۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
صادرات ۶۰۰میلیون دلار کالا از مرز ماهیرود/کنسولگری افغانستان در بیرجند راه اندازی شود
استاندار خراسان جنوبی:

صادرات ۶۰۰میلیون دلار کالا از مرز ماهیرود/کنسولگری افغانستان در بیرجند راه اندازی شود

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی حجم صادرات از مرز ماهیرود طی ۱۰ ماهه سال جاری را بیش از ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و خواستار راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند شد.

به گزارش خبرنگار بازار،حمید ملانوری بعدازظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران به جلسه دیدار با وزیر امور خارجه برای پیگیری بازگشایی مرز یزدان اشاره کرد و افزود: ۴ گذرگاه مرزی در خراسان جنوبی داریم که در حال حاضر تنها بازارچه مرزی و گمرک ماهیرود فعال است.

 وی با اشاره رونق صادرات در مرز ماهیرود طی سال جاری بیان کرد: طی ۱۰ ماهه سال جاری ۶۰۰ میلیون دلار کالا از این مرز به افغانستان صادر شده است.

ملانوری بیان داشت: این میزان صادرات به لحاظ ارزشی ۳۳ درصد و به لحاظ وزنی ۴۷ درصد کل صادرات ایران به افغانستان را شامل می شود.

استاندار خراسان جنوبی با اعلام آمادگی استان برای استفاده از ظرفیت مرز ماهیرود به منظور پوشش امور گمرکی محموله های صادراتی مرز دوغارون ادامه داد: با توجه به فاجعه آتش سوزی در گمرک قلعه کاه مرز دوغارون و محتمل بودن بروز حادثه در هر کدام از نقاط مرزی، تعدد گمرکات مرزی می تواند گره گشا باشد.

 وی بیان داشت: با افزایش بازارچه های مرزی در استان و البته از طریق دسترسی به بندر چابهار و دریای عمان، ارتباط ما با کشورهای همسایه در شرق و نیز بازارهای هدف در دیگر کشورها توسعه پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در دیدار با وزیر خارجه بازگشایی گمرک یزدان را پیگیری کرده ایم، عنوان کرد: بازگشایی این مرز از مطالبات مهم مردم استان است که در اولویت برنامه های کاری استان قرار دارد.

ملانوری با بیان اینکه شورای عالی اقتصادی دولت افغانستان در سال ۱۳۹۶ با راه اندازی گمرک رسمی یزدان موافقت کرده است، تصریح کرد: به زودی تیم کارشناسی  وزارت امور خارجه به خراسان جنوبی برای انجام اقدامات لازم در زمینه بازگشایی بازارچه های مرزی استان اعزام می شود.

 استاندار خراسان جنوبی به مشکل صدور روادید به عنوان مهمترین چالش روابط بین دو استان همجوار خراسان جنوبی و فراه اشاره کرد و خواستار راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند شد.

وی بیان کرد: گردشگری سلامت و جذب توریست درمانی از فراه از جمله برنامه های استان در مراودات با افغانستان است که هم اکنون  مشکل صدور روادید برای اتباع افغان ولایت فراه  را داریم.

ملانوری گفت: فراهم کردن تمهیدات لازم برای صدور ویزا در مرز ماهیرود به عنوان راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل به وزیر خارجه ارائه شد.

کد خبر: ۷۶٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha