۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
دولت بایدن بر سر استراتژی آمریکا در خاورمیانه دچار سردرگمی است
فوکوس آلمان:

دولت بایدن بر سر استراتژی آمریکا در خاورمیانه دچار سردرگمی است

بایدن اکثر توجه خود را به دو کشور خاورمیانه و شمال آفریقا معطوف کرده که در زمان اوباما چنین جایگاه محکمی نداشتند: روسیه و ترکیه.

به گزارش بازار به نقل از فوکوس آلمان، دولت بایدن همزمان سیگنال های مختلفی را به کشورهای خاورمیانه ارسال می کند: او نه تنها دست به مقابله زده، بلکه برای همکاری نیز تلاش می کند. در عین حال، این دولت جوان هنوز بر سر استراتژی آمریکا در خاورمیانه دچار سردرگمی است و باید به مهار ایران، بازنگری درگیری نظامی آمریکا، ادامه مبارزه با گروه های تروریستی و به ویژه داعش، و تنظیم مجدد سیاست اسرائیل به طور همزمان بپردازد.

روابط با ایران برای آمریکا بسیار مناقشه برانگیز است، زیرا بدبینی زیادی نسبت به رهبران آن وجود دارد. آمریکا در صدد احیای پیمان هسته ای با ایران است، اما هنوز مشخص نشده است که چه کسی و با اعطای چه امتیازهایی گام اول را بر می دارد. هم اکنون درباره این که آیا عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مذاکرات شرکت داشته باشند یا خیر، رایزنی هایی انجام می شود.

«جو بایدن»، سیاست سلف خود را درباره «اسرائیل» تغییر داده و همچنین شدت مخالفت با ایران را که اسرائیل طی چهار سال گذشته از آن بهره مند شده، کاهش می دهد. اما هیچ یک از این سیاست ها ۱۸۰ درجه تغییر نمی کنند. بایدن به سیاست اوباما در خاورمیانه باز نخواهد گشت. او نه فاصله بسیار زیاد را از اسرائیل حفظ خواهد کرد و نه قصد دارد مانند آن زمان با ایران روابط نزدیک داشته باشد.

بایدن اکثر توجه خود را به دو کشور خاورمیانه و شمال آفریقا معطوف کرده که در زمان اوباما چنین جایگاه محکمی نداشتند: روسیه و ترکیه. چین نیز به عنوان قدرت سوم تحت نظارت است. روسیه از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به قدرت نظامی در سوریه تبدیل شده است. حضور آمریکا در سوریه به قدری نیست که بتواند این وضعیت را تغییر دهد. بدون روسیه، درگیری در سوریه و همچنین لیبی از نظر سیاسی قابل حل نیست.

ترکیه نیز اکنون موقعیت سیاسی خود را از سوریه تا لیبی تثبیت و تقویت کرده است. هم اکنون این کشور در سوریه علیه تأسیس یک اقلیم کردی، در مدیترانه شرقی برای گاز طبیعی و در لیبی با دولت وحدت ملی برای اعمال نفوذ بر صنعت انرژی و وضعیت مهاجران تقابل دارد. ترکیه همچنین موقعیت اصلی در مسیرهای مهاجرت به اتحادیه اروپا دارد. برای آمریکا، ترکیه چالش بزرگی در درون ناتو و همچنین به علت همکاری جزئی با روسیه است.

دولت بایدن در داخل نیز تحت فشار دو طرفه قرار دارد. از یک طرف، از او خواسته شده تا از فرصت غیر نظامی کردن سیاست خود در خاورمیانه استفاده کرده و نیروهای خود را بازگردانده، خواستار مشارکت مسئولیت پذیرتر شهروندان در تصمیم گیری های سیاسی کشورهای متحدان و تنظیم مجدد سیاست در قبال فلسطینیان شود. از طرف دیگر، از وی خواسته شده تا با عدم سهل انگاری در قبال ایران، امنیت آمریکا را به خطر نیاندازد و با تضعیف متحدان قبلی خود، هیچ فرصتی در اختیار قدرت های بزرگ رقیب قرار ندهد.

کد خبر: ۷۶٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha