۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
جو متشنج در بازار ورق فولادی

جو متشنج در بازار ورق فولادی

با وجود مساعد شدن اندک اوضاع بازار متشنج ورق در ماه‌های پس از اجرای شیوه‌نامه فولاد، هنوز هم تعداد زیادی دلال در بازار ورق وجود دارد که فعالان بازار آهن اعتقاد دارند که انحصار موجود در تولید و عرضه ورق به کمک این دلالان آمده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در سال های اخیر بازار ورق فولادی که دچار مشکلات فراوانی از جمله گرانی و کاهش عرضه و احتکار آن از سوی دلال هایی در این بازار که به دلیل برخورداری از سهمیه‌های غیرواقعی در سامانه بهین‌یاب یا دریافت سهمیه‌ از تولیدکنندگان بزرگ، انواع ورق فولادی را از بورس کالا یا درب کارخانجات می‌خرند و با سودهایی عظیم در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. با وجود تغییرات چندباره شیوه عرضه انواع ورق فولادی در بورس کالا و ارائه سهمیه‌ای آن به برخی تولیدکنندگان صنایع فولادی هنوز هم راهکار موثری برای مشکلات این بازار اتخاذ نشده است.

مقرر شده بود که با اجرایی شدن شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تولیدکنندگان ورق تمام محصولاتشان را برای عرضه داخلی به بورس کالا بیاورند، اما هنوز هم با وجود افزایش اندک حجم عرضه انواع ورق شاهد آن هستیم که بخش بزرگی از تولیدات این محصول در بازار آزاد به فروش می‌رسد و براساس آمارهای انجمن فولاد و بورس کالا که در دی‌ماه فقط ۴۹ درصد حجم کل تولید ورق فولادی کشور که صادر نشد، به بورس کالا آمد.

در مجموع با وجود مساعد شدن اندک اوضاع بازار متشنج ورق در ماه‌های پس از اجرای شیوه‌نامه فولاد، هنوز هم تعداد زیادی دلال در بازار ورق وجود دارد که فعالان بازار آهن اعتقاد دارند که انحصار موجود در تولید و عرضه ورق به کمک این دلالان آمده است. به همین دلیل است که ظاهرا مسئولین وزارت صمت به دنبال کاهش تعرفه واردات ورق هستند تا شاید با تامین بخشی از نیاز بازار از طریق واردات، اوضاع بازار ورق کمی بهبود یابد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت از کوشش های این وزارتخانه برای آزادسازی واردات انواع ورق فولادی خبر داد و گفت: وزارت صمت در تلاش است تا با کاهش تعرفه واردات انواع ورق فولادی از ۲۶ به ۵ درصد، واردات این کالا را به دلیل نیاز بازار و کمبود این محصول و کمک به متعادل سازی قیمت آن آزاد کند.

امیری در ادامه افزود: تعرفه واردات انواع ورق در حال حاضر ۲۶ درصد است که با آزادسازی واردات، این تعرفه براساس نامه ارسالی معاون امور صنایع وزرات صمت به ۵ درصد خواهد رسید که البته رقم نهایی این تعرفه پس از موافقت نهایی مسئولان گمرک ایران تعیین خواهد شد.

امیری اذعان کرد: انواع ورق فولادی شامل کاهش تعرفه واردات خواهد شد و بنابراین در صورت به نتیجه رسیدن این مصوبه، تعرفه واردات تمام انواع ورق گرم و سرد کمتر می‌شود تا هم نیاز داخل تامین شود و هم قیمت‌ها پایین بیاید. در صورت تصویب این تعرفه، واردات انواع ورق احتمالا از ابتدای سال آینده کاهش می‌یابد و تلاش‌ها برای اجرای این تصمیم در راستای مراجعه پیوسته فعالان اقتصادی به وزارت صمت برای تامین نیازشان به ورق است.

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت ضمن ناکافی دانستن تولیدات فولاد مبارکه برای تامین نیاز بازار داخلی به انواع ورق فولادی تاکید کرد: طبق ظرفیت کارشناسی فولاد مبارکه اصفهان، کشور ما سالانه به ۱۳ میلیون تن ورق فولادی نیاز دارد، اما فولاد مبارکه و شرکت‌های دیگر به اندازه کافی ورق تولید نمی‌کنند و نمی‌توانند نیاز داخل را به طور کامل تامین کنند. تولیدات ورق فولادی مبارکه بیشتر تک سایز است و تمام نیاز داخل را پوشش نمی‌دهد. این در حالی است که بازار کشور به شدت به ورق‌های زیر ۵ میلیمتر نیاز دارد و با توجه به کمبود شدید این نوع ورق‌ها، تصمیم گرفته شده است که واردات آن‌ها آزاد شود و به محض موافقت گمرک ایران، این تصمیم اجرا خواهد شد.

کد خبر: ۷۶٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha