می شویم.

کد خبر: ۷۶٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha