۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
حرکت بورس به سمت تعادل ‌ ‌| ۹۰۰۰میلیارد تومان به بورس تزریق خواهد شد
تحلیل روزانه بورس؛

حرکت بورس به سمت تعادل ‌ ‌| ۹۰۰۰میلیارد تومان به بورس تزریق خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار امروز مطرح کرد: حقوقی‌ها به دنبال جمع کردن صف‌های فروش هستند و وضعیت بازار به سمت تعادل در حال حرکت است.

بازار؛گروه بورس: با وجود اینکه، قیمت‌های جهانی فلزات گرانبها و نفت، رشد خوبی داشتند، بازار سرمایه با همان فرمان قبل، امروز هم نزدیک ۴ هزار واحد افت کرد.

امروز هم بازار با فرمان چند روز گذشته خود، به راهش ادامه داد و همچنان روی دور سقوط باقی ماند. شاخص کل بورس که ابتدا با یک سقوط سهمگین کار را آغاز کرد و بیش از ۳ هزار واد افت کرد، اما با آغاز همت حقوقی‌ها، این شاخص رشد ۲ هزار واحدی داشت. با این وجود، امروز تقابل اصلی بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها بود زیرا سهامداران خرد سعی در خارج کردن پول از بازار بودند، حقوقی‌ها سعی در جمع کردن صف‌های فروش بودند، اما با این تلاش‌ها هم شاخص کل در انتهای معاملات، ۳ هزار و ۹۴۴ واحد سقوط کرد و به خانه یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۵۹ واحدی رسید.

امروز ، شاخص کل هم‌وزن هم با افزایش فشار فروش سهم‌های کوچک از همان ابتدای معاملات بازار سرمایه روی ریل نزولی بود و در پایان، ۹۷۴ واحد سقوط کرد و در ایستگاه ۴۳۱ هزار و ۴۱۶ واحدی قرار گرفت. فلزات اساسی در معاملات روز جاری، گل سرسبد بازار بودند چراکه با بالا رفتن قیمت فلزات گرانبها در بازارهای جهانی، بزرگان فلزی هم رشد کردند، به طوری که شاخص این گروه در انتهای معاملات ۴ هزار و ۵۳ واحد بالاتر از روز گذشته قرار گرفت و رقم ۸۷۶ هزار و ۸۶۴ واحد را نشان داد.

نمادهای «شستا»، «شپنا»، «فملی»، «بوعلی»، «فولاد»، «شبندر» و «وتجارت» فهرست پرتراکنش‌های بازار را به خود اختصاص دادند و نمادهای «فملی»، «شستا»، و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی و نمادهای «فولاد»، «فخوز»، «اپال» و «کاوه» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

در بین نمادهای فولادی که امروز بیشترین تأثیر را روی روند بازار داشتند، نمادهای «فخوز»، «فولاد»، «فولاژ» و «کاوه» بیشترین رشد قیمت را داشتند. در بازار فرابورس اما «ذوب» کاهش قیمت نزدیک ۲ درصدی را تجربه کرد، ولی «ارفع» رشد ۲ درصدی داشت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز اظهار کرد: حقیقی‌ها امروز حدود۶۸۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «شستا»، «شپنا»، «فملی»، «بوعلی»، «فولاد»، «شبندر» و «وتجارت» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «کزغال»، «وسپهر»، «آریا»، «رافزا»، «بگیلان»، «کرمان» و «شگویا» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند و ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود ۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: در بازار بورس اوراق بهادار تهران بین خریداران و فروشندگان فضای چالشی ایجاد شده، عمده حقوقی‌ها در تلاشند تا صف‌ها را جمع کنند و بیشتر فروشنده‌ها هم حقیقی هستند. این در حالی است که اجبار صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت به افزایش سرمایه گذاری ۳ درصدی در بازار سهام یکی از اخبار مثبت شنیده شده در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه میزان سرمایه این صندوق‌ها برابر با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این ۳ درصد به معنای تزریق ۹ هزار میلیارد تومان منبع جدید است. خبر دوم این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل باید ۱۵ درصد از منابع خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند و این منابع خوبی تا پایان اسفند باید به بازار پمپاژ شود که این حد نصاب در تابستان کاهش یافته بود و یکی از دلایل اصلاح بازار بود.

شفیعی ناطق درباره روزهای آینده بازار تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که وضعیت متعادل‌تری را در بورس ببینیم، فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار خوبی در بازار فراهم شده است که لازم است سرمایه‌گذاران با بررسی وضعیت بنیادی شرکت‌های بورسی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند؛ البته، برخی از افراد همچنان اقدام به فروش سهام خود نکرده‌اند و افت دارایی را تجربه کرده‌اند؛ به این افراد پیشنهاد می‌شود ضمن بررسی شرکت خود نسبت به نگهداری همان شرکت یا تعویض با سهام شرکتی دیگر اقدام کنند.

کد خبر: ۷۶٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha