۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
صنعت و حوزه کشاورزی خراسان شمالی با کمبود آب مواجه است
نماینده مردم خراسان شمالی:

صنعت و حوزه کشاورزی خراسان شمالی با کمبود آب مواجه است

بجنورد- وحیدی، نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت:خراسان شمالی با کمبود آب در حوزه کشاورزی و به‌خصوص صنعت مواجه است.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با بازار؛ با اشاره به کمبود آب در حوزه کشاورزی و صنعت این استان گفت: خراسان شمالی برای ایجاد جهش درراه اندازی واحدهای صنعتی پایین‌دست و اشتغال بیشتر نیازمند آن است که از طرح انتقال آب از دریای عمان بهره‌مند شود و در این خصوص پیگیری‌ها به‌صورت جدی انجام خواهد شد.

وی افزود: در این راستا مکاتبه‌ای با ریاست‌جمهوری صورت گرفته که از دکتر روحانی خواسته شد پیرو جلسه کارگروه استانی منطقه ۵ کشور، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متولی امر نسبت به بررسی و لحاظ نمودن استان خراسان شمالی در اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های انتقال آب به نواحی شرقی و مرکزی ایران عزیز اقدام کنند.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استان محروم و مرزی خراسان شمالی به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی و دام‌پروری طی سال‌های اخیر با کاهش نزولات آسمانی و خشک‌سالی‌های متمادی روبه‌رو شده است که اقتصاد مردم شریف و عزیز را دچار مشکلات عدیده کرده و اثرات جبران‌ناپذیری در ایجاد فقر و محرومیت این خطه از میهن اسلامی گذاشته است.

وحیدی گفت: علاوه بر آن وجود صنایع بزرگ و ارزشمند ملی ازجمله مجتمع پتروشیمی خراسان در شهرستان بجنورد، کارخانه آلومینای جاجرم، فولاد اسفراین و بسیاری دیگر از کارخانه‌ها و صنایع مهم استان نیز به علت کمبود منابع آبی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در آینده‌ای نه‌چندان دور دچار مخاطرات و تهدیدات عمده‌ای می‌شوند، که علاوه بر ایجاد محدودیت دسترسی مردم شهرها و روستاهای این استان به آب شرب سالم و بهداشتی، حیات این صنایع را نیز به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: دریای عمان در شرایط کنونی فرصت بسیار خوبی برای تأمین آب شرب و صنعتی استان‌های مختلف محسوب می‌شود و خوشبختانه رویکرد دولت، وزارت نیرو و تمام متولیان امر نیز در این خصوص بسیار ارزشمند و گران‌مایه است.

وی گفت: لیکن طی سخنان اخیر ریاست‌جمهور در اجرای این پروژه عظیم و تأثیرگذار ملی علیرغم پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته، متأسفانه در اجرای این پروژه نامی از استان مرزی و محروم خراسان شمالی بیان نشد.

 نماینده مردم بجنورد_ مانِ و سملقان_ گرمه و جاجرم و راز و جر گلان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین با توجه به محدودیت منابع مالی دولت برای اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن و انتقال آب به استان‌های مختلف، با توجه به آمادگی بخش خصوصی برای بهره‌مندی از این پروژه، می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کرد و در این مسیر و تحقق این مطالبه مردمی همراه و همگام با دولت حمایت و همراهی می‌شود.

کد خبر: ۷۶٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha