۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
نبود الگوی کشت؛ معضلی پیش روی صادرات کشور
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

نبود الگوی کشت؛ معضلی پیش روی صادرات کشور

اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: تا زمانی که بحث الگوی کشت حل نشود، نخواهیم توانست در بحث صادرات و بازاررسانی برنامه ریزی کنیم.

به گزارش بازار، پرویز اوسطی بزرگ ترین مشکل حوزه کشاورزی را نبود الگوی کشت مناسب عنوان کرد و گفت: تولید محصولات کشاورزی اعم از باغی و غیر باغی بصورت سینوسی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: هر ساله شاهد افزایش یا کاهش ناگهانی تولید هستیم و همین امر باعث شده عده‌ای از کشاورزان متضرر شوند.

اوسطی گفت: تا زمانی که بحث الگوی کشت حل نشود، نخواهیم توانست در بحث صادرات و بازار رسانی برنامه ریزی کنیم.

وی همچنین باغبانی را از مزیت‌های کشاورزی در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی بهترین و با کیفیت ترین میوه‌ها در کشور تولید می‌شود ولی با افزایش تولید برخی محصولات، در داخل و خارج نمی‌توانیم بازار رسانی درستی داشته باشیم.

اوسطی ضعف اصلی صادرات را نبود استمرار و عدم پایداری بازارهای هدف عنوان کرد و گفت: بصورت مقطعی برخی محصولات افزایش تولید دارند که به یادمان می‌افتد که باید آن را صادر کنیم ولی نبود استراتژی مشخص موجب می‌شود این محصولات بدرستی صادر نشوند.

گرانی از مبدأ تا مقصد
همچنین جمال یدالهی، رئیس هیئت اتحادیه سراسری باغبانی ایران در خصوص چرایی بالا بودن قیمت سیب و مرکبات در بازار گفت: تولید در کشور از نیاز مصرفی بالاتر است و در استان‌های مختلف، بالغ بر ۴ میلیون تن تولید سیب داریم.

وی با ابراز تاسف از عدم برنامه ریزی برای صادرات و تجمیع سیب در انبارها، اظهار کرد: اکثر کشاورزان نتوانستند سیب خود را عرضه کنند و دنبال بازار می‌گردند.

یدالهی ایراد را متوجه بحث عرضه دانست و تصریح کرد: برنامه ریزی مناسب برای عرضه محصول در سطح شهرها باید ایجاد شود و به نوعی نظارت بر نوع عرضه و نرخ گذاری هم بر قیمت گذاری‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: شفافیت در قیمت گذاری مهم است و فاکتوری که باید درصد سود مشخصی داشته باشد در توزیع نهایی تاثیر گذار است.

یدالهی گفت: در بحث پرتقال وزارت صمت وارد قیمت گذاری شد. در حالی که در استان‌های شمالی تا دو میلون تن تولید پرتقال داریم و شاهد کسری محصول نیستیم.

رئیس هیئت اتحادیه سراسری باغبانی ایران لزوم ساماندهی شدن عرضه برای ورود محصول به بازار را متذکر شد و افزود: عرضه باید با قیمت مناسب صورت گیرد و واسطه‌ها باید حذف شوند بلکه باید آن‌ها را ساماندهی کرد.

یدالهی گفت: پرتقال از سه به ۱۰ هزار تومان رسیده است و مردم در مغازه‌ها باید محصول را کیلویی ۲۰ هزار تومان خریداری کنند و این واسطه‌ها هستند که موجب افزایش قیمت می‌شوند.

وی همچنین هزینه‌های تولید که کشاورزان و باغداران متحمل شدند را از دیگر معضلات دانست و گفت: کوچک ترین مسئله سبدهای کوچک مورد استفاده باغداران است که از ۴ هزار تومان، به ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است و از دیگر سو نهاده‌های کشاورزی فاقد یارانه فروخته می‌شود.

کد خبر: ۷۶٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha