۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
سنگ اندازی در مسیر صادرات «سنگ‌های قیمتی»؛ هنرمندان در انتظار اصلاح قوانین هستند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

سنگ اندازی در مسیر صادرات «سنگ‌های قیمتی»؛ هنرمندان در انتظار اصلاح قوانین هستند

مشهد- بازار رضا مشهد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) از جمله مکان‌هایی است که به‌عنوان مرکز خریدوفروش نقره و هم‌چنین سنگ‌های قیمتی تبدیل‌شده اما متأسفانه در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که بسیاری از کسبه و کارگاه‌های تولیدی به تعطیلی کشیده شده و بسیاری از سازندگان زیورآلات کار خود را از دست داده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد به‌عنوان یکی از قطب‌های صنایع‌دستی ایران محسوب می شود و یکی از صنایع‌دستی و سوغات معروف مشهد، انگشترهای فیروزه و نقره زنانه و مردانه است که توسط جواهرسازان چیره‌دست ساخته می‌شود که مورد استقبال مردم ایران و  میلیون‌ها گردشگر خارجی قرارگرفته است.

سایه کرونا بر سنگ‌های قیمتی
در همین راستا احسان رضوی یکی از فعالان حوزه تراش و فروش سنگ‌های قیمتی در بازار رضا(ع) مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: از سال گذشته که کرونا شیوع پیداکرده این بازار هم دیگر روی خوش ندیده تا جایی که حتی درآمد ما کفاف اجاره مغازه را هم نمی دهد.

وی بابیان اینکه بیشترین فروش سنگ‌های قیمتی و هم‌چنین نقره را خریدارانی از کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق و به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس تشکیل می‌دهند به ما می‌گوید: با بریده شدن پای توریست‌ها و گردشگران به مشهد فروش سنگ‌های قیمتی نیز سقوط کرد.

این فروشنده بابیان اینکه سنگ‌های قیمتی درشت در ایران خریدار چندانی ندارد و در عوض مشتری بسیار خوبی در کشورهای پاکستان دارد به ما می گوید: به دلیل کرونا و اعمال محدودیت‌های سفر و نبود زائر فروش این سنگ‌ها به حداقل خود رسیده است.

تحریم‌های داخلی
ابراهیم حسینی یکی دیگر از فروشندگان زیورآلات در این بازار مشکلات این حوزه را به نحو دیگری برای ما تشریح می کند و می‌گوید: تا قبل از کرونا ما دارای سه کارگاه فعال درزمینهٔ ساخت انگشترهای نقره و هم‌چنین زیورآلات بودیم که متأسفانه به دلیل رکود این کارگاه‌ها و افراد شاغل در آن را تعدیل کردیم.

سنگ اندازی در مسیر صادرات «سنگ‌های قیمتی»؛ هنرمندان در انتظار اصلاح قوانین هستند

وی بابیان شیوع کرونا و بسته شدن مسیرهای صادراتی و همچنین توقف ورود گردشگران به استان، صادرات سنگ‌های قیمتی و زیورآلات را به‌صورت کالای مسافر یا از طریق داشتن کارت بازرگانی در استان به‌شدت کاهش داده به ما می‌گوید: از طرفی برخی قوانین موجب شده تا دست ما برای فروش و تجارت نقره بسته باشد.

حسینی اظهار می کند: متأسفانه سقف تعیین‌شده برای زیورآلات نقره به‌صورت خروج چمدانی ۳۰۰ گرم تعیین‌شده که این‌یک نقیصه در صادرات زیورآلات نقره از خراسان رضوی است.

وی بابیان اینکه افزون بر یک سال است که ما درخواست افزایش صادرات چمدانی را داشتیم و از مسئولان و اتحادیه تقاضا کردیم تا این سقف صادرات زیورآلات نقره همراه مسافر را تا سقف سه کیلوگرم افزایش بدهند اما هم چنان پس از این‌همه وعده بازهم این موضوع راه به‌جایی نبرده است.

حسینی اظهار می‌کند: درخواست ما برای صادرات نقره به‌صورت چمدانی برای مصنوعات نقره ۶ کیلوگرم و برای زیورآلات نقره سه کیلوگرم بوده که برای مصنوعات تا سه کیلو و برای زیورآلات تا ۳۰۰ گرم تائید شده اما همین مقدار نیز اجرایی نشده است.

پیچیدگی قوانین
این فروشنده زیورآلات بابیان اینکه در زمان استاندار سابق جلسات بسیاری در این رابطه برگزار شد می‌افزاید: مقرر شد تا با نظارت اتحادیه مربوطه  و پذیرفتن مسئولیت این موضوع حل شود اما تاکنون در این رابطه به نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی به ما می‌گوید: یکی از بهترین حوزه‌ها در مشهد برای انجام فعالیت اقتصادی، سنگ‌های قیمتی و زیورآلات است که پیچیدگی قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها در این خصوص توسعه این فعالیت را دچار مشکل کرده است و باید اذعان کرد این صنف دچار تحریم داخلی است تا خارجی!

حسینی می‌گوید: باوجوداینکه تا پیش از شیوع کرونا مشتری بسیاری برای زیورآلات ساخت مشهد وجود داشت اما طبق قانون فرد صادرکننده می‌بایست برای ارزش‌گذاری فلزات گران‌بهای زیورآلات یعنی طلا و نقره به بانک مرکزی و برای ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی زیورآلات یعنی عقیق یا فیروزه به وزارت صمت مراجعه کند.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌طور مثال اگر شما تصمیم بگیرید یک انگشتر به کشور ثالثی صادر کنید باید برای دریافت مجوز سنگ قیمتی را به سازمان صمت ببرید و حلقه یا همان رکاب را به بانک مرکزی ببرید یعنی برای صادر کردن یک انگشتر دو مجوز جداگانه نیاز است!

سنگ اندازی در مسیر صادرات «سنگ‌های قیمتی»؛ هنرمندان در انتظار اصلاح قوانین هستند

این فروشنده می‌گوید: مگر می‌شود من به زائر خارجی بگویم انگشتری که به تو می‌فروشم سنگ و فلزش از هم جداست و برو برای رکابش جدا مجوز بگیر و برای سنگش جدا؟!

صادرات راهکار رونق اقتصادی
در همین راستا رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد بابیان اینکه متأسفانه شیوع بیماری کرونا و رکود در بازار منجر به کاهش فعالیت کارگاه‌های تولیدی زیورآلات شده است به ما می‌گوید: تعداد ۲ هزار کارگاه ساخت زیورآلات در مشهد فعالیت دارند که به دلیل تشدید رکود بازار طلا و افزایش تقاضا در نقره نیمی از این کارگاه‌ها ظرفیت خود را به ساخت زیورآلات نقره اختصاص داده‌اند اما به دلیل نبود مشتری ناشی از کرونا در حال حاضر تولیدات این کارگاه‌ها مازاد بر فروش است.

محمدباقر معبودی نژاد بابیان اینکه در حال حاضر کارگاه‌های تولیدی با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند بیان کرد: تنها راه رونق و بازگشت کسب‌وکار به این صنعت توجه به صادرات و حمایت از تجارت چمدانی است.

وی با اشاره به اینکه رفع ممنوعیت صادرات تا سقف سه کیلوگرم زیورآلات نقره همراه مسافر می‌تواند این حرفه را دوباره در مشهد مقدس رونق بخشیده و باری دیگر کارگاه‌های تولیدی را زنده کند افزود: متأسفانه در حال حاضر به دلیل نبود زائر و گردشگر بازار با رکود روبروست.

معبودی نژاد با اشاره به اینکه مشهد قطب تولید زیورآلات نقره است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود ادامه داد: این صنعت قابلیت بسزایی برای ایجاد اشتغال و هم‌چنین صادرات دارد که نیازمند حمایت دولت است.

ضرورت بازاریابی و صادرات
رئیس دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نیز بابیان اینکه عواملی هم چون قاچاق و قوانین دست و پاگیر توسعه این حوزه را با کندی مواجه کرده است به بازار گفت: واقعیت این است در حال حاضر برای حفظ تولیدکنندگان و صنعتگران این حوزه نیاز به بازاریابی و صادرات و ایجاد بازار فروش داریم.

سنگ اندازی در مسیر صادرات «سنگ‌های قیمتی»؛ هنرمندان در انتظار اصلاح قوانین هستند

ملیحه سلطانی با تأکید بر اینکه تلاش بر این است تا در طراحی و خلاقیت در تولید محصول، هویت خود را حفظ کنیم افزود:متأسفانه قوانین دست‌وپا گیری سد راه صادرات شده است و لذا نهادهای قانون‌گذار در حوزه قوانین صادرات و واردات باید پای‌کار بیایند و این قوانین را اصلاح کنند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال به نام جهش تولید یادآور شد: در سال جهش تولید، می‌بایست تولید فعلی حفظ‌شده و بعد برای جهش آن فکری کرد و لذا برای جهش تولید چاره‌ای به‌جز حمایت، افزایش صادرات و بازاریابی منطقه‌ای نداریم!

سلطانی اظهار کرد: به دلیل مشکلات در صادرات محصولات، تعداد کارگاه‌های تولید نقره به ۵۰ درصد کاهش یافته و بیشتر آنها به حالت تعطیل هستند لذا در همین راستا این دبیرخانه خواهان بازبینی قوانین صادرات و واردات است و می‌خواهد که دگردیسی در این زمینه انجام شود.

مدیریت واحد
بنا بر اظهارات کارشناسان اساساً تجارت چمدانی برای کسب‌وکارهای کوچک بوده و الگوی مناسبی برای توسعه تجارت نیست و لذا اگر در این صنف به دنبال توسعه تجارت هستیم باید به‌صورت رسمی به دنبال صادرات بوده و به دنبال تشکیل شرکت مدیریت صادرات برویم تا هم حق‌وحقوق دولت پرداخت و هم از تخلفات جلوگیری شود.

کد خبر: ۷۶٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha