۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
بازار شیراز همچنان نا آرام است؛ سود مرغ به اندازه یک پلاستیک
گزارش بازار؛

بازار شیراز همچنان نا آرام است؛ سود مرغ به اندازه یک پلاستیک

شیراز- نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار شیراز و استان فارس همچنان ادامه دارد و مسئولین چشم انتظار تاثیر توزیع مرغ منجمد در نرخ گذاری مرغ گرم هستند.

بازار؛ گروه استان ها: هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش تقاضا برای خرید برخی کالاها و مواد غذایی مورد نیاز مردم، بحث های در خصوص میزان فراوانی و تغییرات قیمت در استان فارس و به خصوص شهر شیراز مطرح می شود.

تغییرات قیمت و کمبود برخی از کالاها از جمله مرغ در شیراز در هفته های اخیر بیش از گذشته به چشم آمده است. این وضعیت در شرایطی ایجاد شده که قیمت مرغ نسبت به سال گذشته در همین ایام رشد صد در صدی را تجربه کرده است.

اما مدیرعامل تعاونی کشتارگاه های مرغ استان فارس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با تصمیمات اتخاذ شده در جلسه روز گذشته مبنی بر عرضه مرغ با قیمت هر کیلو ۲۳ هزار تومان در میادین تحت اختیار شهرداری تحت نظر سیستم های نظارتی این امید وجود خواهد داشت که در ایام پایانی سال آرامش به بازار مرغ بازگردد.

کاهش وزن مرغ در بازار شیراز
محمد صالح مشکات تصریح کرد: این در حالی است که در هفته های اخیر ضمن کمبود در بازار شاهد فروش مرغ با قیمت ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان برای هر کیلو بوده ایم.

وی با اشاره به علل کمبود مرغ در بازار شیراز نیز گفت: با توجه به اعمال سیاست جدید دولت برای تامین نهاده های دامی دولتی جهت مصرف مرغ داری ها تا ۴۵ روز و کاهش حدود ۱۰ روز نسبت به گذشته باعث شده که وزن نهایی مرغ مصرفی از ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم به حدود ۲ کیلوگرم کاهش یابد که در مجموع شاهد کاهش وزنی میزان مرغ توزیع شده در بازار بوده ایم.

وی با اشاره به مثبت بودن این سیاست در ایام عادی سال به منظور افزایش کیفیت مرغ و کاهش دور ریز افزود: این سیاست در زمان عادی سال می تواند در افزایش کیفیت مرغ مصرفی موثر باشد و همچنین کاهش دور ریز و چربی مرغ از نتایج این سیاست است اما از لحاظ زمان اعمال سیاست و وجود افزایش تقاضا این کار درست نبود.

مدیرعامل تعاونی کشتارگاه های مرغ استان فارس در خصوص وضعیت تامین نهاده های دامی برای واحدهای مرغ داری استان فارس ادامه داد: در حال حاضر در بحث تخصیص دان به واحدهای مرغ داری مشکلی نداریم اما در خصوص تحویل متاسفانه شاهد تاخیر هستیم که باعث می شود مرغ دار پس از جوجه ریزی نسبت به تهیه خوراک از بازار آزاد اقدام کند که در نتیجه باعث افزایش قیمت تمام مرغ می شود.

وی گفت: همچنین میانگین توزیع مرغ گرم در استان را بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ تن در روز عنوان کرد که در پایان سال به ۴۵۰ تن می رسد. 

مشکات همچنین با توجه به محدودیت های موجود برای مقابله با ویروس کرونا، مهمان پذیر بودن یا عدم مهمان پذیر بودن استان را در میزان تقاضا موثر دانست.

اما رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار افزایش میزان تقاضا را در گرو توزیع مرغ ارزان در فروشگاه ها به منظور افزایش توان مصرف کنندگان عنوان کرد. منصور نجفی با اشاره به اعلام های صورت گرفته برای ورود مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان در ایام پایان سال از تاثیر مثبت این اقدام در تعادل قیمت و تامین نیاز مصرف کنندگان در پایان سال یاد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ شهر شیراز سهم فروشندگان به ازای هر کیلو مرغ در شرایط حاضر را ۷۰۰ تومان عنوان کرد، گفت: این در حالی است که قیمت یک عدد پلاستیک برای ارائه به مشتریان ۵۰۰تومان است.

وضعیت مرغ در بازار شیراز به گونه ای است که قیمت در نقاط مختلف شهر بنابه دلایل مختلف تغییر می کند و امروز در سطح شهر شیراز مرغ گرم از کیلویی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان دیده می شود.

کد خبر: ۷۶٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha