۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
بی‌سامانی در طرح ساماندهی کارگران ساختمانی؛ پای مدیریت واحد لنگ می‌زند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

بی‌سامانی در طرح ساماندهی کارگران ساختمانی؛ پای مدیریت واحد لنگ می‌زند

مشهد- کرونا که شیوع پیدا کرد ظاهراً تعداد کارگران ساختمانی نیز در حاشیه خیابان‌های مشهد رو به فزونی گذاشت زیرا بسیاری از مردم برای کمک به این قشر هرروز غذایشان را با آن‌ها تقسیم می‌کردند و این موضوع موجب شد بسیاری از متکدیان خود را به‌جای کارگران جا بزنند تا بالاخره طرح ساماندهی کارگران را به جریان انداخت.

بازار؛ گروه استان‌ها: قرار گرفتن  بسیاری از کارگران در مقابل دیدگان مردم که از فرط سرما و یا ظاهراً گرسنگی در گوشه‌ای از خیابان بر روی تکه مقوایی چنبره زده‌اند همیشه دل شهروندان را به دردمی آورد و لذا این سؤال را برای مردم مطرح می‌کرد که متولی ساماندهی این کارگران در شهر کیست؟

تا قبل از این اینکه کرونا در کشور شیوع پیدا کند و کارگران کنار خیابان تا این حد به چشم مردم بیایند کمتر کسی به فکر سروسامان دادن به این قضیه بود اما از هنگامی‌که متکدیان خود را به‌جای کارگران جا زدند و در تمامی نقاط شهر این موضوع نمایان شد طرح ساماندهی کارگران نیز شتاب بیشتری گرفت اما متأسفانه باوجود نتایج خوب برای کارگران اما هم چنان نواقصی هم دارد!

مناظر تکراری
در گوشه‌کنارهای شهر مشهد در حال حاضر ایستگاه‌های شیشه و لوکسی برای حضور کارگران ساختمانی تعبیه‌شده است تا نسبت به تمرکز کارگران ساختمانی در این اماکن اقدام شود و لذا شهروندان با مراجعه به این ایستگاه‌ها و یا تماس با شهرداری می‌توانند کارگر موردنظر خود را پیدا کنند.

گفتنی است باوجوداینکه شهرداری امکانات ارتباطی  و هوشمندی را نیز برای ارتباط شهروندان به کار گرفته است اما بازهم شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از کارگران از حضور در این ایستگاه‌ها خودداری کرده و مانند گذشته در کنار خیابان‌ها چشم‌انتظار کار و کارفرما هستند.

بی‌سامانی در طرح ساماندهی کارگران ساختمانی؛ پای مدیریت واحد لنگ می‌زند

محمد طالبی یکی از ساکنان قاسم‌آباد می‌گوید: با اینکه شهرداری مدعی است که نسبت به ساماندهی کارگران اقدام کرده است اما متأسفانه بازهم بسیاری از کارگران صبح در انتهای خیابان جمع می‌شوند و حتی با مقواهای باطله و چوب برای گزند از سرما آتش روشن می‌کنند و همان مناظر زشت قبلی و خوابیدن آن‌ها در کنار خیابان ادامه دارد!

این شهروند اذعان می‌کند: شما اگر گذرتان به بزرگراه امام علی افتاده باشد بسیاری از این کارگران و برخی افراد مانند گچ کارها را در کنار بزرگراه همراه با بیل و استانبولی مشاهده می‌کنید که هم خطرناک است و هم نشان می‌دهد ظاهراً این طرح سروسامان درستی نداشته است!

دردسر نمی‌خواهیم
در همین راستا دقایقی را با یکی از همین گروه‌هایی که در حاشیه میدان فردوسی تجمع کرده  هم‌کلام می‌شویم.

حمزه کارگر جوانی که برایش فرقی نمی‌کند بنایی کند یا برای اسباب‌کشی خانه و یا نظافت ساختمان از وی استفاده شود در پاسخ به ما که چرا برای کار به ایستگاه‌های شهرداری مراجعه نکرده است می‌گوید: حوصله دردسر نداریم.

وی می‌گوید: بعضی از بچه‌های محل برای ثبت‌نام به شهرداری رفتند اما شهرداری یک‌مشت مدرک از آن‌ها می‌خواهد.

این کارگر ساده به ما می گوید: شهرداری کارگرها را اداره آگاهی می فرست لذا بدون این‌همه دردسر همین‌جا در کنار خیابان می‌نشینیم تا یکی سراغمان بیاید.

حمزه می‌گوید: خیلی از این کارگرانی که اینجا و پشت این شمشادها نشستند افغانی هستند و هیچ مدرکی ندارند خوب معلوم است که هیچ‌وقت برای کار به شهرداری اعتماد نمی‌کنند!

وی بیان می کند: ما تا بخواهیم در ایستگاه شهرداری بنشینیم تا نوبتمان شود همین‌جا زودتر کار گیرمان می‌آید تازه مردم یک‌وقت‌هایی یک پرس غذا هم به ما می‌دهند که شهرداری اگه پولی از ما نگیره کمکی به ما نمی‌کند.

  ریشه کم و کاستی‌ها کجاست؟
علیرضا کفاش مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد در این رابطه به ما می‌گوید: شهرداری برای سامان بخشیدن به این موضوع تعداد ۱۲ ایستگاه در سطح شهر در نظر گرفته است تا این موضوع را ساماندهی کند و ازآنجاکه این طرح هنوز مراحل پایانی خود را طی نمی‌کند طبیعی است که برخی کم و کاستی‌ها نیز به چشم می‌خورد.

وی اظهار می‌کند: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با ۱۲ دستگاه اجرایی امضاشده تا ضمن ارائه خدمات مطلوب به کارگران ساختمانی نسبت به ساماندهی مطلوب اقدام شود.

وی می‌گوید: در همین راستا اداره اتباع بیگانه برای شناسایی و ساماندهی اتباع خارجی؛ اداره آموزش فنی حرفه‌ای  در خصوص مهارت‌آموزی و سطح‌بندی کارگران و هم‌چنین اداره علوم پزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی این افراد  و هم‌چنین نیروی انتظامی برای پیشگیری و جمع آوری کارگر نماها وظایفی  برای آن ها تعریف شده لذا اجرایی کردن این طرح را نباید تنها در زمره  تکالیف شهرداری نوشت.

وی فرهنگ‌سازی را نیز بخشی از نیازهای این طرح عنوان کرده و می گوید: این موضوع باید به شکلی باشد که شهروندان نیز در صورت نیاز به کارگر ساختمانی به مراکز   

درواقع این قضیه با کمک رسانه و دستگاه قضا و نیروی انتظامی باید مدیریت و ساماندهی شود تا اگر شخصی به کارگر نیاز داشت نیروی موردنظرش را از این جایگاه‌ها تأمین کند.

استقبال کارگران از طرح ساماندهی
مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی شهرداری مشهد در این رابطه توضیح می‌دهد: در این مدت بالغ‌بر ۶ هزار و ۷۰۰ درخواست‌کننده داشتیم ولی ازآنجایی‌که قضیه عدم سوءسابقه برای ثبت‌نام این افراد زمان‌بر است وجود دو شاهد برای ثبت‌نام ضروری است و ازآنجایی‌که برخی از این افراد نتوانسته‌اند از این مرحله و دیگر مراحل  عبور کنند در لیست ما قرار نگرفته‌اند بااین‌حال تاکنون افزون بر شش هزار نفر ثبت‌نام و کارت کار دریافت کرده اند.

بی‌سامانی در طرح ساماندهی کارگران ساختمانی؛ پای مدیریت واحد لنگ می‌زند

کفاش بابیان اینکه در این طرح ۱۸ رسته ساختمانی دیده شده می افزاید: با توجه به کارت‌های مهارتی که این افراد پیش‌ازاین از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند سطح مهارت نیز برای آن ها تعیین شده است.

وی بابیان اینکه بابت خدمات ارائه‌شده هیچ هزینه‌ای از کارگران دریافت نمی‌شود در کنار همه این اقدامات  بحث هوشمند سازی را برای ارائه خدمات وارد کردیم تا با استفاده از تلفن همراه کارگر از نزدیک‌ترین جایگاه با متقاضی لینک شود.

جمع‌آوری افراد سودجو
طرح جمع‌آوری کارگران سودجو که بنا تجربه ماه‌های گذشته بسیاری از افراد سودجو و غیر کارگر را با خود همراه کرد موجب شد تا دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز اعلام کند: افراد سودجویی که به اسم کارگر تکدی‌گری می‌کنند از معابر مشهد جمع‌آوری خواهند شد.

فرزاد بهشتی پیش‌ازاین اعلام کرد: با توجه به لزوم حمایت از حقوق مادی و معنوی کارگران و انجام وظایف مرتبط با این قشر، شناسایی و ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: تجمع کارگران مشاغل ساختمانی در نقاط مختلف شهر و بدون ضابطه، باعث ایجاد مزاحمت‌های ترافیکی و نارضایتی‌های مردمی می‌شود و برخی افراد سودجو نیز به نام کارگر در معابر تجمع و اقدام به تکدی‌گری می‌کنند لذا مقرر شد طبق دستور دادستان علاوه بر رفع سد معبر توسط شهرداری، نیروی انتظامی نسبت به جلوگیری از فعالیت این افراد اقدام کند.

دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی گفت: باید کنترل و نظارت دائمی بر محدوده‌های قانونی فعالیت‌های کارگران ساختمانی و حمایت از کارکنان شهرداری و سایر متولیان به‌صورت گسترده توسط نیروی انتظامی انجام شود.
وی افزود: فراهم بودن شرایط تجمع کارگران ساختمانی در ایستگاه‌های مناسب با امکانات سرمایشی و گرمایشی و در مناطق مختلف شهر ضروری است و باید ترتیبی اتخاذ شود که با استفاده از ظرفیت شهرداری و واحد سد معبر آن، مطابق طرح مصوب اقدامات لازم برای هدایت کارگران یادشده به ایستگاه‌های در نظر گرفته‌شده انجام شود.

مسئولان عمل کنند
این سخنان در حالی است که حالا شهروندان مشهدی انتظار دارند با توجه به راه‌اندازی ایستگاه‌های مقاومت حالا نوبت مسئولان است که از عملکرد خود دفاع کرده و برای همیشه به این داستان خاتمه دهند.

کد خبر: ۷۶٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha