۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
چالش‌های حفظ ارزش پول ملی
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد

چالش‌های حفظ ارزش پول ملی

آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: حفظ ارزش پولی ملی یکی از وظایف بانک مرکزی است اما این به معنای این نیست که همه این ماموریت را بر عهده بانک مرکزی بدانیم و از دیگر دستگاه‌ها غافل شویم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس آرگون تصریح کرد: در حوزه‌های اقتصادی مانند حفظ ارزش پولی ملی نمی‌توانیم همه مسائل و مشکلات را به یک دستگاه مرتبط بدانیم و بگوییم فقط بانک مرکزی در این میان دخیل است بلکه مجموعه‌ای از عوامل بر این ماموریت ویژه موثر هستند که می‌تواند بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و صمت باشد و یا قوانین و مقررات و سیاست‌های داخلی و فشارهای خارجی.  

وی با بیان اینکه در تحریم و محدودیت، طبیعتا بانک مرکزی نمی‌تواند وظیفه ذاتی خود را به درستی انجام دهد، افزود: بعضا سیاست‌های غلط هم مانند عدم ثبات در قوانین و مقررات و تکرار آزمون خطا داشتیم اما باید مجموعه‌ای از عوامل را کنار هم قرار داد. ضمن اینکه شناسایی سهم بانک مرکزی یا دیگر دستگاه‌ها در حفظ ارزش پولی ملی نیاز به کار کاشناسی و مطالعاتی و تحقیقاتی مفصل دارد.

آرگون گفت: موضوعات دیگری نیز که مترتب کشور ماست، موضوعات بیرونی و تحریمی است که بر موضوع ارزش پول ملی تاثیرگذار بوده است. در واقع تحریم بانک مرکزی و کاهش صادرات نفت و تحریم های متعددی که در حوزه های اقتصادی کشور ایجاد شد، دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خود را با مشکل مواجه کرد و چالش های متعددی را پدید آورد.

وی افزود: وقتی صادرات نفت انجام نمی‌شد درآمدهای ارزی هم وجود نداشت و این در حالی است که ایران عمدتا به درآمدهای نفتی متکی بود و عملا زمانی که صادرات از بیش از ۲ میلیون بشکه نفت به حدود ۱۰۰ هزار بشکه رسید، این درآمد کاهش محسوسی پیدا کرد و حتی میزانی هم که صادر می‌کردیم نتوانستیم به آن دسترسی داشته باشیم و برای حتی دارو و غذا آن را جابجا کنیم.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اینها ناشی از فشارهای حداکثری آمریکا علیه کشورمان بود که طی سال های اخیر اعمال شد و متاسفانه منتج به ایجاد تورم قابل ملاحظه‌ای در سال جاری و جهش نرخ ارز و به دنبال آن افت ارزش پول کشورمان شد.

آرگون تاکید کرد: طبیعتا وقتی از تورم صحبت می‌شود به نوعی قدرت خرید پول کاهش می‌یابد. گرچه تورم در دو سه سال اخیر تشدید شد اما در دهه های گذشته نیز میانگین تورم دو رقمی را داشتیم و تنها یکی دو سال تورم در اقتصاد کشور تک رقمی بوده است.

کد خبر: ۷۶٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha