۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰
قاچاق چوب تجارتی دو سر باخت در زنجان| درختانی که ایستاده می‌میرند
بازار بررسی می‌کند؛

قاچاق چوب تجارتی دو سر باخت در زنجان| درختانی که ایستاده می‌میرند

زنجان- کامیون ها و نیسان های آبی که بارشان چوب قاچاق است و با قطع درختان طبیعت را دچار چالش های عمده می کنند و باعث می شوند اکوسیستم مناطق مختلف استان زنجان با چالش مواجه شود، این روزها قاچاق چوب به تجارتی دو سر باخت در زنجان تبدیل شده است.

زهرا مقدمی؛ بازار: چوب به عنوان یک نیاز مهم برای زندگی بوده به گونه ای که برای درست کردن برخی اقلام از چوب استفاده شده است، گسترش جوامع بشری و به تبع نیازمند بودن واحدهای تولیدی به مواد اولیه باعث شده است برخی افراد سودجو بدون توجه به وضعیت حاکم بر طبیعت اقدام به قطع درختان و قاچاق چوب می کنند.

قطع گسترده درختان در مناطق مختلف باعث ایجاد چالش های زیست محیطی در این مناطق شده و با برهم خوردن ساختار زیست محیطی طبیعت، فرسایش خاک و بسیاری موارد دیگر جنگل ها را به سمت نابودی می کشانند.

هر درخت  اکسیژن مورد نیاز دو  انسان را تامین می کند بنابراین با قطع درختان مشکل در زندگی بشر ایجاد می کنیم و در این میان می طلبد جنگل ها به جد مورد حراست و حفاظت قرار گیرند و بی توجهی در این زمینه خسارت بسیار جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

حمل بدون مجوز چوب درختان قاچاق است و باید با متخلفان به جد برخورد شود چرا که درختان در تامین سلامتی محیط زیست بسیار نقش دارند و نباید با قطع درختان به طبیعت و زندگی و نفس مان تیشه بزنیم و برای نسل آینده درخت نداشته باشیم.

مساحت کل استان زنجان دو میلیون و ۲۱۶ هزار هکتار است که یک میلیون و ۲۳۵ هزار هکتار آن مراتع و حدود ۷۰ هزار هکتار آن جنگل طبیعی بوده و درختانی شامل گونه‌های گلابی وحشی، زالزلک، بنه، قیچ، زرشک، بادام وحشی، پسته وحشی و برخی گونه‌های دیگر است

مساحت کل استان زنجان دو میلیون و ۲۱۶ هزار هکتار است که یک میلیون و ۲۳۵ هزار هکتار آن مراتع و حدود ۷۰ هزار هکتار آن جنگل طبیعی بوده و درختانی شامل گونه‌های گلابی وحشی، زالزلک، بنه، قیچ، زرشک، بادام وحشی، پسته وحشی و برخی گونه‌های دیگر است. این در حالی است که گونه‌های غالب این جنگل‌ها شامل بنه، زالزلک، ارس و بلوط بوده و قریب به ۲۱ هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان به گونه ارس اختصاص دارد. با این وجود با به ثمر نشستن برخی گونه درختان نه تنها مردم بومی می‌توانند از میوه‌های درختان برای تامین معیشت استفاده نمایند بلکه توسعه جنگل‌ها، حفظ و افزایش تنوع گونه‌های جنگلی می‌تواند کمک‌کننده محیط زیست باشد و حتی از وقوع سیلاب‌های مخرب نیز پیشگیری نماید.

قاچاق چوب تجاری تلخ با جان و طبیعت و محیط زیست است ولی برخی از افراد دشمن طبیعت بوده و برای کسب در آمد گزاف و هنگفت دست به قاچاق چوب می زنند. 

 با به ثمر نشستن گونه های مختلف درختان نه تنها مردم بومی می‌توانند از میوه‌های درختان استفاده کنند بلکه توسعه جنگل‌ها، حفظ و افزایش تنوع گونه‌های جنگلی و توسعه جنگل کاری می‌تواند کمک‌کننده محیط زیست باشد ولی با دست برخی از افراد سوجود طبیعت از بین می رود. 

اما سطح جنگل‌های استان همه ساله توسط عوامل مختلفی همچون تغییر اقلیم، خشکسالی، دخالت‌های انسانی با محوریت قاچاق چوب و آتش‌سوزی محدود می‌شود. این در حالی است که از چند سال گذشته و نیز در طول هفته‌ها و روزهای اخیر موضوع قطع درختان در این استان و انتقال آن به استان‌های دیگر بیش از هر زمان دیگری مطرح است چراکه همه روزه اخبار متعدد از قطع درختان در نقاط مختلف استان به گوش می‌رسد و بارها اخبار کشف چوب قاچاق در این استان خبرساز شده است.

قاچاق چوب در زنجان ۳۷ درصد افزایش دارد
رضا مهدیون با بیان اینکه طی ۱۰ ماه امسال ۵۳ فقره قاچاق چوب به میزان ۳۰۰ تن در استان زنجان کشف شده است،می افزاید: این میزان قاچاق چوب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش دارد. 

وی می گوید: اقدامات پیشگیرانه انجام می شود و تشدید گشت و مراقبت ها، استفاده ظرفیت همیاران طبیعت در روستاها با قوت انجام می شود تا از قاچاق چوب جلوگیری شود. 

با اقداماتی که از طریق یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در امر پیشگیری از وقوع قطع و خرید و فروش درختان ممنوعه صورت گرفته، جو روانی حاکم در سطح استان به‌گونه‌ای شده که افراد سودجو و فرصت‌طلب به راحتی نمی‌توانند اقدام به خرید و فروش کنند

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در رابطه با قاچاق چوب در استان می‌گوید: با اقداماتی که از طریق یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان در امر پیشگیری از وقوع قطع و خرید و فروش درختان ممنوعه صورت گرفته، جو روانی حاکم در سطح استان به‌گونه‌ای شده که افراد سودجو و فرصت‌طلب به راحتی نمی‌توانند اقدام به خرید و فروش کنند.

سرهنگ رضا مهدیون ادامه می‌دهد: ترس از دستگیری، توقیف محموله و اخذ جرایم و ... تا حدود زیادی مانع این امر شده و در کنار آن از نظر کشفیات هم در ۱۱ ماهه امسال با افزایش ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه هستیم.

وی از تلاش یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی استان برای مبارزه عملی با پدیده شوم تخریب و قاچاق چوب خبر داده و اظهار می‌کند: درختان جنگلی چنار، قره‌آقاج، گردو، اوجا، زالزالک، زبان گنجشک و سقز در معرض بیشترین تهدید از جانب قاچاقچیان چوب قرار دارند و قاچاق چوب بیشتر در شهرستان طارم و بخش قره‌پشتلو از توابع شهرستان زنجان صورت می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان  با بیان اینکه استان زنجان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اراضی ملی دارد،می افزاید: از این میزان ۷۰ هزار هکتار جنگل است و بیشترین قاچاق چوب هم در شهرستانهای طارم و بخش قره پشتلو، ارمغاخانه شهر زنجان انجام می شود. 

مهدیون با بیان اینکه «ارس»، «بنه»، «زالزالک» و پسته وحشی از اقلام درختان این استان هستند، می افزاید: سازمان جنگل ها بر توسعه نهال کاری تاکید دارد. 

توسعه زراعت چوب در سال جهش تولید به جد دنبال می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنحان با بیان اینکه توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری به روش‌های مختلف انجام می‌شود،می افزاید: یکی از راهکارهای توسعه فضای سبز در استان مربوط به توزیع نهال در نهاستان کوشکن است و در طول سال حدود دو میلیون اصله نهال در نهالستان کوشکن زنجان تولید می‌شود. 

خلیل آقاجانلو بر لزوم توسعه جنگل کاری در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به شعار سال نامگذاری شده از سوی مقام معظم رهبری منابع طبیعی استان هم بر توسعه زراعت چوب در استان تاکید دارد همچنین پرداخت تسهیلات لازم با کار مزد پایین، ایجاد بستر تامین چوب مورد نیاز کشور و توسعه فضای سبز را در دستور کار داریم که به اقتصاد چوب کشور کمک کند. 

شهرستان‌های خرمدره، ماهنشان و ابهر بیشترین سهم جنگل‌کاری در استان زنجان را دارد و در سال آینده توسعه جنگل ها در دستور کار جدی منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی با بیان اینکه مقوله فضای سبز از اهمیت زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که یکی از شاخص‌های ارزیابی برای امر توسعه برخورداری از فضای سبز است،متذکر شد: شهرستان‌های خرمدره، ماهنشان و ابهر بیشترین سهم جنگل‌کاری در استان زنجان را دارد و در سال آینده توسعه جنگل ها در دستور کار جدی منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

نظارت مستمر جنگل ها برای پیشگیری از قاچاق چوب
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به برخورد جدی با متخلفان قاچاق چوب اشاره کرد و می افزاید: سودجویان با قطع گونه‌های مفید جنگلی باعث کاهش پوشش جنگلی استان زنجان می شوند و به نسل آینده و محیط زیست ضربه می زنند و با قاچاقچیان برابر قانون تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اقتصادی برخورد می شود. 

آقاجانلو با بیان اینکه اجرای طرح کاشت درخت و توسعه جنگل‌کاری از آذرماه  سال گذشته در استان زنجان آغاز شده است و برای پیشگیری از قاچاق چوب نظارت‌های مستمر در جنگل‌های استان زنجان انجام می شود و طرح توسعه جنگل با نهال در سال جاری در منطقه هزاررود به مساحت ۱۱۰ هکتار اجرا می شود و حدود ۶۱۰ میلیون تومان اعتبار به منظور توسعه جنگل با نهال در استان زنجان پیش بینی شده است و متاسفانه از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بیش از ۱۰۷ تن چوب قاچاق در شهرستان طارم کشف شده است و جنگل‌های این شهرستان در مناطقی مانند جنگل ارس جیش‌آباد، چرزه، جمال‌آباد، مینا، خساره، سرداب است.

وی می گوید: قاچاق چوب از مهم‌ترین تهدیدهای مناطق جنگلی است و اغلب درختانی که قاچاق می شوند از نوع چنار، بید، گردو و قره آغاج است. 

 قاچاق چوب به محیط زیست و سلامتی مردم ضربه می زند و هر درخت اکسیژن مورد نیاز دو انسان را تامین می کند بنابراین با قطع هر درخت منبع تولید اکسیژن برای دو انسان از بین می رود و در این میان آثار زیانبار قطع و نابودی درختان به زودی مشخص نمی شود و در این میان با تشدید مجازات قاچاقچیان چوب و برخورد جدی تر دستگاه قضا با متخلفان این حوزه، افزایش تیم های گشت و بازرسی در مناطق مستعد قاچاق چوب، جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه ها در زمینه چوب از قطع بی رویه درختان جلوگیری می شود. 

جنگل‌های استان زنجان جنگل‌های اکولوژیک‌اند، این به آن معنی است که  قابل بهره‌برداری نیستند و یکی از معضلات مهمی که این روزها گریبان گیر طبیعت زنجان شده موضوع قاچاق چوب است و یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با جدیت با متخلفان این حوزه برخورد و آنان را به مراجع قانونی معرفی می کند. 

کد خبر: ۷۶٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha