۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
تسهیلات و بسته‌های حمایتی تنها راه نجات واحدهای صنعتی و اصناف از تحریم و کرونا
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

تسهیلات و بسته‌های حمایتی تنها راه نجات واحدهای صنعتی و اصناف از تحریم و کرونا

قم- طی یک‌سال گذشته اصناف و واحدهای صنعتی استان قم بدترین شرایط را داشتند که تسهیلات مختلفی به آنها پرداخت شده تا از این بحران عبور کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۹۹ از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام «جهش تولید» نامگذاری شد؛ انتخابی که در ادامه عناوین اقتصادی سال‌های دهه نود شمسی بود؛ شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه و گسترش بحران جهانی شیوع ویروس کرونا، بیش از گذشته توجه به تقویت بنیه «تولید ملی» را ایجاب کرده است.

لذا در شرایطی که بحران‌های اقتصادی و کرونا شرایط سختی برای اصناف و واحدهای تولیدی و صنعتی ایجاد کرده است، فراهم شدن بسته‌های حمایتی و تسهیلات برای رونق آنها و تثبیت اشتغال نقش مهمی در تقویت و توسعه فعالیت آنها دارد.

با توجه به گسترش سیستم بانکی کشور در سال‌های اخیر و هم‌چنین افزایش تسهیلات و خدمات بانک‌ها، عملکرد سیستم بانکی بر خالص اشتغال در بخش‌های اقتصادی اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ آنچه مهم است کارآمدی این نوع تسهیلات در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید خواهد بود.

در مجموع به واسطه اختصاص تسهیلات بانکی به بخش‌های صنعت و معدن، اصناف و هم‌چنین بخش گردشگری و خدمات استان باعث اشتغالزایی و پیشگیری از افزایش نرخ بیکاری خواهد شد و با گذشت یک سال از شرایط سخت کرونایی اصناف قم نیز شرایط بسیار سختی داشتند که بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات کرونایی از سوی دولت به آنها اختصاص داده شد.

اختصاص ۶۸۵ میلیارد ریال تسهیلات به اصناف مختلف قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به پرداخت تسهیلات کرونایی در ۱۱ ماهه نخست امسال در قالب‌های مختلف، گفت: موارد مورد نظر طی امسال از اعتبارات سال ۹۸ و ۹۹ بوده که برای اخذ تسهیلات به اداره کار و رفاه اجتماعی و بانک‌های عامل استان معرفی شده تا تسهیلات حمایتی در قالب بازسازی و نوسازی، روستایی و عشایری،‌ واحدهای آسیب دیده از کرونا و هم‌چنین توسعه مشاغل خانگی به متقاضیان مورد نظر پرداخت شود.

محمود سیجانی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه، بیش از ۶۸۵ میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از اصناف فعال در استان اختصاص یافته است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه، هفت جلسه کارگروه حمایت از رونق تولید در بخش اصناف استان با ۱۸ مصوبه برای رفع مشکل اتحادیه‌های سوهان، بنکداران مواد غذایی و اتحادیه چاپ و نشر و شرکت تعاونی درودگران، اتحادیه درودگران، اتحادیه املاک و نیز مشکل‌های بانکی واحدهای صنفی فعال در قم تشکیل شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: این تسهیلات در قالب یک هزار و ۲۹۱ طرح برای پرداخت به بانک‌های عامل استان معرفی شده است که موجب فراهم شدن شرایط اشتغال برای ۲ هزار و ۹۸۳ تن می‌شود؛ ۲۹ طرح آن از تبصره ۱۸ و رونق تولید برای امر نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی بوده که به ارزش ۱۴۴ هزار و ۹۲۰ میلیون ریال و زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را به همراه داشته است.

تسهیلات دیگری در قالب تسهیلات روستایی و عشایری کارا نیز در ۱۱ ماهه نخست امسال نیز در نظر گرفته شد که شامل ۷ طرح معرفی شده به بانک‌های عامل و در دست اقدام است

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تسهیلات دیگری در قالب تسهیلات روستایی و عشایری کارا نیز در ۱۱ ماهه نخست امسال نیز در نظر گرفته شد که شامل ۷ طرح معرفی شده به بانک‌های عامل و در دست اقدام است؛ این طرح‌ها ظرفیت اشتغال ۱۴۷ نفر را دارد و ارزش آن ۲۲۳ هزار و ۸۰ میلیون ریال است که ۱۱۳ هزار و ۶۴۵ میلیون ریل آن ثابت و ۱۰۹ هزار و ۴۳۵ میلیون ریال آن سرمایه در گردش است.

سیجانی افزود: از دیگر تسهیلات روستایی را می‌توان تسهیلات در قالب فرش دستبافت نام برد که ۸۰ تولید کننده به بانک‌های عامل معرفی و ارزش این تسهیلات ۸ هزار میلیون ریال و زمینه اشتغال ۸۰ نفر را به همراه داشته است.

اصناف آسیب دیده و دریافت تسهیلات کرونایی
وی همچنین با اشاره به پرداخت بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات کرونایی به اصناف مختلف آسیب دیده، اظهار داشت: برای دریافت این نوع تسهیلات ۶۶۸ مورد معرفی شدند که برای ۲ هزار و ۹۱ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده و ارزش این تسهیلات ۲۳۲ هزار و ۳۸۰ میلیون ریال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: از این ۶۶۸ طرح معرفی شده به بانک‌های عامل ۱۴۱ آن طرح مستقل و ۱۴ هزار و یکصد میلیون ریال آن هنوز در دست بررسی و رفع نواقص می‌باشد.

به گفته وی، در ۱۱ ماهه اول سال ۹۹ تعداد ۱۰ بازدید در قالب کمیته نظارت بر تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات مربوط به رونق تولید در خصوص پرداخت یارانه‌های مربوط انجام شد.

حمایت از مشاغل خانگی با هدف توسعه اشتغالزایی
سیجانی گفت: تسهیلات مشاغل خانگی در زمینه فرش دستبافت ۲۲۰ مورد و در زمینه خیاطی ۱۴۱ مورد و ۸ مورد دیگر مرتبط به دیگر رشته‌های مشاغل خانگی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

سیجانی عنوان کرد: برای ۳۶۳ طرح مشاغل خانگی که طرح‌های مستقلی هستند و زمینه اشتغال ۳۶۳ نفر را به همراه داشته که به بانک‌های عامل معرفی و ۳۶ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی دریافت کردند ۲ طرح پشتیبان با ظرفیت اشتغال ۶ نفر به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است. را فراهم کرده است.

آخرین آماری که در اختیار داریم نشان می‌دهد حدود ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید و خدمات مرتبط با تولید در قم پرداخت شده است

وی اظهار داشت: یک هزار و ۲۹۱ طرح دیگر در زمینه مشاغل خانگی با ظرفیت اشتغال ۲ هزار و ۹۸۳ نفر به ارزش ۶۸۵ هزار و ۴۷۰ میلیون ریال نیز پرداخت شد.

اما با گذشت ۱۱ ماه از سال مزین به جهش تولید استان قم برای تحقق این شعار تسهیلاتی را به واحدهای اقتصادی در قالب تسهیل و رفع موانع تولید با هدف رونق و جهش تولید پرداخت کرده است که در این زمینه ۸۰ درصد آن در بخش صنعت؛ ۱۲۰ درصد در بخش کشاورزی و ۱۱ درصد هم در بخش گردشگری جذب شده است.

وضعیت مطلوب قم در زمینه پرداخت تسهیلات
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به ورود خوب استان قم در زمینه جذب منابع برای ارائه تسهیلات در قالب‌های مختلف، بیان کرد: استان قم پرداخت‌های خوبی در زمینه جهش تولید داشته است؛ از کل تسهیلات پرداختی، منهای پرداخت‌های ارزی که حدود ۱۸،۶ میلیون دلار است که حدود یک هزار میلیارد تومان سهم تسهیلات ریالی جهش تولید بوده که خوشبختانه این پروژه‌ها نیز پیشرفت خوبی داشته است.

مهرداد غضنفری افزود: روند تأمین منابع در کل استان قم حدود ۲۹ درصد و در حوزه مصارف بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته است و آخرین آماری که در اختیار داریم نشان می‌دهد حدود ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید و خدمات مرتبط با تولید پرداخت شده است.

به گفته وی، این تسهیلات پرداختی منهای سپرده‌های قانونی بانک‌ها در بانک مرکزی نسبت به مصارف و منابع استان قم در بانک‌های دولتی به بالای ۷۸ درصد رسیده که بسیار مطلوب است.

کد خبر: ۷۶٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha